دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری از پیگیری توسعه آموزش و سلامت شناختی آحاد جامعه در سال جدید خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری در تبیین فعالیتها و اقدامات این ستاد در سال جدید، اظهار کرد: به منظور تحقق اهداف و تامین منافع ملی، توسعه ابزارها و زیرساختهای شناختی جهت مداخله و تعامل با مغز، سلامت شناختی آحاد جامعه، توسعه و بهبود آموزش، دفاع و امنیت ملی و همچنین بهرهگیری از علوم شناختی در حل مشکلات حوزههای کلان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از اولویت برنامههای این ستاد در سال جاری است.
وی افزود: همچنین ادامه فعالیتهای تحقیقاتی و علمی در امر ایمپلنتها و رابطهای مغزی (Brain Implants & Interfaces)، نگاشت مغز و ابزار رابط مغز–ماشین (NeuroImaging & BMI Tool)، رباتها و ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Robots)، ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Evaluation Tools) از فعالیتهای ستاد در سال جاری در حوزه پیشبرد پروژههای ساخت ابزارهای شناختی است.
حمایت از استانداردسازی تستهای سنجش شناختی
وی ادامه داد: در حوزه سلامت شناختی آحاد جامعه، حمایت از استانداردسازی تستهای سنجش شناختی، تمرکز بر ایجاد و راهاندازی سیستم ملی آزمونهای معتبر شناختی و در حوزه توسعه و بهبود آموزش، ترویج آموزشهای شناختی از طریق ایجاد رشتهها و دروس انتخابی جدید، ترجمه و تالیف کتب حوزه شناختی جهت غنی کردن ادبیات تحقیق در زبان فارسی برای دانشجویان و اساتید و سایر علاقهمندان، از برنامههای ستاد در امر گسترش حوزههای علوم شناختی در کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه علوم شناختی، ماهیتی بین رشتهای داشته و میتواند در امر غنای سایر علوم ایفای نقش کند، گفت: رشتههایی همچون مدیریت شناختی، اقتصاد شناختی، رسانه، علوم سیاسی و سایر رشتهها میتوانند از آموزههای شناختی بهره برند. تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، ایجاد رشتههای جدید علوم شناختی- رسانه و علوم شناختی- مطالعات نظری هنر، ایجاد دروس و کارگاههای اختصاصی در برخی دانشگاههای برتر کشور، حمایت از ترجمه و تالیف کتاب و تولیدات علمی، تشکیل گروههای پیشرو در موسسات دانشگاهی و پژوهشی و کمک به ارتقای امنیت ملی به کمک علوم و فناوریهای شناختی در عرصههای ملی و بینالمللی از دیگر اولویتهای جدی در برنامههای ستاد است.
مدلسازی آموزش و پرورش شناختی و ترویج آن
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی درباره فعالیتهای ستاد در حوزه آموزش و پرورش شناختی، ابراز کرد: در مدلسازی آموزش و پرورش شناختی و ترویج آن جهت کمک به آموزش و پرورش کشور در امر مهم و کلیدی پرورش نسلهای آینده، حمایت از پروژههای مرتبط با کاربست آموزههای شناختی در حل مسائل کلان ملی، کمک به پروژههایی با تاثیرات گسترده اجتماعی و فرهنگی همچون تاثیر بر فرهنگ و باور عمومی جامعه جهت کاهش مصرف برق در زمانهای پیک مصرف تابستان از دیگر برنامههای این ستاد در امر ترویج، ارتقا و گسترش علوم شناختی در کشور است.
مهاجرت استعدادهای برتر به رشتههای مرتبط با علوم شناختی
خرازی همچنین بیان کرد: درترویج علوم شناختی درسطح عموم مردم و در سطح مدارس و دانشگاهها، مهاجرت استعدادهای برتر به رشتههای مرتبط با علوم شناختی و گسترش همکاری با محققان برجسته ایرانی درسطوح بینالمللی در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، این ستاد در راستای توسعه همکاریهای بینالمللی، زمینه تعاملات بینالمللی با برخی کشورها از جمله با برزیل، چین و سوییس را تقویت و دامنه فعالیتهای مشترک را گسترش داده است و در سال جاری نیز اجرای برنامههای علمی و تحقیقاتی با مراکز تخصصی این کشورها و نیز برخی دیگر از کشورهای جهان ادامه مییابد.
خرازی با بیان اینکه خط مشی ستاد توسعه علوم شناختی، توسعه علمی با استانداردهای بینالمللی و گسترش ارتباطات با پژوهشگران و دانشگاههای معتبر بینالمللی است، همچنین یادآورشد: توسعه ناوری و خدمات شناختی و اولویت داشتن حل معضلات اجتماعی، گسترش بخش خصوصی، فعالیت درحوزههای بین بخشی و میان رشتهای و نیز ارتقای رقابتمندی و ورود به بازارهای بینالمللی بخشی دیگر از تلاشهای ستاد علوم شناختی در سال جاری را تشکیل میدهد.
تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص
وی تمرکز فعالیتهای ستاد را در حوزه تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص و همچنین آمادهسازی ابزارها و زیرساختهای مورد نیاز حوزه علوم شناختی، ضرورتی است که ستاد به آن پرداخته است و از این رهگذر، ستاد در بخش آموزش به هدایت هدفمند بورسیهها به حوزههای اولویت دار، اعطای بورسیه به شماری از متخصصان، جلب همکاری فارغالتحصیلان خارج کشور، فراهم کردن حمایت از فرصتهای مطالعاتی، دعوت از اساتید برجسته بینالمللی، برگزاری دورهها و دروس انتخابی در دانشگاههای کشور و تربیت کارشناسان آزمایشگاهها مبادرت کرده و به اقدامات و فعالیتهای خود در این زمینهها همچنان ادامه میدهد.
دبیر ستاد علوم شناختی در ادامه اظهار کرد: ستاد توسعه علوم شناختی در بخش ترویج، نقش حمایتی داشته و از انتشار کتاب، مقالات علمی- ترویجی، برنامههای ترویجی مختص دانشآموزان و دانشجویان، ارائه مقالات، تولید محتواهای رسانهای و بویژه برنامههایی در شبکههای مختلف صدا و سیما، برگزاری کارگاهها، سمینارها و کنگرهها و برنامههای اجتماعی حمایت میکند.
وی با بیان اینکه توانمندی در تامین زیرساختها و ابزارهای مورد نیاز ارائهکنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامههای توسعه و تعالی ارائه خدمات شناختی کشور است، گفت: کمک به ارتقای امنیت ملی با استفاده از علوم و فناوریهای شناختی در عرصههای ملی و بینالمللی، یکی از اولویتهای جدی ستاد است و به واسطه حمایتهای ستاد علوم شناختی، بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرحهای تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین شده و تلاشهای گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد.
خرازی همچنین گفت: کمک به حوزههای آموزش و پرورش و همچنین ارتقای شیوههای تربیت به کمک آموزههای شناختی، همواره به عنوان یکی از اولویتهای جدی کشور و تاثیرگذار در آینده ایران مطرح است، افزود: در این راستا، ستاد علوم شناختی علاوه بر حمایت از پروژههای پژوهشی که به تبیین اصول و شیوههای آموزش و پرورش شناختی میپردازد، با کمک وزارت آموزش و پرورش، نسبت به طراحی سیستمی که بتواند به ارتقا و بهبود مستمر مدارس اقدام کرده و به حمایت خود از اجرای این سیاست ادامه میدهد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با بیان اینکه فعالیت درحوزه علوم شناختی به تخصصهای مختلف و حرکتهای جمعی نیاز دارد، افزود: فرهنگ کارگروهی و ایجاد شبکههای ارتباطی به تحول در دانشگاهها و مراکز علمی منجر میشود و برای پویایی این فرهنگ باید دانشجویان به حضورو فعالیت دراین زمینه تشویق شوند. شناسایی استعدادها و انجام سرمایهگذاری در بخشهای مختلف آموزشی و علمی یک امر لازم و اساسی درحوزه علوم شناختی برای ترویج و توسعه این دانش در داخل کشور است.