آخرین اخبار:
کد خبر:۶۹۶۱۹۸
میلاد عرفان پور در اردوی دورۀ هفتم آفتابگردان‌ها:

آموزش بیش از ۸۰۰ شاعر انقلابی در شش دوره از افتخارات شهرستان ادب است

مدیر اداره شعر موسسه شهرستان ادب در نخستین روز از اولین اردوی دختران دورۀ هفتم آفتابگردان‌ها گفت: با مشورت بزرگان و تجارب قبلی خودمان به یک برنامۀ جامع آموزشی رسیدیم و دوره‌ها اصلا محدود و محصور به اردو‌ها نیست.

آموزش بیش از ۸۰۰ شاعر انقلابی در شش دوره از افتخارات شهرستان ادب است

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نخستین روز از اولین اردوی دختران دورۀ هفتم آفتابگردان‌ها، عصرِ یکشنبه با حضور اساتید و کارشناسان شعر، در مجتمعِ آدینۀ تهران آغاز شد.

میلاد عرفان‌پور؛ ضمن خوش‌آمدگویی به شاعران دوره، از رقابت ۵۰۰ شاعرجوان در دورۀ هفتم آفتاب‌گردان‌ها یاد کرد. سپس با برشمردن فعالیت ۸ سالۀ شهرستان ادب در زمینۀ شعر و داستان و پژوهش و ... انگیزۀ شکل‌گیری این موسسه را پر کردن خلاء آموزشی که پیرامون شعر کشور وجود دارد، دانست و افزود: اوج برگزاری اردو‌های آموزشی و دانش‌آموزی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و نیمۀ اول دهه ۸۰ بود که با تضعیف این برنامه‌ها و تغییر سیاست‌های آموزش و پرورش این خلاء ایجاد شد.
وی آموزش بیش از ۸۰۰ شاعر را در شش دوره گذشته شعر جوان انقلاب اسلامی، از افتخارات موسسه شهرستان ادب دانست و گفت: «این که خیلی از این شاعران عضو دوره، امروز شعرشان جلوه کرده و حتی خود در انجمن‌ها و محافل ادبی نقش محوری دارند، ما را به ذوق می‌آورد. دوست داشتیم در این دوره میزبان شاعرانی باشیم که از دورافتاده‌ترین نقاط کشور آمده‌اند.»
میلاد عرفانپور سپس با اشاره به دشواری‌های برگزاری این دوره‌ها و تلاش‌هایی که در پشت صحنۀ برگزاری آن وجود دارد، افزود: با مشورت بزرگان و تجارب قبلی خودمان به یک برنامۀ جامع آموزشی رسیدیم. دوره‌ها اصلا محدود و محصور به اردو‌ها نیست، بلکه انتظار داریم اعضای دوره در همۀ فعالیت‌هایی که با هدف اعتلای ادبی آنهاست شرکت کنند و به اهمیت کلاس‌های نظری و کارگاه‌های تخصصی نقد شعر تاکید کرد.
پس از سخنان میلادعرفانپور؛ محمدرضا وحیدزاده؛ کارشناس دفتر شعر آفتاب‌گردان‌ها نیز دقایقی با شاعران عضو دوره هفتم سخن گفت.
وی دورۀ هفتم را یکی از پراستقبال‌ترین دوره‌های شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) دانست. سپس از شاعران عضو این دوره خواست تا با سایت آفتابگردان‌ها و رسانه‌های مرتبط با آن در تماس باشند و یادآور شد: «این رسانه‌ها با همت خود آفتابگردان‌ها فعال هستند و سایت آفتاب‌گردان‌ها کمک می‌کند آثار شاعران دوره‌ها و اخبار مرتبط با آن‌ها دیده شود و در حقیقت رسانه‌ای برای انعکاس آثار و فعالیت‌های اعضای هر دوره است.»

* مودب: یکی از راه‌های افزایش خلاقیت مطالعۀ آثار بزرگان است

علی‌محمد مودب، مدیرعامل موسسه شهرستان ادب، در اولین کلاس از مجموعه کلاس‌های این اردو، صحبت‌های خود را ذیل موضوع «جهان شعر» این‌طور آغاز کرد که همۀ انسان‌ها به‌نوعی دچار طمع هستند و در این‌باره گفت: «طمع چیز خوبی‌ست و در قرآن نیز آمده. خداوند طمع را در دل ما انداخته. خوب است که ما نیات، طمع‌ها و اهدافمان را اصلاح کنیم.» او ادامه داد: «بسته به این‌که چقدر چشم ما بینایی دارد و عینک‌مان قوی‌ست، طمع هم همان‌قدر رشد می‌کند. هرکس باید ببیند چه طمعی دارد. تمایز یک شاعر نسبت به شاعران دیگر، از نقطۀ صفر و این هدف‌ها شروع می‌شود، از اولین انگیزه‌ها برای حرکت. این‌که چه راهی می‌رویم، و آن‌ها که بزرگ شدند، چطور بزرگ شدند.»

این شاعر با اشاره به این‌که مطالعۀ آثار بزرگان، یکی از چیزهایی‌ست که خلاقیت را افزایش می‌دهد، افزود: «در تذکره‌هایی که از گذشته باقی‌ست، نام هزاران شاعر درج شده که تنها بعضی از آن‌ها ماندگار شده‌اند، مولوی، نظامی، عطار و جامی بزرگ‌اند. دریغ نیست که ما سراغ آن‌ها نرویم و در شهری با این خیابان‌های بزرگ و رجال، از کوچه‌ها شروع کنیم.» مودب اضافه کرد: «باید قله‌ها را بشناسیم؛ زبان و زیبایی‌شناسی و معرفت را یاد بگیریم. اگر ما طمع‌ها را به آرزو‌های کوچک بچسبانیم، نتیجه نمی‌گیریم.» وی اظهار داشت: «در این لحظه اگر شاعر بزرگی وارد این‌جا شود، اضطرابی شما را فرا می‌گیرد؛ چرا که در مقابل آینه قرار می‌گیرید، این اضطراب، اضطراب مبارک و سالمی‌ست، این بزرگان دست شما را می‌گیرند و نیاز را کم می‌کنند. باید بترسید و فکر کنید که شعر من از نظر محتوا چه چیزی برای ارائه دارد تا از حالا شروع کنیم.»

مدیرعامل شهرستان ادب، این موضوع که مطالعۀ آثار کهن به ضرر زبان شعر ماست را رد کرد و گفت: «باید آثار گذشتگان را مطالعه کرد؛ مطالعۀ این آثار زبان زیبای فارسی را به ما نشان می‌دهد. مگر ما قبل از آن‌که خاقانی بخوانیم، چه زبانی داریم که می‌ترسیم آسیب ببیند؟ باید خاقانی بخوانیم، چرا که خاقانی معاصر ماست. به قول قیصر: هرچه موثر است، معاصر است. طمعتان را تنظیم کنید. بحث، بحث اهتمام است و اگر قلۀ شعر ما فلان شاعر معاصر است، پرواز ما به همان اندازه خواهد بود.» او ادامه داد: «تا خطر نکنید، ثمر نمی‌بینید. چیزی شوید که عوض نشود؛ ازلی-ابدی و غیر قابل تعویض. ما وقتی همهمه داریم، سکوت اطراف را نمی‌شنویم. باید حاضر باشید و به اطراف توجه کنید. مدرنیست‌ها و سرمایه‌داران جدید فرقی با شما ندارند. استیو جابز می‌گوید: فرق من و شما این است که من متوجه‌ام. غبار عادت نمی‌گذارد چیزی ببینیم.»

علی‌محمد مودب با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که حداقلِ نماز صحیح، نماز غریق است، عنوان کرد: «انسان در وقت غرق شدن، تماماً به خدا توجه می‌کند. غریقی که دارد خفه می‌شود می‌داند که خدا با اوست و او بندۀ خدا. این نوع توجه، به شاعر کمک می‌کند که شعر خوب و دور از شعاری بسراید.»

این شاعر در پایان با بیان این‌که هیچ‌چیز در دنیا تصادفی نیست، تنبلی را گناه دانست و افزود: «دست از دست کشیدن بکشید و همت کنید. به شدت اهل ذکر و دعا باشید که "ذکر آرد فکر را در اهتزاز/ ذکر را خورشید این افسرده ساز"؛ و بدانید که دعا تکبر را از میان می‌برد.»
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار