کد خبر:۶۵۷۵۶۳
غلامی:

برنامه ریزی نداریم، ولی مشکلات را گردن توسعه کمی دانشگاه‌ها می‌اندازیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم بازنگری در ساختار و بدنه آموزش عالی کشور گفت: برنامه ریزی نداریم، ولی مشکلات را گردن توسعه کمی دانشگاه‌ها می‌اندازیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اولین کنفرانس ملی حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: آموزش عالی در دهه‌های گذشته با شروع یک نگاه جدید بعد از انقلاب اسلامی همیشه به دنبال طرح نوینی بود، ولی به هر دلیلی این طرح نو که بتواند یک الگوی جدید کارا باشد را نداشتیم؛ لذا در مقاطع مختلف فعالیت‌هایی کردیم که باز هم نتوانست انسجام و هم افزایی ایجاد کند.

وی افزود: در شرایط زمانی فعلی آموزش عالی کشور نیاز جدی به فکر منسجم، حرکت قلبی برای عبور از شرایط موجود دارد چرا که شرایط موجود یک مدل سنتی نسبتا سنگین می‌باشد، اما ما هنوز نمی‌توانیم خودمان را در مدل‌های بین المللی ارائه دهیم.

غلامی گفت: این ضرورت وجود دارد که به این مباحث پرداخته شودو شناخت وضعیت کنونی بستر اصلی برای ورود به شرایط جدید است. فقط نباید به آمار و اطلاعات بسنده کرد چرا که آمار نشان می‌دهد ما ظرفیت‌های خوبی داریم، اما در عمل باید آن را سنجید.

وی تاکید کرد: وقتی حرف از آموزش عالی می‌زنیم باید مجموع مراکز و موسسات را با هم ببینیم و طبعا دانشگاه‌های پیشرو می‌توانند الگو‌های خوبی باشند، اما نباید همیشه به آن‌ها تکیه کرد در صورتی که ما این الگو‌ها را در محیط‌های جدید نیز اجرا می‌کنیم، اما این مشکل وجود دارد که روی طرح و برنامه این توسعه را انجام نمی‌دهیم.

وزیر علوم با اشاره به توسعه کمی مراکز آموزش عالی گفت: ما توسعه کمی در آموزش عالی داشتیم که به آن نقد‌های زیادی شده است و خیلی از مسائل و مشکلات را گردن همین توسعه کمی گسترده انداختند، ولی یکی از مشکلات مهم ما نداشتن برنامه ریزی منظم بوده است که حتی می‌تواند مسبب شکل گیری توسعه کمی بی رویه باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی به لحاظ کمی و کیفی در آموزش عالی مورد تایید نیست، گفت: مدیران باید بیشترین تمرکز خود را بر بحث کیفی سازی و ایجاد برنامه‌های جدید قرار دهد، ولی چون متمرکز بر دولت فعالیت می‌کنند نمی‌توانند نظرات خود را عملیاتی کنند. آنچه باید انجام شود بعضا در اسناد بالادستی نیز وجود دارد و راهبرد‌های خاص خودش را دارد مانند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی آموزش عالی که هم اکنون دانشگاه‌ها و مراکز نیز دست به دست هم دادند تا زودتر به این اهداف برسیم.

غلامی تصریح کرد: در حوزه مدیریت آموزش عالی به این نیاز داریم که چالش‌های پیش رو در آموزش عالی را احصا کنیم. ما باید بدنه آموزش عالی را درگیر برنامه‌های جدید کنیم و یکی از مشکلاتی که در این خصوص داشتیم رفتار‌های تمرکزگرایانه در آموزش عالی است.

وی با اشاره به اینکه ما باید در ساختار آموزش عالی بازنگری داشته باشیم گفت: گاهی قاب‌های کهنه مانع نگاه نو می‌شوند لذا باید در بدنه آموزش عالی نیز بازنگری داشته باشیم باید مدل‌ها و الگو‌های کشور‌های پیشرو که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی به ما نزدیک هستند، ولی بیشتر از ما توانستند به توفیقات برسند را الگوی خود قرار دهیم و یادمان نرود که هر لحظه توقف و تاخیر باعث بروز تاخیر‌های طولانی‌تر در روند پیشرفت جامعه و کشور می‌شود.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: اینکه آمار در بحث علم و فناوری بالا باشد و علم و فناوری کاربردی نشده باشد کافی نیست چرا که مردم باید این فناوری را در زندگی خود حفظ کنند باید نقد پذیری بیشتری داشته باشیم و ما اندیشمندان دلسوز و منتقدی داریم که می‌توانیم با کمک آن‌ها این موانع را حل کنیم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار