بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نامه ای خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: حذف آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان (سمپاد) و نمونه دولتی و بهتبع آن، حذف این مدارس با تاکیدات رهبر انقلاب برای پرورش اختصاص نخبگان در تعارض است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نامه ای خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: حذف آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان (سمپاد) و نمونه دولتی و بهتبع آن، حذف این مدارس با تاکیدات رهبر انقلاب برای پرورش اختصاص نخبگان در تعارض است.
متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
«اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
با سلام و احترام
اهمیت راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پیشبرد اهداف عالی نظام اسلامی در حوزه علم، فرهنگ و مهمتر از همه آموزش، بر کسی پوشیده نیست، قلمرو این اهمیت تا آنجاست که رهبری معظم انقلاب اسلامی از آن به این تعبیر یادکردهاند: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاریِ راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را بر عهده دارد، آن نهادی که به دنبال آن میگردید همینجاست. ما جای دیگری نداریم».
در طول عمر پربرکت نظام اسلامی، بهکرات و در عرصههای مهم، شاهد راهبری جدی و مدبرانه شورای محترم بودهایم و این خدمات ارزشمند را، بهنوبۀ خود، پاس میداریم.
چندی است که شاهد ارائه طرحی هستیم که اجرای آن، آثار مهم و بلندمدتی را بر نظام آموزش کشور به همراه دارد، طرح حذف آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان (سمپاد) و نمونه دولتی و بهتبع آن، حذف این مدارس که واکنش بسیاری از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت را برانگیخته است، مدارسی که بهطور مستقیم بر روند شناسایی، جذب و پرورش علمی استعدادهای درخشان مؤثر است.
نظرات موافقان و مخالفان و تحلیلها و گزارشهای دریافت شده، حاکی از اهمیت این مسئله بود، تا اینکه در ۲۹ بهمنماه، حذف سمپاد رسما از نظام آموزشوپرورش اعلام و طرحی موسوم به «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) که مدتی در برخی مدارس، بهطور آزمایشی اجرا میشد، جایگزین آن شد، دراین بین، آنچه آشکار بوده و هست، جای خالی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهعنوان نهاد سیاستگذار و راهبر در عرصههای مهم آموزشی است.
در میان اظهارنظرهای بیدرنگ برخی کارشناسان در حمایت از این مصوبه هیچگونه اعلام موضعی در تائید یا رد و یا لااقل، توضیح و تبیین و تفسیر این طرح، از شورای محترم مشاهده نشده است و حتی مطالبۀ تبیین طرح جایگزین پیشنهادی دولت (شهاب) به جهت بررسی کارشناسی، توسط شورا، بهعنوان متولی تنظیم سیاستهای آموزشوپرورش کشور، انجام نگرفته است، بحث بر سر بودن یا نبودن مدارسی است که فرزندان نخبۀ ایران اسلامی، برای پرورش و بالندگی هرچه بیشتر، به آنها سپرده میشوند.
فارغ از درست یا غلط بودن تصویب طرح مذکور، این سؤال مطرح است که چرا موضع و رأی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر پرورش اختصاصی نخبگان و بر اساس تجربۀ چندی پیش در مورد ورود ایشان به مسئله سند آموزشی ۲۰۳۰ (که ایشان از باب ابرام بر خطمشیهای آموزشی و تربیتی خود داشتند)، به نظر میرسد تصویب طرح اخیر، در تعارض با خطمشی تعیینشده از جانب ایشان است و بعید نیست که همچون قضایای ۲۰۳۰، شخصا، وارد عمل شوند، و این به معنای عدم توجه شورای محترم به وظایف محوله از جانب قانون است.
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، بهعنوان یک تشکل دغدغهمند در ساحت تعلیم و تربیت و چشم بیدار عدالتطلبی در عرصۀ پرورش فرزندان انقلاب اسلامی، خواستار اعلام موضع صریح و منطقی شورای محترم درباره حذف این مدارس است.