به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بودجه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید به طور مناسب تخصیص یابد و اگر به مراکز آموزش عالی نگاه هزینه ای داشته باشیم، راه به جایی نمی بریم ولی نگرش مولدگرا به این مراکز علمی می تواند موجب پیشرفت علم در کشور شده و انتظارداشت که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما درتراز جهانی هم به طور گسترده ای مطرح شوند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست انعقاد قرار داد با مراکز آموزش عالی منتخب پروژه اقتصاد مقاومتی جهت ارتقای آنها به تراز بین المللی که در محل وزارت علوم برگزارشد، با بیان اینکه تعیین سرفصل موضوعات تحقیقاتی از سوی محقق ، یکی از معضلات دیدگاه غیر مولدی به دانشگاه ها است، اظهار داشت: انتظار داریم محققان خودشان رصد کرده و مشکلات را دریابند ولی عناوین موضوعات پژوهشی بهتر است از سوی مسئولان و ارگان های ذیربط در انجام امور کشور و در راستای حل مشکلات جامعه مطرح شوند و ما باید با اعتماد به محققان دانشگاهی از آنان بخواهیم در راستای حل معضلات و مسائل کشور پژوهش های موثر و کاربردی انجام دهند.
وی افزود: به عنوان مثال آقای رئیس جمهوری به سازمان انرژی اتمی ایران دستور بررسی و انجام پیشران هستهای ، تولید رادیو داروهای مورد نیاز و اجرای طرح گداخت هستهای را صادر کرده اند و تمام نیروهای سازمان برای این انجام این اموربسیج شدهاند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در این راستا دولت و سازمان برنامه و بودجه میتوانند به کمک دانشگاهیان چند پروژه محوری ملی تعریف کنند که اگر بودجهها نیز 100 درصد تخصیص یابد این پروژهها به خوبی اجرا میشود.
دکتر صالحی با بیان اینکه مقرر شده بودجه مناسبی در سال آینده به آموزش عالی کشور اختصاص یابد، گفت:امسال سازمان برنامه و بودجه کار معقولی انجام داده و بودجه تخصیصی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به صورت عملیاتی و بر اساس واحد کار تخصیص می دهد.
معاون رئیس جمهوری با استقبال از برگزاری استارت آپ ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، قدم های بلندی در جهت رشد و توسعه علمی کشور برداشته شده وعلی رغم وجود تنگناهای مختلف ، مسیر توسعه علمی کشور به خوبی پیش می رود و امیدواریم با حمایت همه جانبه مسئولان بتوانیم بیش ار پیش یافته های علمی کشورمان را در سطح جهانی مطرح کنیم.
دکتر سعید نمکی،معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست با اشاره به اینکه در ده برنامه توسعه کشور که قبل و بعد از انقلاب اسلامی تدوین شده است، جایگاه انسان توسعه یافته مغفول مانده است، گفت: امروزه هشتاد درصد رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای صنعتی به عملکرد آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش عالی مرتبط است.
وی افزود: وقتی می گوییم آموزش ، منظورمان فقط دانشگاه نیست بلکه آموزش و پرورش هم باید به فکر توسعه یافتگی نیروی انسانی باشد.
دکتر نمکی گفت: کشورهای صنعتی که رشد متوسط بیش از 3 درصد دارند بیشتر با آموزش و پرورش فعالیت میکنند و به این نتیجه رسیده اند که هزینه کرد برای آموزش و پژوهش هزینه نیست بلکه منفعت است.
وی با بیان اینکه بدین منظور باید انسان هایی تربیت کنیم که جایگاه تعریف شده ای در نظام ارائه خدمت داشته باشند، گفت: برای سال 97 با وجود تمام تنگناها سعی کردیم 15 تا 18درصد افزایش بودجه آموزشی یا پژوهشی داشته باشیم و دستیابی سهم پژوهش به تولید ناخالص داخلی را هم یک درصد پیشبینی کرده ایم.
معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به همراهی مناسب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده سال بسیار بهتری برای بخش پژوهش و آموزش کشور خواهیم داشت.
دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه، مقام معظم رهبری همیشه به پیشرفت آموزش عالی تأکید داشتند، گفت: کار علمی و دانشگاهی نیاز به منابع مالی سرشار دارد و برای اینکه دانشگاهها در رتبههای بالاتر بینالمللی قرار بگیرند شاخصهای بسیاری وجود دارد.
وی افزود: یکی از شاخصها جذب دانشجوی برتر خارجی است، زمانی ما میتوانیم وضعیت دانشگاهها را در سطح بینالمللی ارتقا بخشیم که بتوانیم دانشجوی برتر خارجی جذب کنیم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی با بیان اینکه برای جذب دانشجوی برتر خارجی باید ارتباط بینالمللی دانشگاهها مستمر باشد تا بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم، گفت: در این راستا تدریس به زبان انگلیسی و داشتن تجهیزات و زیرساختها و برنامه آموزشی بهروز نیز بسیار اهمیت دارد.
در ادامه این نشست، روسای دانشگاه های صنعتی امیرکبیر ، صنعتی اصفهان و رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی به عنوان نمایندگان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منتخت جهت ارتقا به تراز بین المللی ، گزارش عملکردی از فعالیت های خود جهت رسیدن به این مرحله را ارائه کردند و در پایان نشست ، قراردادی با 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برتر منتخب در راستای پروژه " ارتقا و تبدیل 5 دانشگاه و 5 مرکز پژوهشی برتر به سطح بین المللی"از مجموعه پروژه های اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است، توسط معاون آموزشی وزارت علوم به عنوان مجری و روسای این مراکزبه امضا رسید.