گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ خودروهای هیبریدی وارداتی در کنار موتور بنزینی یک موتور برقی دارند که به اصطلاح دوگانه سوز (هیبریدی) خطاب میشوند. بدون مقدمه برای درک اینکه آیا کسی آدرس اشتباه به آقای روحانی داده یا خیر به سراغ امضای معاون اول رئیس جمهور پای برگه افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی میرویم. معاون اول رئیس جمهور پس از یک دوره چند ماهه قطعی سامانه ثبت سفارش و در حالی که صدای اعتراضات نمایندگان مجلس هم برای تعیین تکلیف ماجرا به گوش میرسید از نظام جدید تعرفهای رونمایی کرد.
در تصویب نامه هیئت وزیران، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از 4 درصد به 45 درصد افزایش پیدا کرده است که رسانهها از آن به افزایش بیش از 1000 درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی یاد میکنند. این نامه نشان میدهد معاون اول رئیس جمهور کاملا به موضوع افزایش فضایی تعرفه واردات خوروهای هیبریدی آگاه بوده و آن را برای اجرا به پیشنهاد وزارت صنعت به عنوان تصویب نامه، ابلاغ کرده است.
تعرفههای جدید با توجه به گمانه زنیهای رسانهها، فاصله قیمتی ایجاد شده بین نمایندگیها و بازار آزاد را پوشش داد. شگردی که در مردم ایران با آن غریبه نیستند. اما درباره تعرفه جدید واردات خودروهای هیبریدی همه حسابی غافلگیر شدند! طوری که حتی دلالان هم فکرش را نمیکردند قیمتها تا به این حد رشد کند و از دسترس مردم خارج شود. ابتدا ترفندی برای وارد کردن شوک به بازار پیدا میکنیم و سپس با طرح این پرسش از مردم که چرا باید سوداگران ودلالان این عدد حاشیه بازار را در کیسه خود ببینند هزینه زندگی مردم را افزایش میدهیم.
پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس در گفتوگو با خانه ملت گفت: دست هایی پشت پرده وجود دارد که ورود و استفاده از خودروهای هیبریدی را سد کردهاند. بنده به یقین رسیدم دستهای پشت پردهای وجود دارد که مانع از واردات خودروهای هیبریدی و ایمن به کشور میشود و منافع اقلیتی به خطر میافتد. شما میبینید که واردات خودروها را هم انحصاری کردند، در چند ماه گذشته شاهد افزایش سرسامآور در قیمت خودروهای خارجی بودیم که جدیدا اثر خود را بر خودروهای داخلی هم گذاشت.
وی افزود: ما نه تنها در تولید خودرو انحصار داریم بلکه در واردات آن هم انحصاری به وجود آوردند. احساس میکنم در صنعت خودروسازی حق الناس میشود یعنی نه تنها حق مردم را از لحاظ گران فروشی تضییع میکنیم بلکه جان آنها را نیز از نظر سلامتی تهدید میکنیم.
چرا اطلاعات غلط به رئیس جمهور دادهاند؟
آقای رئیس جمهور، صنعت خودروسازی در داخل کشور نه تنها برنامهای برای تولید خودرو و موتورسیکلتهای برقی ندارد، بلکه از نظر مصرف بهینه سوخت به قولی فسیلی هم هنوز جا برای کار بسیار است. همچنان جاده مخصوصیها در خطوط تولیدشان میزبان موتورهای پرمصرف و کم بازده هستند. آقای روحانی از رسانه ملی به مردم قول دادید اگر اطلاعات غلط دریافت کردید، حتما سود بازرگانی خودروهای هیبریدی را اصلاح میکنید. پشت دروازههای بسته و محدود شده گمرک، تکنولوژی روز دنیا برای واردات خودروهای هیبرید و برقی وجود دارد که میتواند سرآغاز کنار گذاشتن تولید خودروهای 30 سال پیش بنزینی با آلایندگی زیاد باشند. خودرو و خودروسازانی که نفس کلانشهرها را به شماره انداختهاند و با خیال راحت از انحصار بازار خودرو در ایران دود میکنند!
هیوندای سوناتا، تویوتا پریوس، تویوتا CH-R، تویوتا کمری، کیا اپتیما، لکسوس CT200H و در سطح بالاتر لکسوس NX و بی ام و I8 از جدیدترین تکنولوژی خودروهای هیبرید در دنیا بهره میبرند که وارد ایران نیز شدهاند. جالب است بعضی از این مدلها نظیر کمری، پریوس و سوناتا در تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند که با گذشت بعضاً 150 هزار کیلومتر از کارکردشان تعریف و تمجید عوامل تاکسیرانی را به دنبال دارند. کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، صدای کم پیشرانه و شارژ باتری به وسیله موتور بنزینی از مهمترین ویژگیهای خودروهای هیبریدی است. کمپانیهای بزرگی مشغول ساخت خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا هستند. از طرفی پژوهشگران و محققان برجستهای در راستای ساخت و تولید خودرو و موتورسیکلتهای برقی در کشور داریم و با وجود برگزاری این همه همایش و سمینار بعید است مشکلی از بابت نیروی انسانی خلاق و دانش فنی در داخل وجود داشته باشد.
گزارش خبرگزاری دانشجو را درباره توسعه حمل و نقل برقی اینجا بخوانید.
اما سوال اصلی اینجاست با چه هدفی جلوی واردات خودروهای هیبریدی گرفته شده؟ وقتی نگاهی به صحبتهای خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در 19 دی میکنیم میبینیم کاملاً از اعمال تعرفه بر خودروهای هیبریدی آگاه است. وی اظهار میکند: «کار کارشناسی لازم درباره افزایش 1000 درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است. آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در کمیسیون ماده یک هستیم و درصورتی که دلایل کافی ارائه شود، در تعرفه تجدید نظر میکنیم.» بنابراین وزارت صنعت هم مانند معاون اول رئیس جمهور خوب میداند چه کرده و آگاهی کافی دارد و مسلماً موضوع شناخت خودروهای هیبریدی آنچنان پیچیده نیست و قابل پنهان کاری نبوده است.
در داخل کشور، هزینه تولید خودروهای برقی به دلیل قیمت و مدیریت باتری از هزینه تولید خودروهای احتراقی بیشتر است. در کنار ایجاد زیرساخت، توانمندی در تولید باتریهای لیتیومی از پیشنیازهای مهم این عرصه است. نبود متولی واحد برای پیشبرد و پاسخگویی درباره ایجاد زیرساختها، یکی از عوامل بسیار مهم در موفق نبودن فناوریهای نوینی چون تولید خودروهای برقی در ایران است. دولت به جای حمایت در زمان ورشکستگی میتواند کمکهای مالی خود را به هزینههای تحقیق و توسعه شرکتهای خودروسازی برای طراحی و تولید این خودروها اختصاص دهد.
گزارش خبرگزاری دانشجو درباره تولید وسایل نقلیه برقی در کشور را اینجا بخوانید.
آلایندگی خودروهای هیبریدی شش دهم گرم در هر کیلومتر!
ناجا هم دست به کار شد
وقتی راهنمایی و رانندگی ناجا در آبان 96 اعلام میکند برای ارتقاء توان ناوگان خودرویی خود و در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، یک مدل از خودروهای هیبریدی مدرن را به خدمت گرفته چرا باید مردم بپذیرند کسی اطلاعات غلط به شما داده است؟
اگر میخواهیم مشکل محیط زیست ما حل بشود باید راه ورود را تسهیل کنیم تا خودروهای هیبریدی و برقی به کشور وارد شوند و اتفاقا در گام نخست برای واردکنندگان تسهیلات قائل شویم. باید در یک چشمانداز کمتر از 10 ساله خودروسازان داخلی را ملزم به تولید خودرو و موتورسیکلت برقی بکنیم. اگر قرار باشد با همین روند پیش برویم سیل آسا ترین باران هم برای نفس زدن شهری مثل تهران 3 روز بیشتر دوام نمیآورد و ترافیک کلانشهرها حسابی از پس تنگ کردن نفس مردم بر میآیند.
پشت پرده افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی!!!
به نظر میرسد افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی برای انحصار هرچه بیشتر واردات خودرو از سوی برخی مونتاژکاران داخلی است. هزینه خرید یک خودروی هیبریدی با تعرفههای سابق میتواند تهدید جدی برای بازار فروش خودروهای ارزانتر باشد. به عنوان نمونه هیوندای سوناتای هیبریدی میتواند بازار فروش هیوندای النترا و کیا سراتو وارداتی را به هم بریزد و از طرفی تویوتا پریوس هیبریدی بازار خودروهای حدود 120 میلیونی را هدف قرار دهد که این موضوع کار را برای برخی داخلیها هم سخت میکند و اینجاست که افزایش تعرفه خودروهای دوستدار محیط زیست به نوعی سیاسی کاری تبدیل میشود.
از طرفی برخی واردکنندهها که آمار فروش مطلوبی از هیبریدیها داشتند با این حساب از بازار حذف خواهند شد. اخیراً چند واردکننده هم به دنبال واردات خودروهای هیبریدی جدید به بازار ایران هستند که با اوضاع بازار هیبریدیها و اعمال تعرفههای جدید اوضاع خوبی ندارند.
وقتی 60 نماینده مجلس پای کار میآیند
مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با تسنیم گفت: «در کلانشهرها به دلیل حجم زیاد آلایندهها باید سیاستهای تشویقی برای استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی اعمال شود اما متأسفانه در تصمیم اخیر دولت تعرفه خودروهای هیبریدی از 4 درصد به 45 درصد رسیده که این موضوع رشد 10 برابری تعرفهها را نشان میدهد.»
وی تصریح کرد: «رئیس جمهور در گفتوگوی خود با مردم نیز در مورد خودروهای هیبریدی صحبتهایی را مطرح کردند به این صورت که به اعتقاد رئیس جمهور اگر تعرفه خودروهای هیبریدی واقعی، افزایش پیدا کرده باید در این رابطه تصمیمات لازم صورت گیرد. نمایندگان مجلس نیز در همین ارتباط با تهیه یک نامه که به امضای بیش از 60 نماینده مجلس رسیده خواستار کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی از وزیر صنعت هستند.»
بیمهری بازار به تکنولوژی کمتر شناخته شده در ایران!
حقیقت امر استقبال پایین مردم از خودروهای هیبریدی است. وقتی زیرساخت کافی برای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی در جامعه وجود ندارد، کمتر کسی ریسک میکند و خودروی هیبریدی میخرد. خرابی احتمالی باتری، تعمیر و نگهداری تجهیزات موتور برقی و بازار فروش ضعیف دست دوم به اندازه کافی مردم را از خرید خودروهای هیبریدی منصرف میکند. وقتی برنامهای برای توسعه زیرساختهای توسعه حملونقل بر مبنای سوخت تجدیدپذیر وجود ندارد، مردم هم روی خوش نشان نمیدهند. علی رغم اینکه خودروهای هیبریدی بازار از کمپانیهای معتبر ژاپنی و کرهای با سابقه کیفی خوب و گارانتیهای 7 ساله هم تأمین میشوند اما کماکان مردم منتظر اجرای سیاستهای تشویقی و حرکت دولت به سمت استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای کاهش آلودگی هوا چه در بخش خودروهای بنزینی و چه ناوگان حملونقل عمومی دیزلی هستند.
دولت به جای تشویق مردم و خودروسازان به خرید و تولید تجهیزات برقی و ایجاد زیرساخت برای توسعه ناوگان حملونقل برقی با اعمال سیاستهای این چنینی که قیمت خودروهای هیبرید را به نسخه مشابه بنزینی نزدیک میکند، اندک مشتری خودروهای هیبریدی را هم میپراند و بازار را به انحصار طلبان و رانتخواران واردکننده میسپارد تا کماکان در ترافیک تهران جرات پایین کشیدن شیشه ماشین را هم به خاطر آلودگی هوا نداشته باشیم. همچنان خودروهایی در داخل تولید میکنیم که میزان آلایندگیشان حتی به اندازه 30 ثانیه در پارکینگ منازل قابل تحمل نیست و این یعنی فاصله ما با علم روز دنیا روز به روز بیشتر میشود. امیدواریم آقای روحانی با رویت پیشرانه خودروهای هیبریدی قولش را عملیاتی کند و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به حالت قبل بازگرداند.
ولی منفعت بعضی ها همونطور که گفتید اقتضا میکنه اینا هم محدود بشه وارداتشون.
با مکثی که کرد برای جواب همه چیز مشخص شد
بچه های انقلابی این خبرگزاری باید جمشید ارین رو بیارن مطرح کنن مطالبه ملی دست کنن، یکی از چیزایی که شغل ایجاد میکنه توی کشور همین خودرس. شما باید قدم بردارید تو این راه، اهمیتش خیلی بیشتر از ارائه اخبار در مودر جو های سیاسی فعلیست
این حرف ییشتر شبیه جوکه. اگه وارد نمیشده پس ایران خودرو این هیبریدیها رو ریخته تو بازار؟
اگه حمایتشون نکنید با این وضع تعرفه ای همشون شکست میخورن و همونایی هم که الان تو خیابونا تردد میکنن بازارشون خراب میشه و نمیشه براشون اینده ای متصور شد.
امیدوارم اینکار انجام بشه و با ارزون کردن این ماشین ها رقابتی تو خودرو سازی ایران به وجود بیاد، و با تولید خودرو هیبریدی هم شغل ایجاد شه هم هوای کلان شهر ها بهبود پیدا کنه
از ماست که بر ماست
چون موتورهای هیبریدی کاراییشون اینطور است که بنزین می سوزونن تا برق تولید کنند و از برق تولیدی برای حرکت استفاده می کنند. خرابی باتری در اونا بسیار زیاد است و قطعات گرانی دارد. به همین خاطر هنوز جا نیفتاده. باید تکنولوژی اش ارتقا پیدا کند تا واقعا هیبریدی باشد.
مشکل پرایده مردم عادی پراید سوار میشن. پراید سوارها خیلی بیشترین! راه حلش هم خودروی الکتریکی iEV2 هستش! هم قیمت با پراید!
دلیل گرونی خودروهای هیبریدی هم خود خودرو نیست، بلکه کم شدن مصرف بنزین هست!
مافیای واردات بنزین!
اگه خودروهای هیبریدی هیبریدی نبودن و شما رو دور زدن پس چرا تعرفشو 45 درصد کردین؟ مثل بقیه ماشینا همون 75 و 95 درصد میکردین دیگه.
اصلا چرا توی تقسیم بندی های شما هستن؟!!!!!!!
سیاست اینه که بهایی به خودرو و موتورسیکلت برقی داده نشه. اصلا حتی نمیخوایم دور و برمون رو ببینیم که دنیا داره به کدوم سمت حرکت میکنه.
چی میمونه برای پیشرفت؟ اصلا افقی برای آینده متصور هستیم؟ وای به حالمون که صنعت روز به روز عقب گرد داره.ایران تو سال 2020 بدوییم تو صف پراید و پژو که نفدی میفروشن!!!
بعد از بیش از 15 سال دستاورد های مهندس ایرانی و عدم حمایت از او باز هم باید به این سیاسی بازیها خودمون رو درگیر کنیم
چرا حمایت نمی شوند با وجود اینکه تخصص دارند و تولید این محصول را در آلمان ثبت کردند؟
چرا برنامه ثریا پیگیری نمی شود در این رابطه؟