عدهای از جوانان کشور با روشهای پیشرفته برنامهنویسی استارتآپی راهاندازی کردند که مخاطبان با استفاده از آن میتوانند به صورت مجازی و ۳۶۰ درجه از تمام جاذبههای دیدنی کشور بازدید کنند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی – همواره اثبات شده که زن و مرد، پیر و جوان برای رهایی از استرسها و تنشهایی که گاهی در محیط خانه، کار، مدرسه یا دانشگاه برایشان ایجاد میشود باید استراحت کنند و به جسم و روح خود آرامش ببخشند. این استراحت و جدایی از اتفاقات تنشزا همیشه با دور شدن از ماجرا و تنها ماندن در اتاق شخصی تعریف نمیشود و در اکثر اوقات یک گردش خانوادگی یا سفر و ملاقاتی دوستانه میتواند حال و هوای فرد را تغییر دهد.
روی صحبتمان با صاحبان ثروت نیست لذا از آنجایی که همه انسانها به دلایلی مثل مشکلات اقتصادی توانایی سفر و بازدید از مکانهای دیدنی و جاذبههای رنگارنگ کشورهای مختلف را ندارند گاهی به دیدن عکسها و رویای حضور در آن مکان بسنده کرده و دقایقی را لذت میبرند.
اما چندی است برخی محققان و تلاشگران ایرانی در پی راهی برای گردشگری و تفریح بیدغدغه تمام خانوادهها هستند به طوری که دیگر کسی در آرزوی دیدن تمام مکانهای دیدنی حداقل شهر و کشور خود نباشد. با ظهور شرکتهای نوپا و استارتآپهای فعال، جرقه رفع چنین نیازی در ذهن گروهی از ایرانیان افتاد و جمعی از جوانان کشور با ایدهای نو استارتآپ و شرکتی را در حوزه گردشگری راهاندازی کردند.
برای اطلاع از نحوه فعالیت و چگونگی شکلگیری یکی از این ایدهها در حوزه گردشگری با عضو هیات مدیره استارتآپ «آگیرا» (آرمان گیتی رای) صحبت کردیم.
آگیرا در خدمت گردشگری راحت حمیدرضا لورک آقا عضو هیات مدیره استارتآپ «آگیرا» (آرمان گیتی رای) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص این استارتآپ و شرکت گفت: مجموعه آگیرا با فعالیت روی موضوع واقعیت مجازی و هوشمندسازی در صنعت گردشگری از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد و یکسال بعد به شرکت تبدیل شد.
وی ادامه داد: ایجاد تجربه حس حضور در مکان به کمک فناوری واقعیت مجازی موضوعی مهم و قابل توجه در صنعت گردشگری همه دنیا است، لذا تلاش داریم به کمک شرکتهای ارائه دهنده خدمات گردشگری و متولیان اماکن گردشگری و تفریحی اقامتی، تجربه این حس را برای کاربران به واقعیت تبدیل کنیم.
لورکآقا با بیان اینکه این کار با استفاده از روشهای پیشرفته برنامهنویسی و هدستهای حرفهای واقعیت مجازی برای بازدیدکنندگان انجام میشود، تصریح کرد: از مکانهای مختلف گردشگری محتوای واقعیت مجازی تهیه میکنیم و کاربران از طریق اینترنت یا عینکهای واقعیت مجازی با جاذبههای گردشگری ایران آشنا میشوند.
از فضای آموزشی مجازی تا گردشگری مجازی
وی در پاسخ به این سوال که ایده راهاندازی این استارتآپ چگونه شکل گرفت، گفت: در ابتدای امر تصمیم داشتیم فضای آموزشی دانشگاه صنعتی شریف را به مخاطبان خارجی کشورهای منطقه معرفی و برای آنها یکسری دوره برگزار کنیم، لذا از آزمایشگاهها و مکانهای مختلف دانشگاه شروع کردیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم کار را درحوزه گردشگری و ساختمان توسعه دهیم.
به گفته عضو هیات مدیره شرکت «آگیرا»، چنین موضوع و فعالیتی در صنعت آموزش به کودکان، ساختمان و شبیهسازان تفریحی کاربردهای گستردهای پیدا کرده است.
لورکآقا ادامه داد: اگر کاربران امکان تهیه عینکها را ندارند، میتوانند از طریق وبسایت شرکت به شکل ۳۶۰ درجه در فضای منتخب خود حرکت کنند و بازدید داشته باشند.
وی درباره پروژه جدید شرکت اظهار داشت: درحال حاضر با استفاده از یک موتور جستجو محصول جداگانهای برای دادههای سفر و شبکههای اجتماعی در مسیرهای هوایی تدارک دیدیم که قصد توسعه آن را داریم.
لورکآقا عنوان کرد: ۴ نیرو به صورت دائم در شرکت آگیرا مستقر هستند و با ۱۰ تا ۱۲ نفر هم به صورت پروژهای همکاری میکنیم، درحقیقت تیم ما بینالمللی است و تعدادی از همکاران ما در کشورهایی مثل آمریکا، مالزی، روسیه و ... درحال تحصیل هستند همکاری با این افراد باعث شده پروژههای بینالمللی هم داشته باشیم.
دانشگاه شریف فرصت مغتنمی برای راهاندازی شرکت بود
عضو هیات مدیره شرکت «آگیرا» در پاسخ به این سوال که دانشگاه شریف تا چه اندازه توانسته از آنها حمایت داشته باشد، توضیح داد: علیرغم آنکه محیط دانشگاه صنعتی شریف به انتخاب همتیمیهای مناسب و کاردان کمک میکند، اما حمایتهای این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاهها از جهت در اختیار گذاشتن امکانات مختلف، ضعیف است درحالی که خیلی بهتر میتوانست باشد.
وی ادامه داد: هرچند به جهت فضای کسبوکار و فضای کارآفرینی موجود در دانشگاه، دانشگاه شریف بسیار تاثیرگذار و فرصت مغتنمی بوده است، اما درمجموع نمره قابل قبولی به دانشگاه شریف نسبت به سایر دانشگاهها برای فراهمآوری امکانات سختافزاری و فضای کار مناسب نمیدهم.
وی درباره علت حمایتهای حداقلی از سوی دانشگاه بیان کرد: محدودیت دسترسی و در اختیار داشتن امکانات مالی و سختافزاری، تقسیم شدن امکانات بین ایدهها و شرکتهای متعدد دانشگاه و شاید قدری نگاه اداری حاکم بر موضوع باعث شده تا دانشگاه صنعتی شریف آنطور که باید و شاید نتواند حمایت خوبی را از شرکت داشته باشد.