کد خبر:۷۰۰۴۸۰
امید در نشست خبری:

مرکز بین المللی آموزش‌های مهارتی راه اندازی می‌شود/ افزایش ۱۰درصدی شهریه دانشجویان دانشگاه جامع

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: می‌خواهیم در تهران مرکز بین المللی آموزش‌های مهارتی را راه اندازی کنیم که این مرکز با همکاری چند کشور مطرح دنیا تاسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به هدفگذاری این دانشگاه تاکید کرد: از همان ابتدا براساس هدفگذاری که انجام شده بود می‌خواستیم دانشگاه جامع به ماموریت اصلی خود که تربیت نیرو‌های مهارتی است بپردازد و این دانشگاه این ماموریت را که در زیرنظام‌های مهارتی نیز وجود دارد به درستی انجام دهد لازمه این عمل یا اقدام این بود که ارکان کیفیت در دانشگاه اصلاح و تقویت شود تا یک محصول خوب از دانشگاه بیرون بیاید.

وی افزود: باید ورودی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی قابل قبول باشد و نظام آموزشی دانشگاه نیز به روز باشد و مدرسین دانشگاه از مدرسین زبده باشند که تفاوت‌های نظام آموزشی مهارتی با نظام نظری کاملا مشخص شود و مباحثی نظیر انتقال فناوری هم در این دانشگاه انجام شود.

امید تاکید کرد: هر سال و در ابتدای مهر ماه بالای یک میلیون ظرفیت وجود دارد، اما متقاضیان واقعی حدود یک سوم هستند و زیر نظام‌ها با یکدیگر رقابت دارند اگر مردم به شیوه آموزش‌های مهارتی این دانشگاه آگاهی پیدا کنند به این سمت سوق پیدا می‌کنند و تجربه نشان داده علی رغم این که دانشگاه‌های کل کشور کاهش ورودی داشتند و طی سه سال از ۵ میلیون نفر دانشجو به ۴ میلیون دانشجو رسیده ایم، اما این دانشگاه متقاضیان مناسبی داشته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: تنها فعالیتی که در این راستا انجام می‌شود این است که خودمان را به داوطلبین معرفی کنیم و همین امر کمک کرد میانگین معدل این دانشگاه یک نمره افزایش پیدا کند.

وی در خصوص مدرسین دانشگاه جامع توضیح داد: خوشبختانه برای اولین بار جذب مدرسین را از طریق فراخوان داشتیم که ۴۶ هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند و در برخی استان آزمون برگزار شد و زیر ۸ هزار نفر برگزیده شدند در بحث ارتقای کیفیت مدرسین هم گام‌های خوبی برداشته شده و در اغلب استان‌ها بالای ۷۰ تا ۷۵ درصد مدرسین فعلی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند که از این مقدار عده‌ای شرایط ادامه همکاری با دانشگاه را نداشتند و حذف شدند چرا که ما یک روال قانونی و مصوبه‌ای داریم که این مصوبه توسط نهاد‌های بالادستی به ما ابلاغ شده و از سال ۹۵ اعلام کردیم که مدرسین این دانشگاه فقط از طریق فراخوان جذب و وارد دانشگاه می‌شوند.

امید تصریح کرد: در طول دو سال اخیر حتی یک مورد مدرس خارج از چارچوب این نظام جذب مدرسین جدید به دانشگاه اضافه نشده است و محتوای برنامه‌های آموزشی برای ما اهمیت زیادی دارد که به همین منظور سامانه‌ای طراحی و هفته پیش رونمایی شد که هر فردی از کارکنان تا مدرسین و دانشجویان می‌توانند در این سامانه نظرات خود را نسبت به برنامه‌های درسی اعلام کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص راه اندازی مرکز بین المللی آموزش مهارتی توضیح داد: می‌خواهیم در تهران مرکز بین المللی آموزش‌های مهارتی را راه اندازی کنیم که این مرکز با همکاری چند کشور مطرح دنیا در عرصه‌های آموزش مهارتی نظیر آلمان، استرالیا و اتریش تاسیس می‌شود در حال حاضر محل راه اندازی این مرکز در تهران مشخص شده و بناست ابتدا این مرکز در یک ساختمان استیجاری راه اندازی شود و در نهایت نیز یک ساختمان دائمی به آن داده شود.

وی اضافه کرد: مرکز بین المللی آموزش مهارتی در زمینه تخصصی نظیر صنعت، گردشگری و هوانوردی پذیرش دانشجو می‌کند و محتوای دروس ارایه شده به صورت مشترک با دانشگاه‌های خارجی است ضمن این که اساتید دانشگاه هم به صورت مشترک با دانشگاه‌های هدف انتخاب می‌شوند.
امید در خصوص شهریه دریافتی در این دانشگاه توضیح داد: براساس سیاست‌های تشویقی مراکز دانشگاه علمی کاربردی سطح یک فقط ده درصد از ۱۵ درصد شهریه دریافتی از دانشجویان را به دانشگاه پرداخت می‌کنند و توسعه رشته‌های تحصیلی در حوزه ماموریت مداری از اقدامات تشویقی این مرکز برای مراکز علمی کاربردی رتبه یک می‌باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اعلام نتایج سطح بندی مراکز علمی کاربردی توضیح داد: تا پایان مرداد ماه این نتایج اعلام می‌شود و مراکز را به سه سطح یک، دو و سه تقسیم بندی می‌کنیم که برای مراکز سطح یک تسهیلات تشویقی را در نظر گرفته ایم.
وی در خصوص افزایش شهریه دانشجویان علمی کاربردی گفت: امسال حداکثر ده درصد افزایش شهریه در مراکز علمی کاربردی اعمال می‌شود که البته این میزان برای گروه صنعت و کشاورزی حداکثر ده درصد گروه‌های مدیریت فرهنگ و هنر خدمات اجتماعی حداکثر ۵ درصد می‌باشد که در واقع رشد شهریه این دانشگاه بسیار کمتر از نرخ تورم است.
امید ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت‌های نظام آموزش مهارتی با نظری آموزش همراه با کسب مهارت و انتقال فناوری در محیط کار است که خوشبختانه اقدامات خوبی برای این امر شده و هر ساله بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار ظرفیت برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌ها وجود دارد، اما این در حالی است که فقط یک سوم ظرفیت واقعی تکمیل می‌شود که اگر تسهیلات لازم در عرصه اموزش‌های مهارتی فراهم شود و آگاهی لازم از سوی جامعه برای تمایل نشان دادن به این نوع آموزش‌ها وجود داشته باشد با وجود آنکه شاهد کاهش ورودی در دانشگاه‌ها هستیم، اما متقاضیان واقعی آموزش‌های مهارتی افزایش می‌یابد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه جامع اشتغال فارغ التحصیلان آن می‌باشد که به همین منظور وام‌های ارزان قیمت برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد به آن‌ها داده می‌شود و این دانشگاه از منابع اختصاصی وام‌های حدود ۵۰ میلیون با سود دو درصد در اختیار کارافرینان قرار می‌دهد که هم چنین معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز به ما قول حمایت از فارغ التحصیلان این دانشگاه را داده است.
وی گفت: طبق سیاست‌هایی که داشتیم توانستیم از ۱۴ هزار کد رشته موجود در سال‌های تحصیلی ۹۳ و ۹۴ این رقم را به ۶ هزار کد رشته کاهش دهیم و برای سطح بندی مراکز نیز بیش از ۹۳ درصد مراکز علمی کاربردی در این طرح مشارکت کردند که این سطح بندی با ۱۸۷ نشانگر، ۸ عامل و ۵۷ ملاک مورد بررسی قرار گرفت و تا به امروز از ۵۶۴ مرکز تعداد ۵۲۸ مرکز در سامانه سطح بندی اطلاعات خود را ثبت کردند که نتایج آن ۱۵ مرداد اعلام می‌شود.
امید ادامه داد: هم چنین مراکز علمی کاربردی که رتبه پایین تری داشته باشند موظفند طی بازه زمانی که مشخص می‌شود رتبه خود را ارتقا دهند هم چنین محدودیت‌هایی برای توسعه رشته‌ها در این مراکز وجود دارد و اگر نتوانند در مهلت مشخص مراکز خود را ارتقا دهند تعطیل می‌شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره مصوبه دولت برای انتقال مراکز جامع دولتی به خصوصی توضیح داد: در سال ۹۴-۹۵ این دانشگاه مراکز علمی کاربردی داشت که تعدادی از آن‌ها به دلیل عدم کیفیت، خارج شدن از ماموریت و انصراف دستگاه‌ها از چرخه آموزش تعطیل شدند لذا مراکز علمی کاربردی دولتی که نتوانند به بخش خصوصی واگذار شوند منحل می‌شوند.
وی یادآور شد: در مهر ماه سال ۹۶ تعداد ۹۰۰ مرکز فعال علمی کاربردی در کشور وجود داشت که در حال حاضر این مراکز به ۶۰۰ مرکز رسیده که می‌توان گفت: ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی دولتی وجود داشته است.
امید در خصوص برنامه‌های سال تحصیلی جدید این دانشگاه توضیح داد: برای سال تحصیلی جدید ۳ هزار و ۵۰۶ کد رشته محل در دوره کاردانی و ۲۰۸۰ کد رشته محل در مقطع کارشناسی در ۶۰۰ مرکز فعال این دانشگاه جذب دانشجو دارند و تعداد ۲۳۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کاردانی و ۱۴۰ هزار ظرفیت در دوره کارشناسی وجود دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های این دانشگاه این است که نسبت پذیرش دانشجو در دوره کاردانی به نسبت کارشناسی ۷۰ به ۳۰ باشد و در سال تحصیلی ۹۷ بالغ بر ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار ظرفیت پذیرش در این دانشگاه وجود دارد، اما به هیچ وجه در سال جدید پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نداریم و ما در دوره‌ای بدون فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در این دانشگاه پذیرش کردیم که متاسفانه بسیاری از آن‌ها هنوز فارغ التحصیل نشدند بنابراین پذیرش دانشجو در دوره ارشد در این دانشگاه متوقف شد و امسال نیز پذیرش نداریم و اگر برای سال ۹۸ بخواهیم پذیرش داشته باشیم فقط در رشته‌های خاص و پروژه‌های کلان تعداد محدودی دانشجوی ارشد می‌پذیریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تدوین اساسنامه برای مراکز دولتی یکی از اقدامات مهم این دانشگاه است چرا که بسیاری از مراکز ما بعد از ۲۵ سال از تاسیس این دانشگاه هنوز اساسنامه نداشتند و فقط مراکز علمی کاربردی خصوصی دارای اساسنامه مشخص بودند که با پیگیری‌های به عمل آمده این مراکز نیز دارای اساسنامه مشخص می‌شوند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار