به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی ربیعی، رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که برای ارایه پارهای از توضیحات در خصوص حادثه انفجار نفت کش سانچی برگزار شد گفت: ما همه تلاشهای خود را در ارتباط با این حادثه انجام دادیم و علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته ابهاماتی در قبال این حادثه وجود دارد که پاسخگو خواهیم بود.
وی افزود: براساس آنچه رخ داد این حادثه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران رخ داد و ۱۹ شب به اطلاع ما در ایران رسید و بلافاصله گروهی در این خصوص به سفارت چین اعزام شد در ادامه این روند ساعت ۱۹:۳۰ همکاران ما در شرکت بنادر و کشتیرانی، شرکت نفت کش و وزارت کار اولین ستاد را تشکیل دادند و به مجامع بین المللی اطلاع رسانی و از آنها درخواست کمک شد. بر این اساس روز یکشنبه بعدازظهر پس از جلسه هیئت دولت وزرای ذیربط و مرتبط با این مسئله در جلسه هیئت دولت به مشورت با یکدیگر پرداختند و در فاصله این روزها کمیته پیگیری خود را برای امداد و اعزام نیرو به منطقه انجام داد.
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی ادامه داد: در ساعات اولیه نیروها به چین اعزام شدند و کارشناسان سازمان بنادر به شانگهای رفتند. براین اساس سه شنبه رئیس جمهور دستور جلسه فوق العاده داد و علاوه بر پیگیری برای اینکه موضوع سخنگویی هم پیدا کرده باشد بنده چهارشنبه به عنوان سخنگوی کمیته معرفی شدم.
ربیعی ادامه داد: در این دوران مرتبا با ظریف در ارتباط بودم و وزیر خارجه نیز با مقامات چینی ارتباط برقرار کرد و در همین مدت سفیر چین و کره را برای این موضوع خواستند و تصمیم گرفته شد که در شانگهای تشکیل جلسه دهند و به این منظور یک گروه هم در ژاپن مستقر شد.
ربیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه عدهای عنوان میکنند موقعیت یاب نفتکش ایرانی و کشتی چینی خاموش بوده و زمانی این موقعیت یاب خاموش است که حمل و نقل غیرقانونی باشد، گفت: اینکه مطرح شد محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی آن را زده شایعه است.
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی افزود: آیا اگر یک موشک آمریکایی به این کشتی اصابت کرده بود رادارها آن را نمیگرفتند؟ اگر این کشتی به سمت کره شمالی رفته بود کره جنوبی اعلام نمیکرد این کشتی مال من نبوده است؟ به هر حال در فضای بین المللی چنین اتفاقی غیرقابل کتمان شدن است.
وی تاکید کرد: اینکه کشتی به سمت کره شمالی میرفته دروغی واضح است و کسی که با رادار و تجهیزات دریانوردی در ارتباط باشد میداند این موضوع صحت ندارد.
در ادامه راستاد، معاون وزیر راه گفت: مستندی در خصوص خاموش بودن سیستمهای مسیریاب یا همان جی پی اس وجود ندارد امروزه قایقهای معمولی ماهیگیری نیز از سیستمهای جی پی اس استفاده میکنند و قطعا دو کشتی از سیستم موقعیت یاب بهرهمند بودند ثانیا با استفاده از جعبه سیاه این اطلاعات قابل استخراج است.
در ادامه نشست خبری ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه در ابتدای این واقعه سرکنسول جمهوری اسلامی در شانگهای گفته بود برای چینیها پاکسازی محیط به نسبت نجات جان ملوانان در اولویت قرار داشته است، گفت: در ابتدای ماجرا افراد هیجان زده به بیان احساسات میپرداختند این در حالی است که ما در روزهای اول از شرکتهای بین المللی از جمله شرکت سلویج خرید خدمت کردیم تا در امداد و نجات به ما کمک برسانند بر این اساس از ژاپن، کره، سنگاپور و سازمانهای بین المللی درخواست کمک کردیم، اما ماجرا در آبهای چین اتفاق افتاده بود و چین به عنوان مسئول اصلی در عرصه بین المللی مسئولیت این امر را برعهده دارد و شواهدی از اینکه جان انسانها برای چین مهم نبوده دریافت نکردیم.
در ادامه برومند، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی در این خصوص داد و گفت: زمانی که با آقای ربیعی به پکن برای پیگیری موضوع اعزام شدیم بنای ما بر این بود که اگر کوچکترین اهمال یا کم کاری از سوی مسئولان پکن دریافت کنیم فورا به توکیو برویم و از مقامات ژاپن برای مهار این حادثه کمک بگیریم. به این منظور حتی سفارت ما در توکیو نیز آماده و تمهیدات لازم را اندیشیده بود، اما به محض حضور در پکن و رایزنی با مقامات مربوط متوجه شدیم که چین از هیچ امداد و کمکی در قبال حادثه دیدگان مضایقه نمیکند.
در ادامه فرازنده، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این خصوص نیز گفت: شبهاتی مبنی بر اینکه چرا بلافاصله عملیات امداد و نجات صورت نگرفت در افکار عمومی مطرح میشود به طور کلی فاصله نفتکش سانچی از ساحل شانگهای ۳۰۰ کیلومتر بوده است و از زمان شروع عملیات مدت زمان رسیدن اولین کشتی برای امداد و نجات به سایت حادثه ۱۰ الی ۱۵ ساعت زمان میبرد. این مسائل تحت تاثیر جو حاکم بر اوضاع بیان شده است. براین اساس بلافاصله از تمامی کسانی که این امکان را داشتند که بتوانند به اطفای حریق کمک کنند درخواست کمک شد و آتش خوار ژاپنی بلافاصله در حداقل زمان ممکن در محل حادثه حاضر شد، اما ابعاد انفجار به مراتب بالاتر از این امکانات بود و نظر کارشناسان این بود که امکان حیات هیچ یک از سرنشینان وجود نداشته است.
ربیعی افزود: چینیها روز حادثه ۱۰ شب به وقت چین در راستای پیگیری حادثه جلساتی را با حضور سفیر ایران در پکن آغاز کرده بودند و پس از حضور من در این جلسات به خوبی متوجه شدم که آنها برای حضور هیچ یک از کشورها برای اطفای حریق مخالفتی نداشتند. بر این اساس ما از امدادرسانهای ژاپنی میخواستیم که زودتر روی شعله فوم بریزند، اما عنوان میشد ابتدا باید بدنه کشتی با آب سرد شود و بعد روند فوم پاشی آغاز گردد این در حالی بود که چهار متر موج کنار کشتی قرار داشت و باید پس از سرد کردن کشتی روی آتش فوم پاشی میشد.
بنا شد کشته شدگان حادثه سانچی شهید خدمت تلقی شوند
وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا کشته شدگان در این حادثه شهید تلقی خواهند شد یا خیر گفت: من به رئیس جمهور نامه نوشتم و ایشان موافقت کردند تا با مشورت آقای شهیدی، رئیس بنیاد شهید این امر تسریع شود بنابراین ادبیاتی در بنیاد شهید تحت عنوان شهید خدمت تعریف شده که بنا شد این عزیزان نیز شهید خدمت تلقی شوند.
ربیعی در پاسخ به این سوال که بازخوانی جعبه سیاه حادثه چه زمانی صورت خواهد گرفت نیز گفت: در بازخوانی این جعبه سیاه باید سازمانهای بین المللی سهیم باشند و این جعبه با حضور نمایندگان کشورهای ذی نفع پلمپ شد.
بازخوانی جعبه سیاه به طور متوسط ۳ ماه زمان خواهد برد
در خصوص این موضوع راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: یکی از مستندات مورد نیاز برای واکاوی ماجرا جعبه سیاه است که توسط تمامی کشورهای ذی نفع باید اطلاعات آن بازخوانی شود و به نظر میرسد بازخوانی جعبه سیاه ۳ ماه زمان ببرد.
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرداخت خسارت به خانوادههای بازماندگان در حادثه سانچی گفت: به اعتقاد ما خسارات معنوی جبران ناپذیر است، اما خوشبختانه خود کشتی بیمه بین المللی داشته است و محموله نیز توسط کره جنوبی بیمه شده بود از این رو به نظر نمیرسد قادر به احقاق حق خانواده افراد متوفی نباشیم.
در این خصوص کیان ارثی، مدیر عامل شرکت کشتیرانی و بنادر گفت: کشتی به لحاظ بیمه بدنه بیمه کاملی داشت و ۷۰ درصد بیمه داخلی داشت که ۳۰ درصد آن به عهده شرکتهای بیمهای داخلی از جمله البرز و ملت است.
کیان ارثی افزود: بیمه شخص ثالث که شامل صدمات جانی و آلودگی دریاست توسط شرکت بیمهای استیم شیپ بیمه شده است. بیمه محموله نیز توسط خود کره بیمه شده و از نظر پوشش بیمهای تمام مسائل بیمهای را پوشش میدهد.
در ادامه این نشست خبری ربیعی در مورد ورود تکاوران به صحنه گفت: بردن تکاوران به صحنه حادثه به این دلیل بود که بتوانیم پیکر این عزیزان را به کشور منتقل کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مطابق گفته مقامات چینی از همان ابتدا امیدی به زنده ماندن هیچ یک از اعضای سانچی نبود چرا خانوادهها و افکار عمومی را از این حیث منتظر نگاه داشتید، گفت: به رغم این اطلاعات زمانی که با یکی از کارشناسان بین المللی حاضر در صحنه در خصوص احتمال زنده ماندن اعضای کشتی صحبت کردم وی گفت: من برای آنکه نظر قطعی بدهم باید تمام علم عالم را داشته باشم و بر این اساس نمیتوانم به طور کلی عدم زنده بودن همه افراد حاضر در کشتی را تایید کنم بر این اساس ما تصمیم گرفتیم از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و در این شرایط تصمیم بین احساسات و تصمیمات فنی کار بسیار سختی است.
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی در پاسخ به خبرگزاری دانشجو در خصوص این که چرا سانچی با پرچم کشور پاناما به صادرات نفت میپرداخت گفت: این اتفاق مربوط به فواید بازرگانی این اقدام است در حال حاضر ۵ الی ۶ کشور در دنیا هستند که علاوه بر این که تحریم نیستند بیشترین پرچم را به سایر کشورها میدهند که از آن جمله میتوان به کشورهای قبرس، پاناما و لیبرالیا اشاره کرد.
وی با تاکید براینکه این کشورها از جهت آنکه به لحاظ بازرگانی و اقتصادی پرچم شان برای حمل و نقل ارزانتر است گفت: از این رو این اقدام در جهان کاملا متداول است و مثلا کشتی کریستال (کشتی که به نفت کش سانچی برخورد کرد) خدمه آن چینی و پرچمش مربوط به کشور هنگ کنگ بود.
ربیعی ادامه داد: گاهی مالکیت و مدیریت مربوط به یک کشور است و پرچم و نشان مربوط به کشور دیگری است این به خاطر حمل و نقل ارزان و اقتصادی است و از این رو استفاده از پرچم پاناما مسئله پیچیده و غیرمتداول نبود.
رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی تصریح کرد: به طور کلی شرکتهای کشتیرانی از این رویه پیروی میکنند و مالک کشتیها به دنبال شرایطی است که از نظر بازرگانی مصالح کشور را به حداکثر برسانند به عنوان مثال شرکتهای بزرگ نروژی که کشتیرانی معروفی هم دارند از پرچم نروژ استفاده نمیکنند و بیشتر تحت پرچم کشور پاناما یا لیبرالیا به حمل و نقل کشتیرانی میپردازند.