در میان بی میلی بانکهای بینالمللی در ورود به بازار ایران، بزرگترین ایرلاین ایران احتمالا مجبور خواهد بود تا از بانکهای داخلی برای تامین مالی خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ استفاده کند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری فوربس اعلام کرد: در میان بی میلی بانکهای بینالمللی برای ورود به بازار ایران، بزرگترین ایرلاین ایران احتمالا مجبور خواهد بود، تا از بانکهای داخلی برای تامین مالی خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ استفاده کند.
برخی از شرکتهای هواپیمایی ایران قبلا تلاش کردهاند تا از طریق شرکتهای بینالمللی لیزینگ برای خرید ۷۷ فروند هواپیما از شرکتهای اروپایی و آمریکایی تامین مالی انجام دهند.
هنوز مشخص نیست که این تلاشها موفقیت آمیز بوده یا نه، اما آنچه مشخص است، این است که با توجه به عدم برقراری روابط بانکی میان ایران و دیگر کشورهای جهان به علت تحریمهای آمریکا و همچنین تهدید تحریم بیشتر ایران از سوی کاخ سفید، ایرلاینهای ایرانی مجبورند که گزینههای دیگر را بررسی کنند.
معصومه اصغرزاده، سخنگوی ایران ایر اوایل این هفته گفت: «ما ترجیح میدهیم که از منابع مالی داخلی استفاده کنیم، اما گزینه تامین مالی خریدها از طریق خود ایرباس و بوئینگ را نیز در اختیار داریم.»
سخنگوی بوئینگ از اظهارنظر در مورد احتمال تامین مالی برای ایران ایر خودداری کرد و گفت: سیاست این شرکت است که در مورد گزینههای تامین مالی به صورت علنی صحبت نمیکند. ایرباس نیز به درخواست اظهارنظر در رابطه با این موضوع پاسخی نداد.
بنابر اعلام رسانههای ایران، مدیران دو شرکت ایرباس و بوئینگ در روزهای آتی برای انجام مذاکرات با ایران ایر به ایران سفر خواهد کرد.
اصغرزاده نیز قول داده است: «نتایج این مذاکرات به زودی علنی خواهد شد.»
این گزارش به نقل از یک منبع آگاه مدعی است که در مورد احتمال برگزاری این دو دیدار تردید وجود دارد و مذاکرات بوئینگ تقریبا برگزار نخواهد شد.
ایران ایر در دسامبر ۲۰۱۶ با ایرباس برای خرید ۱۰۰ هواپیما به ارزش ۲۷ میلیارد دلار و ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۶. ۶ میلیارد دلار توافق کرد. این شرکت در ماه فوریه امسال، قراردادی برای خرید بیش از ۴۰ فروند هواپیمایای تی آر نیز امضا کرد.
ایران ایر تنها یکی از ایرلاینهای ایران است که سفارشهای قابل توجهی برای خرید هواپیما از زمان لغو بسیاری از تحریمها (نه همه آنها) به شرکتهای سازنده هواپیما داده است.
در مجموع، شرکتهای ایرانی بیش از ۳۰۰ فروند هواپیمای جدید سفارش داده اند و امکان افزایش ۵۰ فروند دیگر نیز وجود دارد. این سفارشها ۲ برابر تمام هواپیماهای موجود در ناوگان ۱۷ ایرلاین فعال ایران است.