ساخت هواپيماي بدون سرنشين كنترل از راه دور توسط دانشجويان دانشگاه آزاد اراك
به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبکه خبر دانشجو»، اميد فيروزي و همايون عرب، اعضاي اين تيم دو نفره سازنده هواپيماي بدون سرنشين مهاجر هستند.
اميد فيروزي در اين رابطه اظهار داشت: تيم هواپيمايي دانشگاه آزاد اراک ساخت دو هواپيماي بدون سرنشين مهاجر 1 و 2 را با موفقيت به انجام رسانده و هم اکنون در حال انجام مطالعات لازم جهت ساخت هواپيماي سوم است.
وي در ادامه با تاکيد بر علاقه فراوان به ساخت انواع هواپيما و هليکوپتر که زمينهساز گرايش اين تيم به ساخت هواپيما بوده است، گفت: عمليات مطالعاتي و اجرايي ساخت اين هواپيما را قبل از ورود به دانشگاه و به دنبال پيگيري علايق شخصي آغاز و رشته دانشگاهي خود را در راستاي تکميل اطلاعات لازم و رفع کمبودهاي تخصصي انتخاب کردهام.
فيروزي در خصوص برنامهريزي ساخت اين دو هواپيماي بدون سرنشين، افزود: هواپيماي پرنده مهاجر 1 به عنوان پروژهاي تحقيقاتي و مطالعاتي با صرف هزينه اي بالغ بر 700 هزار تومان و دو سال و ششماه وقت و همچنين انجام فرايندهاي مختلف مطالعاتي در راستاي کسب تجربه و تقويت مهارتهاي تيم جهت استفاده در پروژههاي بزرگتر و کاملتر ساخته شده که داراي موتور سوختي با حجم 46 سيسي و ملخ فايبرگلاس است.
وي با بيان اين مطلب که کسب تجربه در طول ساخت مهاجر 1 باعث شد که در ساخت پرنده مهاجر 2 موفقتر عمل شود، تصريح کرد: تمامي اشکالات و نواقص موجود در هواپيماي مهاجر 1 در ساخت هواپيماي مهاجر 2 رفع شده و هواپيماي مذکور با قابليتهاي بسيار در مدت يک ماه و با صرف 600 هزار تومان هزينه ساخته شد.
فيروزي عنوان کرد: هواپيماي مهاجر 2 داراي موتور برقي بوده و انرژي لازم جهت پرواز آن توسط باطري خورشيدي تامين شده و قادر به پرواز در تمام طول روز است.
وي مانور اين هواپيما را بسيار بالا ذکر کرد و گفت: اين هواپيما قابليت حمل سه دوربين فيلمبرداري را داشته و مانند پرنده قبلي داراي بدنهاي از جنس چوب است.
فيروزي همچنين از ساخت هواپيماي ديگري با موتور جت که قابليت پرواز در تمام طول شبانه روز را دارد، خبر داد و اذعان داشت: هواپيماي B2 يک هواپيماي جنگنده است و داراي موتور جت به ارزش سه ميليون تومان خواهد بود که بايد از کشورهاي ديگر وارد شود.
وي بر لزوم کمک ارگانهاي دولتي در راستاي ساخت اين هواپيما تاکيد کرد و اظهار داشت: ما توانايي ساخت اين موتور را در داخل کشور داشته و آماده همکاري با نهادهاي دولتي در اين راستا هستيم.
اميد فيروزي از صرفهجويي ارزي حاصل از طراحي و ساخت اين موتور در داخل کشور خبر داد و تاکيد کرد: در صورت در اختيار داشتن کارگاه و لوازم اوليه به راحتي موتور مذکور را خواهيم ساخت.
در ادامه همايون عرب، عضو ديگر تيم سازنده هواپيماي مهاجر در تبيين قابليتهاي مختلف مهاجر 2 گفت: اين هواپيما جهت شناسايي مناطقي که امکان ورود انسان به آنجا وجود ندارد، مانند مناطق زلزلهزده و جنگي و همچنين نقشهبرداري هوايي کاربرد دارد.
وي کنترل ترافيک شهرهاي بزرگ و شناسايي فعاليتهاي زير زميني هستهاي از طريق نصب دوربين حساس به گرما را از ديگر کاربردهاي مهاجر 2 عنوان کرد و يادآور شد: هواپيماي کنترل از راه دور ميتواند نقش بسزايي در پيشرفت و تسهيل پروژههاي تحقيقاتي و مطالعاتي ايفا کند.
عرب طراحي جديد بدنه، دارا بودن موتور دو سيلندر، طراحي سيستم کنترل جديد، پرواز در شعاع 20 کيلومتري، پردازش تصوير ديجيتال جهت پرواز دوربرد و ارسال عکس online بدون فرود هواپيما را از ديگر ويژگيهاي مهاجر 2 عنوان کرد و اظهار داشت: مراحل ساخت هواپيماي بدون سرنشين مهاجر طي مذاکرات انجام شده با معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي اراک در دستور كار اين معاونت قرار گرفت و بعد از طي مراحل طراحي شاسي بدنه، بدنه و ديگر ملزومات، مورد آزمايشهاي مختلف از جمله آناليز باد، سرعت و ضربه وارد شده به شاسي هنگام فرود هواپيما قرار گرفته است.
وي بر وجود استعدادهاي قابل توجه در دانشگاه آزاد اسلامي اراك و استان مرکزي تاکيد کرد و با بيان اين مطلب که کمبود اطلاعات دانشجويان در اين زمينه و كمبود امکانات لازم از موانع موجود در مسير رشد علاقهمندان به علوم هوا فضا در استان مركزي است، گفت: بر اين اساس در صدد طراحي و ايجاد سايت و وبلاگ تخصصي هوافضا در دانشگاه آزاد اسلامي اراک هستيم.
اين دانشجوي نخبه دانشگاه آزاد اراک در پايان خاطر نشان کرد: امروزه با توجه به پيشرفت جوامع و ظهور تكنولوژيهاي جديد، صنعت هوايي در جهان مورد توجه كمپانيهاي ساخت سلاح و هواپيما قرار دارد و يكي از تكنولوژيهايي كه امروز در صنعت هواپيمايي مورد توجه بسيار است، كار طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين كنترل از راه دور بوده و اميد ميرود که با وجود پتانسيل و استعدادهاي لازم در اين رابطه در دانشگاه آزاد اسلامي اراك و استان مركزي با همکاري بيشتر سازمانها و نهادهاي دولتي موفق به انجام پروژههاي فراواني شويم که کارهاي مطالعاتي آنها انجام شده و در انتظار تامين مالي براي شروع ساخت آنها هستيم./انتهاي پيام/