کد خبر:۶۹۰۳۹۴

گرانی افسارگسیخته قیمت خودرو در سایه انفعال دولت و سودجویی دلالان

بررسی‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد همزمان با تکمیل ظرفیت پیش‌فروش اینترنتی ایران خودرو، قیمتهای بازاری خودروهای داخلی افزایش شدیدی پیدا کرده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دو هفته پیش طی گزارشی در همین صفحه نوشتیم که «با وجود افزایش چندباره قیمت خودرو در یکسال اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت‌ها بعد از جلسه شورای رقابت در آخر خردادماه شنیده می‌شود.»
در گزارش ۷ خرداد آمده بود: «در چند ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی کشور بوده‌ایم. به نظر می‌رسد نه تنها قیمت‌گذاری بر روی خودرو‌های بازار از هیچ نظامی پیروی نمی‌کند بلکه این موضوع به مرحله افسارگسیختگی نیز رسیده است.»
این گزارش خیلی زودتر تحقق یافت و دیروز قیمت برخی خودرو‌ها در بازار افزایش زیادی پیدا کرد.
در همین رابطه تسنیم گزارش داد که استپ‌وی رنگ مشکی به‌دلیل عرضه محدود در بازار با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۸۹ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با قیمت ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با قیمت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
همزمان با این نابه‌سامانی‌ها در بازار، با مراجعه به سامانه پیش‌فروش اینترنتی متوجه شدیم که تقریبا ظرفیت همه خودرو‌های پرطرفدار داخلی تکمیل شده است. نکته مبهم اینجاست که چه کسانی این خودرو‌ها را خریداری کرده‌اند؟ آیا تعدادی از دلالان خودرو با خرید عمده و احتکار خودرو، زمینه را برای جهش قیمتی آماده می‌کنند؟ و اینکه تکمیل ظرفیت در فاصله‌ای کوتاه، پیامی به بازار برای موج جدید گرانی است؟
این خودرو‌های داخلی معمولا مورد استقبال مردم عادی و طبقات متوسط جامعه است که این روز‌ها با مشکلات مالی عدیده‌ای مواجهند و تکمیل غیرمنتظره پیش‌فروش‌ها، ابهام درباره هویت واقعی خریداران را بیشتر می‌کند.
این موضوع درباره خودروسازان هم مطرح است تا جایی که چندی قبل یک عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: خودروسازان با احتکار محصولاتشان به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند.
نادر قاضی‌پور گفته بود: خودروسازان با تولیدات روزانه خود تعداد بیشتری را برای انبار خود تولید کرده تا بتوانند در زمان افزایش قیمت خودرو‌ها از آن‌ها برای فروش با سود بیشتر بهره ببرند.
به گفته این نماینده مجلس، «تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار با فاصله بسیار زیادی در حال افزایش است که این امر توسط دلالان بازار سیاه صورت می‌گیرد.»
البته جدی شدن خروج پژو از ایران و بدعهدی دوباره این خودروساز فرانسوی هم بازار را تحت تأثیر قرار داده است. تسنیم درباره آثار این خروج بر بازار گزارش داده است: کمتر از یک هفته از اعلام تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایرانی می‌گذرد و همین امر عاملی شده تا قیمت محصولات فرانسوی در بازار شاهد افزایش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته باشد. به عنوان نمونه دیروز بازار شاهد افزایش ۸ میلیون تومانی ساندرو استپ وی بود که با قیمت ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است این خودرو در کارخانه ۶۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. علاوه بر این نکته مهم بازار امروز افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت اولین خودروی پسابرجامی پژو ۲۰۰۸ است به نحوی که این خودرو تا این لحظه با قیمت ۱۹۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۰۸ آن هم در عرض یک روز در حالی اتفاق افتاده که این محصول در کارخانه ۱۱۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این موضوع به ناکارآمدی برجام و وعده‌های دولت اشاره دارد که بازار خودرو کشور را هم مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر به اراده شرکت‌های غربی گره زدند. آیا بعد از التهاب در بازار ارز و طلا، و به موازات افزایش قیمت در بازار مسکن، قرار است بازار خودرو هم ملتهب گردد؟ نهاد‌های نظارتی و مسئولان دولت کجا هستند و چرا برای سامان دادن به این وضعیت ورود جدی نمی‌کنند؟
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار