گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ سناریو افزایش قیمت خودرو انتهایی ندارد فقط از شرکتی به شرکت دیگر منتقل میشود و مردم را شگفت زدهتر میکند. وزارت صنعت این بار مسبب اصلی این ماجرا بود. جایی که تعلل بیش از حد و عدم اجرای تعرفههای جدید به این موضوع دامن زد.
از افزایش تعرفههای واردات خودرو که بگذریم قطع چندین ماهه سامانه ثبت سفارش فرصت خوبی به دلالان داد تا قیمت را در حاشیه بازار ادامه دهند، کم کم نمایندگان وارد کننده خودرو و شرکتهای مونتاژکار داخلی که در حوزه واردات خودرو هم دستی بر آتش دارند، دست به کار شدند و حالا کار به جایی رسیده که سونامی افزایش قیمت خودرو فقط از بخشنامهای به بخشنامه دیگر کوچ میکند.
این بار اما نگین خودرو دست به کار شده و برای رنو کولیوس شاسی بلند 2500 سیسی خود قیمت نجومی 1/5 میلیون مانده به 300 میلیون تومان را در نظر گرفته است آن هم در شرایطی که در بخشنامه عرضه به تعداد محدود را قید کرده است. این افزایش قیمتها که ماه به ماه و بعضا هفته به هفته از سوی فروشندگان در بازار آزاد و نمایندگیها اعمال میشد تبعاتی هم خواهد داشت و میتواند به طور کلی بازار خودروی کشور را به رکود بکشاند.
جالب است بدانید مردم اقبالی به قیمتهای جدید ندارند. همین که میتوان نسخه پلاک شده کولیوس 2017 را از محدوده 255 میلیون تا 277 میلیون تومانی در بازار یافت نشان میدهد بازار واکنش جالبی به قیمتهای اخیر نشان نداده و قیمتهای پایینتر هم هستند که مشتری برایشان وجود ندارد.
حالا دیگر هر روز مردم منتظرند ببیند فضاییترین قیمت را کدام نماینده واردکننده برای محصولاتش لحاظ کرده است. انگار میزان این افزایش قیمت نشان از میزان تقاضای بازار در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو از محصولشان دارد اما به طور قطع مردم حیرت زده از قیمتهای جدید، از افزایش قیمتهای تا سقف 30 درصد میگویند!
به نظر میرسد افزایشهای مکرر قیمت در حوزه خودرو از سوی وارد کنندگان و خودروسازان از حالت عادی خارج شده و باید نهادهای نظارتی کنترل اوضاع را در دست بگیرند تا تب تند قیمتگذاری دامان مردمی که سالهاست دیوار بلند انحصار خودروسازی را در پیش روی خود میبینند نگیرد.
قیمتهای اخیر خودروهای وارداتی نه تنها در بازار تثبیت نشده است بلکه باید در ماههای بعد به ویژه با آغاز فصل بهار منتظر ماند و دید رکود بهاره بازار شرکتها و سوداگران بازار را از مواضع خود به عقب میراند.