یه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم قم در مراسم بزرگداشت جهادگر سازندگی حسینعلی عظیمی به ایراد سخنرانی پرداخت.
امام خمینی (ره) با انقلاب تمامیت غرب را در معرض فروپاشی قرار داد
محمدمهدی میرباقری گفت: در داستان مقابله حضرت موسی با ساحران از سوی فرعون میبینیم که ساحرانی که به طمع نزدیکی به فرعون و منافع دنیوی مقابل حضرت موسی قرار میگیرند پس از مشاهده معجزه حضرت موسی و ارتباط با موسی به عنوان یک انسان الهی پردهها از جلوی چشمان شان کنار رفت و سر از عالم دنیوی بیرون کردند و حتی زمانی که فرعون آنها را تهدید به مرگ کرد گفتند هر داوری که میخواهی بکن تو نهایتا در دنیای ما موثری اما در آخرت ما نقشی نخواهی داشت.
میرباقری افزود: این از خصوصیات امام وانسانهای الهی است که پردهها را کنار میزند انسانها را بزرگ میکند و به عوالم بالاتری میبرد و آدم جدیدی می سازند.
وی تصریح کرد: امام بزرگوار ما هم یک شخصیت الهی بود که یک قدرت جدیدی در عالم ظاهر کرد و در دوران اوج قدرتهای مادی قدرت جدیدی در عالم ظاهر شد و موازنه قدرت جهان را برهم زد بعد فضای جهان را به نفع اسلام و معنویت تغییر داد و تمامیت تمدن غرب را در معرض فروپاشی قرار داد.
رئیس فرهنگستان علوم قم تاکید کرد: تحت تاثیر نفس این مرد بزرگ انسان هایی تربیت شدند که در مقابل ساختارهای اصلی دوران یعنی دولت مدرن و غربگرا از همان ابتدای انقلاب با ساختار موازی شروع به کار کردند انسان هایی که به دنبال برتری جویی نبودند و اهل ایثار و گذشت بودند.
جهاد سازندگی نمونه بارز یک مجموعه با انسانهای عصر ظهور بود
وی عنوان کرد: امام صادق علیهالسلام در جواب مسلمانانی که به ایشان نقد میکردند که چرا علی رغم تضعیف بنیامیه به میدان نبرد نمیآیید گفتند آیا در محبت ما، شما دست در جیب هم میکنید یا هنوز جیب تان مال خودتان است؟ پاسخ دادند که ما این گونه نیستیم لذا حضرت فرمودند شما که مالتان مال خودتان است در جان خود بخیلتر هستید و لذا آماده مبارزه نیستید اما در دوران ظهور ما مومنین با هم این گونهاند و دست در جیب هم میکنند.
میرباقری افزود: این گونه اخلاق و رفتار در ابتدای انقلاب اتفاق افتاده بود و در جهاد سازندگی هم برتریجویی نبود و هم صندوقهایی بود که حقوق خودشان را در آن صندوق میریختند و هر کسی سعی میکرد بیشتر بریزد و کمتر بردارد.
انحراف از تعهد انقلابی با زیادهخواهی و سهمخواهی
رئیس فرهنگستان علوم قم گفت: حرکت انقلاب اسلامی حرکتهای موازی را درست کرد و آدمهای جدیدی ساخته شدند تا رسیدیم به دوره دولت به اصطلاح سازندگی که به دنبال ساختارهای بین المللی رفتند و تبدیل شدند به الگوبرداری از الگوهای جهانی.
وی افزود: سوال اصلی این است که چرا این اتفاق افتاد و چرا آن تعهدی که در ابتدای انقلاب پیدا شده بود و انسانها توجه کمی به مادیات داشتند چگونه شد که این انسانها عوض شدند و به دنبال سهمخواهی و زیادهخواهی افتادند؟
میرباقری گفت: تلقی من این است که علت عدم پایداری تغییر عهد است اینکه باور عدهای به حقیقت اسلام که یک حقیقت فراتمدنی است و در همه عرصهها، حیات ما را می تواند هدایت بکند آرام آرام تبدیل شد به چیزی غیر از این.
تنزل تعهد انقلابی و تمدنی به فرهنگ موجب هضم شدن ما در دل تمدن غرب میشود
وی تاکید کرد: عدهای که حداکثر فهمشان از اسلام در حد یک فرهنگ یا حداکثر شریعت بوده است کار را به دست گرفتند الان هم مدیرانی داریم که نماز شب میخوانند، صدقه یا خمس میدهند ولی وقتی بحث از اسلام و تمدن اسلامی و حرکت تمدنی و درگیری در مقیاس تمدنی با دنیای غرب پیش میآید پا به میدان نمیگذارند. وقتی این گونه مشی، تسری پیدا کرد ما میشویم یک فرهنگ در دل تمدن غرب. در چنین ساختاری آدمها کمتر به آدم دیگری تبدیل میشوند.
میرباقری اظهار داشت: وقتی شما عهدتان را با اسلام تغییر دادید و به جای تعلق تمدنی به اسلام تعلقتان در حد یک فرهنگ تنزل پیدا کرد در هاضمه تمدن غرب هضم خواهید شد.
به گفته دشمن تمدن اسلامی احیاء شده است
وی گفت: در دورانی که بیداری اسلامی و تحولی که در جامعه ایجاد شده به مرزی رسیده که دشمنان ما و متفکرین آنها همچون ساموئل هانگتینتون نام این دوران را برخورد تمدنها میگذارد.
رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: بار دیگر تمدن اسلامی از نو احیا شده و درگیری غرب عمدتا با تمدن اسلامی است متفکرین شورای روابط خارجی آمریکا براساس نظریه برخورد تمدنهای هانگتینتون آغاز قرن بیست و یکم را آغاز جنگ جهانی چهارم نامیدهاند.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی عدهای تعلقشان به اسلام در حد یک فرهنگ است اینها از علم دینی وحشت میکنند چه برسد به تمدن اسلامی این دسته افراد نماز می خوانند خمس و زکات هم میدهند.
میرباقری عنوان کرد: وقتی تعلق به اسلام در حد یک فرهنگ تنزل پیدا کرد و به دست مدعیان سازندگی افتاد قطعا به تمدن به عنوان تعلق اسلام نگاه نخواهد شد. این یکی از اصلیترین عوامل فرو کاسته شدن عهد به اسلام است.
بازگشت به تعهد انقلابی و تمدنی و تولید ادبیات سازندگی و تمدنی
وی گفت: مشکل دیگر این است که ما نسل انقلاب برای تبدیل ادبیات نهضت و انقلاب به ادبیات سازندگی تلاش نکردیم. ادبیات انقلاب باید به ادبیات کاربردی و تمدنی تبدیل شود ضمن حفظ شعارها باید شعارهای سازندگی را هم تولید کنیم.
میرباقری گفت: اما با دو مشکل فروکاسته شدن عهد و تعلق ما به اسلام و باز تولید نکردن ادبیات انقلاب به ادبیات سازندگی و تمدنی چه باید بکنیم؟ پاسخ این است که باید به دوران جهاد و به عهد اسلامی خودمان بازگردیم و تعهدات جدی که به اسلام داشتیم را تجدید کنیم.
تعهد امام به اسلام فراتر از فرهنگ و در تراز عصر ظهور بود
وی افزود:اینکه برخی میگویند ما در دوران توسعه یافتگی هستیم یعنی به تمام آنچه در تمدن غرب است تعلق و تعهد دارند. این چنین انسانی در دوران انقلاب و امام هم بودند و به دنبال تجدد و پساتجدد میگشتند. کسانی که همه تعلقشان به تمدن غرب است البته این رویکرد آنها تصادفی نیست بلکه مهندسی شده است و کسانی کار را به دست گرفتند که در عهد اسلام همراه امام خمینی نبودند چرا که تعهد امام به اسلام در حد یک فرهنگ نبود بلکه امام مدعی عصر ظهور بود و به تمامیت عبور از مدرنیته اصرار داشت.
وی تاکید کرد: از آنجا که انسانهای بزرگ مربوط به عهدهای بزرگ هستند و کارهای بزرگی هم میکنند معتقدم که حیات جهادی باید از نو احیا شود. حیات جهادی یعنی کار کردن برای خدا.
حیات جهادی راه مقابله با جبهه مقابل است
رئیس فرهنگستان علوم قم عنوان کرد: منظور از حیات جهادی مقاتله و جنگ نظامی نیست منظورم همان جهاد همه جانبه است که بخشی از آن مقاتله و جنگ نظامی است. حیات جهادی یعنی انسانهای متعلق به حضرت حق که تلاششان فانی در دنیا نیست و ارادهشان از افق حیات دنیا رفعت پیدا کرده است.
وی گفت: البته حیات جهادی دارای رقیب و جبهه مقابل است چرا که جهاد بدون درگیری نمیشود و وسعت جهاد بسیار بیشتر از مقاتله است و به وسعت جبهه مقابل و درگیری با آن هم توسعه پیدا میکند.
با لیبرال دموکراسی به اسم اسلام با اسلام میجنگند
میرباقری اظهار داشت: جبهه مقابل تمدن اسلامی چیست؟ جبهه تمدن غرب و جریانهای همسوی با آن در جهان و منطقه یعنی مسلمانان توسعهگرا که مدلش ترکیه است یا مسلمانانی با قرائت سلفی از اسلام که مدلش عربستان است این دو قرائت هر دو قرائت آمریکا از اسلام است.
وی تصریح کرد: در درون انقلاب اسلامی هم تمام تلاششان این است که با لیبرال دموکراسی وارد اسلام شوند جریانهای لیبرال دموکراسی هم مانند جریان توسعهگرا در ترکیه و سلفی در عربستان و داعش به اسم اسلام با اسلام میجنگند.
فضای مجازی در حال تغییر تعریف حکمرانیها
رئیس فرهنگستان علوم قم در ادامه گفت: این جبهه مقابل که مدعی جامعه جهانی است پس از انقلابهای متعدد ایدئولوژیک، فرهنگی، علمی و صنعتی وارد عصر جدیدی شده است. آنچه در حال اتفاق افتادن است فضای مجازی است که دارد توسعه پیدا میکند شبیه همان چیزی است که معادل انقلاب فلسفی، علمی و صنعتی در دورههای گذشته تمدن غرب است.
وی گفت: این انقلاب با یک فلسفه جدید با یک دانش و فناوری جدید تمام عرصه جیات خیال اجتماعی را دارد تسخیر میکند و جهان جدیدی میسازد که در آن معنی دولت – ملتها، معنی حکمرانی، اقتصاد و مفهوم زیست سیاسی کلا تغییر میکند.
جهاد کبیر عدم تبعیت کفار در همه امور است
میرباقری افزود: اما چه باید بکنیم تقابل که چیزی را عوض نمیکند اتفاقی که ما باید رقم بزنیم احیای زندگی و روحیه جهادی و کار فی سبیل الله و روحیه درگیری همه جانبه با دشمن است که مهمترینهایش تبری از دشمن، غربگرایی و توسعهگرایی است.
وی اظهار داشت: این احساس عقب افتادگی از غرب است که در حیات اجتماعی ما دمیده میشود و ما باید به شدت با این مقابله کنیم امروز جهاد کبیر به تعبیر رهبر کبیرمان عدم تبعیت از منش کفار و منافقین است.
میرباقری تاکید کرد: در قرآن آمده است لاتطع الکفار و المنافقین و جاهدهم جهادا کبیرا حضرت رسول (ص) ماموریت پیدا میکند به جهاد کبیر که وسعت این جهاد عدم تابعیت از منش کفار و منافقین در همه عرصههاست.
وی عنوان کرد: با توجه به قرآن چون کفار و منافقین دنبال یک طرح تاریخی استحاله مومنین هستند لذا قرآن از پیامبر میخواهد که با آنها جهاد کبیر بکنند و لازمه این جهاد کبیر ایجاد آگاهی، بصیرت، دشمن شناسی در مقابل نفوذ نرم دشمن است.
هیچ برنامهای از دشمن قابل اعتماد نیست
رئیس فرهنگستان علوم قم گفت: به هیچ وجه نباید به هیچ یک از برنامههای آنها اعتماد داشت در حالی که سران کفر کمر بستند که اسلام را منحل کنند کجا میشود به آنها اعتماد کرد. هیچ اعتمادی به دستگاه کفر نیست.
کسانی که فهم مرزبندی ایدئولوژیها را ندارند نباید در مورد علم دخالت کنند
وی عنوان کرد: البته بحث ما مرزبندی جغرافیایی نیست بلکه بحث ما مرزبندی فرهنگی است چه آدمهایی که در جغرافیای طبیعی غرب زندگی میکنند اما موحد درجه یک هستند و چه آدمهایی که در جغرافیای دنیای اسلام زندگی میکنند و وابسته به دنیای کفرند.
رئیس فرهنگستان علوم قم تصریح کرد: بنابراین ما به دنبال مشخص کردن مرز دو ایدئولوژی متفاوت هستیم و این فهم و معرفتشناسی جدید از علم است و آنها که از این معرفت چیزی نمیدانند نباید دخالت کنند چون سوادش را ندارند.
وی اضافه کرد: از آنجا که علم کاملا رویکرد ایدئولوژیک دارد و اتفاقا غرب از طریق هژمونی علم خودش که دقیقا یک علم ایدئولوژیک است و ایدئولوژی مدرن در آن نهفته است تمدن خودش را جهانی کرده است. لذا لازم است که ما حتما علم جدیدی روی کار بیاوریم و اگر چنین چیزی را میخواهیم حتما باید مسیر جهادی را دنبال کنیم.
میرباقری در پایان گفت: اگر میخواهیم وارد عرصه ساخت زندگی مردم شویم نیاز است که عقلانیت خودمان را تولید کنیم این عقلانیت همان عقلانیت جهادی است و باید بکوشیم که رفتارهای جهادی که تاکنون در انقلاب خود داشتهایم به عقلانیت تبدیل کنیم.