کد خبر:۶۹۵۹۰۰
شریعتی نیاسر در جمع خبرنگاران:

ورود مراکز علمی به ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور / آیین نامه ارتقای اساتید اصلاح می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم گفت:مراکز علمی منتخب بسیار جدی به موضوع ورود کرده و متناسب با امکانات و پشتیبانی‌های مالی که صورت می‌گیرد، ورود مناسبی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه نشست ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی در جمع خبرنگاران درباره قانون سهمیه ایثارگران گفت: سهمیه‌ای که برای ایثارگران در نظر گرفته شده و آنچه که در قانون مشهود است مگر اینکه اصلاحیه‌ای بر آن تدوین شود. مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که قانون را به نوعی اصلاح کند که هم ایثارگران و فرزندان آن‌ها دچار ضرر نشوند و هم کسانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، جایگاه و سطح دانایی و توانمندی‌هایشان متناسب با دانشگاه محل ثبت‌نام‌ آنان باشد.

شریعتی نیاسر در خصوص قانون سنوات تحصیلی دانشجویان اظهار کرد : طبق سنوات گذشته آیین‌نامه‌ای که ابلاغ شده شرایط را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده است و طبق روال سابق دانشجویان کارشناسی و دکتری می‌توانند اگر نیاز باشد تا سقف دو ترم اضافه سنوات داشته و دانشجویان کارشناسی ارشد نیز تا سقف مجاز مشخص شده در آیین‌نامه مجاز به تحصیل هستند و اتفاق جدیدی رخ نداده است.

وی در خصوص ارزیابی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور در پروژه تراز بین‌المللی  عنوان کرد : مراکز علمی منتخب بسیار جدی به موضوع ورود کرده و متناسب با امکانات و پشتیبانی‌های مالی که صورت می‌گیرد، ورود مناسبی داشته‌اند.

شریعتی نیاسر گفت: شرایط خوبی که امسال نسبت به سال گذشته داریم این است که سازمان برنامه و بودجه به طور جدی به موضوع پیشرفت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور به تراز بین‌المللی توجه کرده و حمایت رسمی خود را اعلام نموده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: اعتبارات امسال را بیش از پنج برابر اعتبارات سال گذشته برای این پروژه تخصیص داده شده است  و پیش‌بینی ها بر این اساس است که حداقل ۴۰ میلیارد برای این پروژه در نظر گرفته شود. بیش از این انتظار داریم، ولی با توجه به شرایط عمومی کشور و مشکلات اقتصادی تصور می‌کنم باید به این همراهی سازمان برنامه و بودجه راضی باشیم.

وی در ادامه اعلام کرد : مراکز آموزش عالی بر اساس بخشنامه‌ای که وزارت علوم به آن‌ها ابلاغ کرده باید سه تا پنج درصد درآمد‌های اختصاصی‌ را با تصویب هیات امنا به این پروژه اختصاص دهند و این حرکت گام مثبت و رو به جلویی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در پیشبرد این پروژه  محسوب می شود.

وی در خصوص روند ارزیابی مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور گفت: روند عملکرد ۱۶ دانشگاه در سال آینده این امکان را به  می‌دهد که دانشگاه‌های برتر را مشخص  شود، ۴۲ شاخص برای ارزیابی دانشگاه‌ها و ۳۳ شاخص برای ارزیابی پژوهشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که مراکز علمی و پژوهشی بر اساس همین شاخص‌ها ارزیابی می‌شود.

وی  با اشاره به اعتبارات  دانشگاهی گفت: مهم‌ترین شاخص‌ها را می‌توان تعداد طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، میزان اعتبارات تخصیص یافته، پروژه‌های مشترک خارجی، قرارداد‌های بین‌المللی، تعاملات بین اساتید داخل و خارج نام برد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره روند بازنگری آیین‌نامه ارتقای اساتید گفت:  آیین‌نامه ارتقای اساتید در حوزه مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه در حال بررسی است با توجه به اینکه زمان بازنگری فرارسیده است باید این اصلاحات انجام شود.

وی در پایان اظهار کرد : نکته مهم این است که آیین‌نامه ارتقاء باید به گونه‌ای اصلاح شود که استادان آموزش محور، استادان مهارت محور، استادانی که در سطح مدرسی عمل می‌کنند و استادانی که منحصرا پژوهشی هستند بتوانند ارتقاء پیدا کنند آیین‌نامه کنونی این امکان را برای همه بخش‌ها فراهم نمی‌کند، ولی در اصلاحات جدید این امکان فراهم است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار