براساس گزارش دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در سال ۹۶، بیشترین شکایت دریافت شده توسط این دفتر مربوط به دانشجویان بوده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گزارش عملکرد اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم طی سال گذشته (۱۳۹۶) اعلام شد.
در این گزارش ضمن ارائه شرحی درباره انواع درخواست ها، شکایات، پیگیریها و گزارشهای ارائه شده، فعالیتهای این دفتر که امکان ارائه کمی و آماری آن وجودداشته به زبان آمار و به صورت جداول و نمودارهای فراوانی و مقایسهای نشان داده شده است.
دانشجویان بیشترین شاکیان وزارت علوم در سال گذشته
براساس این گزارش، بیشترین شکایت دریافت شده توسط دفتر بازرسی وپاسخگویی به شکایات مربوطه به دانشجویان است. گرچه با توجه به افزونی تعداد دانشجویان نسبت به اعضای هیات علمی وکارمندان ظاهراً روند طبیعی است، لیکن بادقت در جزئیات شکایات دریافتی آنها میتوان ازدو موضوع عمده سوء مدیریت و تدبیر و نیز عدم شفافیت در اطلاع رسانی بعنوان عمدهترین دلایل این شکایات نام برد.
دلایل شکایات دانشجویان در سال گذشته اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم اعلام کرد: دانشگاهها میتوانستند با ساز و کار سادهای از سرریز شدن این اعتراضات جلوگیری کنند. فراوانی شکایات دانشجویان از نحوه برگزاری آزمونهای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز با تدبیر سازمان سنجش آموزش کشور قابل حل است. سوء مدیریت عارضه اصلی آموزش عالی طی چند سال اخیر بوده است به طوری که متاسفانه اعتراضات و شکایات اعضای هیات علمی و کارمندان نیز به نوعی با سوء مدیریت و سوء تدبیر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مرتبط است.
گرچه جوانان دانشجو در مقابل کوچکترین ناملایمات زبان به اعتراض دارند، اما روند افزایش پذیرش دانشجو و توسعه بی محابا و یکباره کمی آموزش عالی، کمبود امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی وسوء تدبیرمسئولان دانشگاهی به نحو فزآیندهای براعتراضات وشکایات دانشگاهها افزود.
سیاست زدگی وبرخوردهای امنیتی با مسائل دانشجویی نیز آفت دیگری بود که گریبان دانشجو و دانشگاه را میفشرد. تغییر رویهها و برنامهها و عدم تامل در روشهای اجرای آزمونها نیز زمینه مهم دیگر بروز اعتراضات و شکایات دانشجویی بوده است.