به گزارش خبرنگار دانشگاه
خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست هم اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: پروژه ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی یکی از برنامههای مهم آموزش عالی است و ارتقای حداقل پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین المللی از پروژههای اقتصاد مقاومتی وزارت علوم است که از زمان ابلاغ این برنامه این مسئله به کلیه دانشگاههای کشور اعلام شده و از آنها درخواست شده که در صورت آمادگی در این برنامهها شرکت کنند و نظرات خود را ارائه دهند.
وی در ادامه گفت: بعد از ابلاغ برنامه فوق در مجموع ۱۲ دانشگاه و ۱۶ پژوهشگاه در کشور اعلام آمادگی کردند که میتوانند به تراز بین المللی دست یابند که این موضوع با نظر وزیر وقت مورد بررسی قرار گرفت که ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه از میان آنها منتخب شدند.
شریعتی نیاسر در ادامه گفت: در ابتدای اجرای برنامه فوق سالیانه قرار شد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص دهیم که البته به دلیل کمبود اعتبار شرایط اجرای این برنامه فراهم نشد.
شریعتی نیاسر همچنین گفت: برای پیشبرد اجرای برنامه فوق کمیتهای در وزارت علوم تشکیل شد که در این کمیته هر یک هفته درمیان فعالیت مراکز آموزش عالی قرار است به تراز بین المللی برسد، بررسی میشد که در نتیجه شاخص ۴۲ و ۳۳ گانه در این زمینه تعریف و به مراکز ۱۶+۹ ابلاغ شد که خوشبختانه هر کدام از مراکز آموزش عالی در این کمیته نمایندهای را معرفی کردند تا فعالیتهای آنها از طریق نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد.
شریعتی نیاسر با اشاره به بین المللی شدن دانشگاهها گفت: دانشگاهها در روند حرکت به سمت بین المللی شدن نتیجه خوبی داشتند و دانشگاهها و مراکز پژوهشی با علم بر اینکه وضعیت اعتباری و بودجهای مطلوبی در این زمینه ندارند همواره در اجرای این طرح تاکید دارند. اگرچه تدابیری برای بهبود مشکلات مراکز آموزشی و پژوهشی و دستگاههای اجرایی اندیشیده شده است.
وی در ادامه گفت: براساس نظامهای رتبه بندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیواف، لایدن، تایمز دانشگاههایی که خواهان رسیدن به تراز بین المللی باشند باید یک مرکز کارآفرین باشند و وجود نخبگان و همکاری دستگاهها و نقش حاکمیت برای رسیدن به تراز بین المللی موثر است.
شریعتی نیاسر با اشاره به شاخصهای ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا گفت: براساس شاخصها میانگین درآمد سرانه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیئت علمی ۷۵۱ هزار دلار است و همچنین نسبت دانشجو به استاد ۱۱ به ۷ درصد است ضمن اینکه ۲۰ درصد کادر هیئت علمی در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از اساتید خارجی هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ۱۹ درصد دانشجویان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دانشجویان خارجی هستند و به طور کلی نسبت استاد به دانشجو، تعداد مقالات اساتید، میزان ثبت اختراع مهمترین شاخصهای عمده برای کسب برتری در ترازهای بین المللی است.
وی همچنین اظهار کرد: میزان اعتباری اختصاصی به ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بهتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده و دانشجویان متوسط در این رده بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت میکنند و در وضعیت بدتر نیز ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. در این زمینه انتظار ما این است که دانشگاههای تراز اول کشور با پایینتر سطح شاخصهای دانشگاههای برتر دنیا برابر شوند در صورتی که سرانه دانشجویان در دانشگاههای برتر کشور ما حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وضعیت بودجه دانشگاهها اعلام کرد: میزان بودجه دانشگاههای کشور در سال ۹۶ حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۷ به ۷۷ هزار و ۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، اما با توجه به گزارشهای اخیر این آمار به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
شریعتی نیاسر همچنین تصریح کرد: بیشترین تعداد مقالات از دانشگاه تهران است و دانشگاه امیرکبیر، تربیت مدرس از نظر مقالات داغ رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده اند.
وی در خصوص مدل ارتقای مراکز منتخب به تراز بین المللی گفت: در این زمینه دانشگاهها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات خوبی انجام داده اند که مهمترین آنها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده اند.
وی همچنین افزود: ایجاد زیرساخت ملی برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی در دانشگاهها از مهمترین پروژههای اقتصاد مقاومتی کشور است.