
رهدار:
دید فراملی؛ لازمه خیز تمدنی حوزههای علمیه است
حجت الاسلام رهدار، لازمه خیز تمدنی حوزههای علمیه را داشتن دید فراملی دانست و گفت:اگر طلبههای امروز به مرور خود را مجهز به زبانهای غیرمادری نکنند، در آیندهای نزدیک در قم دفن خواهند شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در نشست تمدن اندیشی در حوزههای علمیه که با مشارکت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در سالن اجتماعات مدیریت حوزههای علمیه خواهران این استان برگزار شد، حجج اسلام الویری و رهدار به ارائه نظریههای خویش پیرامون نقش حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلامی پرداختند. در ادامه مهمترین بخش سخنان حجت الاسلام رهدار میآید.
حجت الاسلام احمد رهدار، مدیر گروه فقه مضاف و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، در نشست تمدن اندیشی در حوزههای علمیه که با مشارکت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در سالن اجتماعات مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از چالشهای حوزه علمیه برای ورود به تمدن نوین اسلامی، زبان حوزه است، بحث زبان حوزه علمیه سطوح مختلفی دارد که اولین سطح آن همان زبانی است که طلاب حوزهها با آن سخن میگویند و همان زبان فارسی است.
وی ادامه داد: زبان فارسی ارتباطات بین المللی حوزههای علمیه برای خیز تمدنی را کند کرده است، گاهی آرزو میکنم کهای کاش هنگام انتقال مرجعیت حوزههای علمیه از نجف به قم، زبان حوزهها همان عربی باقی میماند، حتی همان زبان عربی که در حوزه تدریس میشود هم فاصله زیادی با زبان رایج در کشورهای عربی امروز دارد و برای ارتباطات بین المللی کمک حداقلی به طلاب میکند، لازم است تا طلاب ایرانی بتوانند به زبان مکالمه عربی رایج سخن بگویند که متأسفانه در این زمینه ضعیف هستیم.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه در میان ۸۰ کشور مسلمان جهان، مردم ۲۸ کشور به زبان عربی تکلم میکنند، افزود: همچنین زبان عربی در ۵۰ کشور مسلمان قابل فهم و نسبتاً رایج است، تمدن در بستر ارتباطات گسترده صورت میگیرد و جغرافیای گستردهای را میطلبد که کثرت زبانی و قومی نقش مهمی در آن دارد، حتی زبان وسیعترین و پرجمعیتترین کشورهای جهان هم به خود آن کشورها محدود نمیشود و قطعاً تمدن اسلامی هم نمیتواند تمدن ایرانی صرف باشد و مرزهای جغرافیایی و زبانی و قومی را خواهد شکست.
لازمه خیز تمدنی دیدگاه فراملی است
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) لازمه خیز تمدنی حوزههای علمیه را داشتن دید فراملی دانست و اظهار داشت: حتی در بحثهای کوچکتر از تمدن، مانند حکومت هم نتوانستیم صرفاً بر مبنای اندیشههای شیعی حکومت اسلامی را در ایران بر پا کنیم و به پیش ببریم و حتی نخواستیم که سعدی و عطار و مولوی را از زندگی خود حذف کنیم و نمیتوانستیم این کار را بکنیم، وقتی ظرف کوچک حکومت فراتر از داشتههای صرفاً شیعی است، قطعاً ظرف بزرگ تمدن هم بسیار فراتر از آن است و ما را به اندیشههای سنی و قومی مختلف نیازمند خواهد کرد.
وی با اشاره به طرح ارائه شده به حوزه علمیه قم مبنی بر لزوم فراگیری چند زبان از سوی طلاب در چند سال اول تحصیل در حوزه ها، تصریح کرد: اگر طلبههای امروز به مرور خود را مجهز به زبانهای غیرمادری نکنند، در آیندهای نزدیک در قم دفن خواهند شد و از خیز تمدنی و ارتباطات لازم عقب خواهند ماند.
لزوم درک تفاوتهای اندیشه سایر ملل مسلمان با ایرانیها
حجت الاسلام رهدار سطح دوم زبان برای ارتباط تمدنی با سایر مسلمانان را متوجه درک شرایط فکری سایر ملل مسلمان و نحوه اندیشیدن آنها دانست و ابراز داشت: باید قبول کنیم که درک شیعه و مسلمانان سایر کشورهای جهان در بسیاری از موارد با تلقی و درک مسلمانهای ایرانی تفاوت دارد و لازم است تا در زبان ارتباط خود با آن ها، این شرایط و اوضاع آنها را در نظر بگیریم، به عنوان مثال درکی که از جریان شیرازیها یا قمه زنی در میان برخی شیعیان سایر کشورها وجود دارد، با درک مردم ایران بسیار متفاوت است و ما باید این تفاوتها را در زبان ارتباط خود با آنها لحاظ کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: ایران همه جهان اسلام نیست، باید یک جنسی از زبان داشته باشیم که در عین پافشاری حداکثری بر مبانی و تحفظ محکم بر خطوط قرمز خود، بتوانیم از بیشترین ظرفیت ارتباطی برخوردار باشیم، بعضی از بزرگواران در حوزه علمیه قم به خوبی با مبانی شیعه آشنا هستند، اما زبان ارتباط این مبانی با گفتمانهای رقیب و مخالف را نمیدانند و حرف آخر را در همان ابتدای بحث میزنند، درک بین المللی زبان خاص خود را میطلبد.
وی فکر کردن به شیوه ایرانی صرف را عامل عدم موفقیت در ارتباط تمدنی با مسلمانان سایر ملل معرفی کرد و اظهار داشت: وضعیت شیعیان در ایران با سایر کشورها متفاوت است و باید بپذیریم که مدل شیعه ایرانی با سایر ملل فرق دارد، ایران تحت تأثیر رهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و بیش از دهها نهضت بیداری اسلامی در دو قرن اخیر قرار دارد و از شیعه ایرانی پشتیبانی تاریخی صورت گرفته است و منزلت و عبرت تاریخی بالایی را کسب کرده است که این امتیازات برای شیعیان دیگر متصور نیست و آنها در محرومیتهای زیادی قرار داشتهاند.
لزوم ورود زبان آموزی در سیستم آموزشی حوزه علمیه
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه حوزه علمیه زبان مناسب میان مبانی و ذهن خود در مقیاس جهانی را پیدا نکرده است، گفت: هم سخنی با ظرفیتهای بیرونی باید برای ما بسیار مهم باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر لزوم جستجوی راه حل برای زبان آموزی طلاب در سیستم آموزشی حوزههای علمیه، تصریح کرد: راه حل این نیست که مؤسسات آموزش زبان دوم در قم فعال شوند و طلاب برای آموزش زبان به این مؤسسات بروند، بلکه باید زبان در سیستم حوزه علمیه تبدیل به بعد آموزش و پژوهش شود و باید به گونهای برنامه ریزی شود که همه طلاب چند زبان غیرمادری را در حوزه فرا بگیرند.
فقه در بدنه اجرایی کشور جایگاهی ندارد
وی اظهار داشت: هر تمدنی که در جهان شکل گرفته لزوماً از بستر یک حکومت ایجاد شده است، امروز حوزههای علمیه همان دروسی را میخوانند که قبل از انقلاب هم تدریس میشدند، بنابراین حوزه علمیه در نقش یک همسایه خوب برای انقلاب اسلامی است و هنوز در نقش یک کفیل برای حکومت اسلامی ظاهر نشده است، مسائل حوزه باید مسائل انقلاب باشد و برای حل آنها تلاش شود، امروز حتی یک جزوه پنجاه صفحهای در خصوص فقه توریسم در حوزه علمیه وجود ندارد، امروز نیازهای ضروری فراوانی در حوزههای جدید فقه وجود دارد که مغفول مانده است.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه اگر حوزه درک خود نسبت به مناسبات حکومت را تنظیم نکند نمیتواند خیز تمدنی داشته باشد، گفت: لازم است تا کتابهای حوزوی هدفمند نوشته شوند، روزانه کتابهای زیاد و خوبی در قم چاپ میشوند که از چاپخانه به قفسه میروند، متأسفانه حوزه بیشتر اصالت المحتوایی است و دغدغه امتداد اجتماعی استنباطات فکری خود را ندارد و چنین حوزهای نمیتواند تمدن ساز باشد، تولیدات علمی حوزه باید در زندگی مردم وارد شود، بر اساس تحقیقات صورت گرفته فقه در بدنه اجرایی کشور جایگاهی ندارد.
حجت الاسلام احمد رهدار، مدیر گروه فقه مضاف و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، در نشست تمدن اندیشی در حوزههای علمیه که با مشارکت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در سالن اجتماعات مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از چالشهای حوزه علمیه برای ورود به تمدن نوین اسلامی، زبان حوزه است، بحث زبان حوزه علمیه سطوح مختلفی دارد که اولین سطح آن همان زبانی است که طلاب حوزهها با آن سخن میگویند و همان زبان فارسی است.
وی ادامه داد: زبان فارسی ارتباطات بین المللی حوزههای علمیه برای خیز تمدنی را کند کرده است، گاهی آرزو میکنم کهای کاش هنگام انتقال مرجعیت حوزههای علمیه از نجف به قم، زبان حوزهها همان عربی باقی میماند، حتی همان زبان عربی که در حوزه تدریس میشود هم فاصله زیادی با زبان رایج در کشورهای عربی امروز دارد و برای ارتباطات بین المللی کمک حداقلی به طلاب میکند، لازم است تا طلاب ایرانی بتوانند به زبان مکالمه عربی رایج سخن بگویند که متأسفانه در این زمینه ضعیف هستیم.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه در میان ۸۰ کشور مسلمان جهان، مردم ۲۸ کشور به زبان عربی تکلم میکنند، افزود: همچنین زبان عربی در ۵۰ کشور مسلمان قابل فهم و نسبتاً رایج است، تمدن در بستر ارتباطات گسترده صورت میگیرد و جغرافیای گستردهای را میطلبد که کثرت زبانی و قومی نقش مهمی در آن دارد، حتی زبان وسیعترین و پرجمعیتترین کشورهای جهان هم به خود آن کشورها محدود نمیشود و قطعاً تمدن اسلامی هم نمیتواند تمدن ایرانی صرف باشد و مرزهای جغرافیایی و زبانی و قومی را خواهد شکست.
لازمه خیز تمدنی دیدگاه فراملی است
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) لازمه خیز تمدنی حوزههای علمیه را داشتن دید فراملی دانست و اظهار داشت: حتی در بحثهای کوچکتر از تمدن، مانند حکومت هم نتوانستیم صرفاً بر مبنای اندیشههای شیعی حکومت اسلامی را در ایران بر پا کنیم و به پیش ببریم و حتی نخواستیم که سعدی و عطار و مولوی را از زندگی خود حذف کنیم و نمیتوانستیم این کار را بکنیم، وقتی ظرف کوچک حکومت فراتر از داشتههای صرفاً شیعی است، قطعاً ظرف بزرگ تمدن هم بسیار فراتر از آن است و ما را به اندیشههای سنی و قومی مختلف نیازمند خواهد کرد.
وی با اشاره به طرح ارائه شده به حوزه علمیه قم مبنی بر لزوم فراگیری چند زبان از سوی طلاب در چند سال اول تحصیل در حوزه ها، تصریح کرد: اگر طلبههای امروز به مرور خود را مجهز به زبانهای غیرمادری نکنند، در آیندهای نزدیک در قم دفن خواهند شد و از خیز تمدنی و ارتباطات لازم عقب خواهند ماند.
لزوم درک تفاوتهای اندیشه سایر ملل مسلمان با ایرانیها
حجت الاسلام رهدار سطح دوم زبان برای ارتباط تمدنی با سایر مسلمانان را متوجه درک شرایط فکری سایر ملل مسلمان و نحوه اندیشیدن آنها دانست و ابراز داشت: باید قبول کنیم که درک شیعه و مسلمانان سایر کشورهای جهان در بسیاری از موارد با تلقی و درک مسلمانهای ایرانی تفاوت دارد و لازم است تا در زبان ارتباط خود با آن ها، این شرایط و اوضاع آنها را در نظر بگیریم، به عنوان مثال درکی که از جریان شیرازیها یا قمه زنی در میان برخی شیعیان سایر کشورها وجود دارد، با درک مردم ایران بسیار متفاوت است و ما باید این تفاوتها را در زبان ارتباط خود با آنها لحاظ کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: ایران همه جهان اسلام نیست، باید یک جنسی از زبان داشته باشیم که در عین پافشاری حداکثری بر مبانی و تحفظ محکم بر خطوط قرمز خود، بتوانیم از بیشترین ظرفیت ارتباطی برخوردار باشیم، بعضی از بزرگواران در حوزه علمیه قم به خوبی با مبانی شیعه آشنا هستند، اما زبان ارتباط این مبانی با گفتمانهای رقیب و مخالف را نمیدانند و حرف آخر را در همان ابتدای بحث میزنند، درک بین المللی زبان خاص خود را میطلبد.
وی فکر کردن به شیوه ایرانی صرف را عامل عدم موفقیت در ارتباط تمدنی با مسلمانان سایر ملل معرفی کرد و اظهار داشت: وضعیت شیعیان در ایران با سایر کشورها متفاوت است و باید بپذیریم که مدل شیعه ایرانی با سایر ملل فرق دارد، ایران تحت تأثیر رهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و بیش از دهها نهضت بیداری اسلامی در دو قرن اخیر قرار دارد و از شیعه ایرانی پشتیبانی تاریخی صورت گرفته است و منزلت و عبرت تاریخی بالایی را کسب کرده است که این امتیازات برای شیعیان دیگر متصور نیست و آنها در محرومیتهای زیادی قرار داشتهاند.
لزوم ورود زبان آموزی در سیستم آموزشی حوزه علمیه
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه حوزه علمیه زبان مناسب میان مبانی و ذهن خود در مقیاس جهانی را پیدا نکرده است، گفت: هم سخنی با ظرفیتهای بیرونی باید برای ما بسیار مهم باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر لزوم جستجوی راه حل برای زبان آموزی طلاب در سیستم آموزشی حوزههای علمیه، تصریح کرد: راه حل این نیست که مؤسسات آموزش زبان دوم در قم فعال شوند و طلاب برای آموزش زبان به این مؤسسات بروند، بلکه باید زبان در سیستم حوزه علمیه تبدیل به بعد آموزش و پژوهش شود و باید به گونهای برنامه ریزی شود که همه طلاب چند زبان غیرمادری را در حوزه فرا بگیرند.
فقه در بدنه اجرایی کشور جایگاهی ندارد
وی اظهار داشت: هر تمدنی که در جهان شکل گرفته لزوماً از بستر یک حکومت ایجاد شده است، امروز حوزههای علمیه همان دروسی را میخوانند که قبل از انقلاب هم تدریس میشدند، بنابراین حوزه علمیه در نقش یک همسایه خوب برای انقلاب اسلامی است و هنوز در نقش یک کفیل برای حکومت اسلامی ظاهر نشده است، مسائل حوزه باید مسائل انقلاب باشد و برای حل آنها تلاش شود، امروز حتی یک جزوه پنجاه صفحهای در خصوص فقه توریسم در حوزه علمیه وجود ندارد، امروز نیازهای ضروری فراوانی در حوزههای جدید فقه وجود دارد که مغفول مانده است.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه اگر حوزه درک خود نسبت به مناسبات حکومت را تنظیم نکند نمیتواند خیز تمدنی داشته باشد، گفت: لازم است تا کتابهای حوزوی هدفمند نوشته شوند، روزانه کتابهای زیاد و خوبی در قم چاپ میشوند که از چاپخانه به قفسه میروند، متأسفانه حوزه بیشتر اصالت المحتوایی است و دغدغه امتداد اجتماعی استنباطات فکری خود را ندارد و چنین حوزهای نمیتواند تمدن ساز باشد، تولیدات علمی حوزه باید در زندگی مردم وارد شود، بر اساس تحقیقات صورت گرفته فقه در بدنه اجرایی کشور جایگاهی ندارد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.