اولین نشست خبری سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ امروز با موضوع جزئیات طرح ترافیک سال 97 و تمهیدات ترافیکی نمایشگاه کتاب برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهماندار در خصوص طرح ترافیک جدید گفت: اجرای این طرح از ۱۵ اردیبهشت آغاز میشود. بر اساس گزارشات شهرداری، ثبتنام سازمانها و افراد متقاضی برای تردد روزانه از طریق سایت انجام شده و امیدواریم این سهمیهها مشکل افراد متقاضی تردد در این محدوده را حل کند. محدوده طرحهای ترافیک و زوج و فرد تغییری نکرده، اما ساعت اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ است. این ساعت برای طرح زوج و فرد تغییری نکرده، اما در رابطه با طرح ترافیک با ۲ ساعت افزایش نسبت به سال قبل مواجهیم.
وی درباره روزهای عدم اجرای طرح گفت: در روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل طرح ترافیک و همچنین طرح زوج و فرد در تهران اجرا نمیشود. درباره روزهای پنجشنبه فعلاً این موضوع آزمایشی است و اگر ترافیک سنگینی به منطقه مرکزی شهر تحمیل شود، وظیفه ما است که برای حل مشکل مردم تصمیم مقتضی را اتخاذ کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه یادآور شد: برای اطلاعرسانی به افرادی که ممکن است درباره اجرای طرح جدید اطلاع پیدا نکرده باشند یا به فرآیندهای ثبتنامی دسترسی نداشتهاند، یک کار ارشادی در نظر گرفته شده است. کسی که از تاریخ ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت برای اولین بار وارد طرح ترافیک شود، به او یک پیامک ارسال میشود که بدون مجوز وارد محدوده شده و باید برای ثبتنام به سایت مربوطه مراجعه کند. اگر کسی ثبت نام نکند، جریمه برای او منظور میشود همچنین کسانی که بیش از یک بار وارد طرح شوند مشمول ارشاد نمیشوند و جریمه خواهند شد.
مهماندار اظهار کرد: باید پل ارتبطی بین شهروندان و پلیس وجود داشته باشد تا در موارد لزوم به آنها اطلاعرسانی کنیم. اگر شهروندان مایل به داشتن این پل ارتباطی هستند به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و شماره تلفن خود را ثبت کنند.
وی ادامه داد: برای رفاه حال ساکنین محدوده طرح ترافیک تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. این افراد قبلاً به سایت مراجعه و مدارک خود را بارگذاری میکردند و بعد از شناسایی به آنها مجوز داده میشد. ساکنین محدوده طرح ترافیک که ثبت نام کردهاند میتوانند تا ساعت ۸:۳۰ صبح از محدوده زوج و فرد خارج شوند، اما باید توجه کنند که اگر شماره پلاک خودرویشان با آن روز تطابق نداشته باشد جریمه میشوند. تسهیلات دیگر این است که ساکنین محدوده طرح ترافیک میتوانند از ساعت ۱۷ به بعد وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شوند و در این رابطه شماره پلاک خودرو مهم نیست.
مهماندار درباره جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: ورود به طرح ترافیک مشمول یک جریمه ورود میشود و بعد از آن هم جریمه ساعتی حساب میشود که در حال حاضر فعلاً جریمه اولیه اعمال میشود، اما در آینده میتوانیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم. اگر کسی وارد محدوده طرح ترافیک شود، علاوه بر جریمه، مبلغ عوارض هم به آن اضافه میشود که البته متولی وصول عوارض شهرداری است. شهرداری ملزم کرده کسی که میخواهد طرح روزانه دریافت کند باید علاوه بر اینکه مجوز را از سامانه دریافت کرده باشد، حداکثر مبلغ شارژ یک روز را نیز باید در حساب داشته باشد که این عدد برای افراد عادی حدود ۳۶ هزار تومان و برای ادارات یک میلیون تومان است.
وی درباره اشکالات طرح ترافیک جدید اظهار کرد: طرح جدید حتماً نقصهایی دارد و زمان کمی هم برای اجرای آن وجود داشت. قطعاً اشکالاتی دارد که امیدواریم در طول اجرا، آنها را برطرف کنیم. راجع به نواقصی که از سوی نهادهای مختلف وجود دارد، باید اغماض وجود داشته باشد و کسی جریمه نشود یا عوارض نپردازد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در بخش دیگری از نشست خبری خود راجع به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب امسال از ۱۲ اردیبهشت در مصلی تهران برگزار میشود. سال گذشته که بحث برگزاری این نمایشگاه در مصلی مطرح شد، نیروی انتظامی مخالفت خود را بهصورت کتبی اعلام کرد. این نمایشگاه مخاطب زیادی دارد و مصلی نیز در منطقهای واقع شده که شاهراه عبوری شمال به جنوب و شرق به غرب تهران است و بزرگراههای حکیم، رسالت و مدرس در آن قرار دارد. هر گونه تراکم در این منطقه، زمان عبور شهروندان را افزایش میدهد و شهروندانی را که در این محدوده تردد میکنند ناراضی میکند. هر چند امکانی برای حل معضلات ناشی از برگزاری نمایشگاه در مصلی وجود ندارد، ولی ما تمام توان خود را برای تسهیل عبور و مرور انجام میدهیم.
وی با تأکید بر استفاده از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل نمایشگاه گفت: امسال در مصلی هیچ پارکینگی برای پارک خودروها پیشبینی نشده است. این نظر شهرداری بوده و بهنظر درست میآید و تمرینی
برای استفاده از حملونقل عمومی است. آن منطقه گنجایش تعداد زیادی از مراجعهکنندگان را ندارد. البته قول داده شده که تسهیلات خوبی در حوزه مترو و اتوبوس فراهم شود. از شهروندان خواهش میکنم که از پارک کردن خودرو در کوچهها و خیابانهای اطراف مصلی خودداری کنند، زیرا این کار باعث به زحمت انداختن ساکنین آن منطقه میشود و همکاران من ناچارند نسبت به جابهجایی خودرو اقدام کنند. اساساً شهروندان با خودروی شخصی به نمایشگاه مراجعه نکنند تا دچار چنین مشکلی نشوند.
مهماندار در همین رابطه اضافه کرد: افرادی نیز که از شهرستانها مراجعه میکنند حتماً از پارکسوارها و پارکینگهای اطراف تهران مانند پارکینگهای اطراف حرم مطهر امام (ره) یا پارکسوار آزادی استفاده کنند و سپس با حملونقل عمومی خود را به محل نمایشگاه برسانند. ضمن اینکه باید توجه داشت که مصلی در محدوده طرح زوج و فرد نیز واقع شده است. امیدواریم با تسهیلات اتوبوسرانی و مترو، شهروندان بتوانند بهراحتی خود را به محل نمایشگاه برسانند. باید توجه داشت که برای کاهش ترافیک چارهای جز استفاده از سیستم حملونقل عمومی نداریم. سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو به تهران اضافه میشود و اگر همه بخواهند با خودروی خود تردد کنند، ترافیک سنگینتر میشود. همچنین قرار است عوامل شرکتهای پیک داخل مصلی مستقر باشند و خریداران کتاب با تحویل دادن کتابهای خود به آنها در همان روز کتابهایشان را در منزل تحویل بگیرند. البته اتوبوسهایی که بهصورت کاروانی از شهرستانها میآیند میتوانند وارد پارکینگها شوند.
بخش انتهایی نشست خبری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز شامل پاسخ دادن به پرسشهای خبرنگاران بود که مهماندار در پاسخ به سؤالی راجع به عدم نیاز به اخذ گواهینامه برای موتورسیکلتهای برقی گفت: رانندگی با موتورسیکلت از هر نوع که باشد نیاز به اخذ گواهینامه دارد. تنها دوچرخه و دورچرخههای الکترونیکی در حال حاضر نیازی به گواهینامه ندارند.
خبرنگاری از مهماندار راجع به بحث معاینه فنی پرسید که وی پاسخ داد: رانندگان حتماً زمان معاینه فنی خود را چک کنند، چون دوربینهای سطح شهر آنها را بهصورت روزانه جریمه میکنند که مبلغ این جریمه نیز ۵۰ هزار تومان است.
مهماندار راجع به بحث ساماندهی موتورسیکلتها نیز یادآور شد: متأسفانه موتورسیکلت موضوع پیچیدهای از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. برخی از این وسیله برای مسافرکشی یا باربری استفاده میکنند. موتورسیکلت از حالت تفریحی خارج شده و عمدتاً استفاده اقتصادی مانند پیک موتوری دارد. علیرغم اینکه پلیس راهور در طول ۱۰ سال گذشته درخواستهای زیادی را مطرح کرده مبنی بر اینکه استانداردهای مورتورسیکلت ارتقا یابد، اما این اتفاق نیفتاده است. موتورسیکلتی که در شهر تردد میکند نباید تا این اندازه قدرت مانور داشته باشد. در کشورهای توسعه یافته موتورسیکلتهایی با این سطح از قدرت مانور اجازه تردد در شهر ندارند. در تهران بیش از ۳ میلیون مورتورسیکلت داریم که مدیریت کردن آنها کار دشواری است. در سال ۹۷ طرحی را آماده میکنیم و به شورای ترافیک ارائه میدهیم که بحث ساماندهی موتورسیکلت در آن دیده شده است. طبیعی است محدودیت برای خودرو باعث سوق دادن عدهای به استفاده از موتورسیکلت میشود، اما در حال حاضر طرح ترافیک برای موتورسیکلت نداریم.
وی درباره ساختوسازهایی که باعث ایجاد ترافیک میشوند، ابراز کرد: این مجوزها از طرف کمیسیون ماده ۵ داده میشود که نه معاونت حمل و نقل شهرداری و نه پلیس راهور در این کمیسیون عضو نیستند و تنها شهرسازی مد نظر است و هیچ توجهی به مسائل ترافیکی نشده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در انتها به اصحاب رسانه خبر داد: در سال جدید سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اولویت را به کار آموزشی و اطلاعرسانی اختصاص دادهاند و ما نیز در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک را تشکیل دادیم و مسئولیت این معاونت نیز به سرهنگ جبارزاده واگذار شده است