گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمیتوانند خود را از تحصیل در شهرهای دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند. دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیبها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاههای شهرهای مختلف کشورمان هستند.
خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارشهای کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاههای مهم و برجسته کشورمان است.
تاریخچه فعالیت دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان که به لحاظ قدمت و رشتههای تحصیلی بزرگترین دانشگاه در منطقه مرکز کشور میباشد، دانشگاهی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پایههای نخستین آن از سال ۱۳۲۵ شمسی با ایجاد آموزشگاه عالی بهداری اصفهان گذاشته شد. این آموزشگاه با تعدادی دانشیار در خانه محقری واقع در خیابان احمدآباد کار خود را آغاز کرد و پس از مدتی کوتاه از آنجا به ساختمان شمالی دبیرستان سعدی که در آن زمان دارای آزمایشگاه نسبتاً مجهزی بود منتقل شد و آزمایشگاه این دبیرستان مورد استفاده دانشجویان قرار گرفت.
چهار سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۲۹ شمسی دانشکده پزشکی اصفهان در جوار آموزشگاه مزبور کار خود را شروع کرد و با داشتن دوره شش ساله تحصیلی و اجازه صدور دیپلم دکتری در پزشکی به دانشجویان پس از نوشتن پایاننامه به فعالیتهای آموزشی ادامه داد و بدین ترتیب آموزشگاه عالی بهداری به تدریج تعطیل شد و دانشیاران آن به دانشکده پزشکی منتقل شدند و پس از آن تعدادی از پزشکان واجد صلاحیت نیز برای تدریس استخدام شدند.
در سال تحصیلی ۳۵-۱۳۳۴ دانشکده داروسازی تشکیل شده به دانشکده پزشکی ملحق گشت و کلاسها و آزمایشگاههای آن دانشکده که ساختمانهای مربوط بدان بطور پراکنده در شهر اجاره شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۳۷ دانشکده داروسازی به صورت واحدی مستقل درآمد و در همان سال اجازه تأسیس دانشکده ادبیات در اصفهان صادر شد.
این دانشکده از تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۳۷ فعالیتهای آموزشی خود را شروع کرد. با افزوده شدن دانشکده ادبیات به دانشکدههای پزشکی و داروسازی موجودیت دانشگاه اصفهان تحقق یافت و در ۲۵ آذرماه همان سال رئیس دانشگاه منصوب شد.
در سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ دبیرخانه دانشگاه اصفهان منحل شد و دانشکدههای ادبیات و پزشکی هر یک به صورتواحدی مستقل زیر نظر اداره کل تعلیمات عالیه وزارت فرهنگ وقت در آمد. توضیح اینکه در سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ دانشکده داروسازی مجددا به دانشکده پزشکی ملحق شد و از پذیرفتن دانشجو برای آن دانشکده خودداری به عمل آمد و مانده دانشجویان آن نیز به دانشکده داروسازی تهران اعزام شدند.
در مردادماه ۱۳۴۳ دانشکده علوم در جوار دانشکده ادبیات تاسیس و فعالیتهای آموزشی خود را شروع کرد. در مهرماه ۱۳۴۴ دانشسرای عالی اصفهان-همزمان با دانشسراهای عالی اهواز و تبریز و مشهد در جوار دانشکدههای ادبیات و علوم تأسیس شد. در ۱۶ شهریورماه ۱۳۴۶ با تعیین رئیس جدید دانشگاه اصفهان این دانشگاه موجودیت دانشگاهی خود را آغاز کرد. از آن تاریخ تشکیلات دانشگاه صورت نوینی به خود گرفت و ساختمانهای مختلفی برای دانشکدهها در کوی دانشگاه واقع در هزار جریب ایجاد و تاسیسات مورد نیاز نیز بدانها افزوده شد.
در سال تحصیلی ۴۸-۱۳۴۷ دوره شبانه در دانشگاه اصفهان دائر شد. همچنین در این سال دانشسرای عالی اصفهان با تشکیلات وسیعتر و برنامهای کاملتر گسترش یافت و با نام دانشکده علوم تربیتی فعالیتهای خود را شروع کرد و دوره تحصیلی آن نیز از دو به چهار سال افزایش یافت.
در سال ۱۳۵۲ انستیتو باغبانی تاسیس شد. این انسیتو در سال ۱۳۵۶ به دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل شد و اکنون به نام دانشکده کشاورزی در آن دانشگاه به فعالیت خود ادامه میدهد. در سال ۱۳۵۴ مدرسه عالی کورش سابق به دانشگاه اصفهان واگذار شد و از آن سال با نام دانشکده علوم اداری و اقتصاد فعالیتهای آموزشی خود را آغاز کرد.
در سال ۱۳۵۵ دانشکده زبانهای خارجی که تا قبل از این تاریخ گروههای آن در دانشکده ادبیات فعالیت داشتند، آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۶۵ دورههای کارشناسی ارشد در رشتههای اقتصاد، جغرافیا، ریاضی، زمینشناسی، زیست شناسی، شیمی، علوم تربیتی و فیزیک در دانشگاه اصفهان تأسیس شد. ضمناً در همان سال دانشکدههای بهداشت، پرستاری، پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی از دانشگاه اصفهان مجزا شده به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتقل شد. در سال ۱۳۶۷ دانشکده مهندسی با دو رشته مهندسی کامپیوتر (سخت افزار-نرم افزار) و مهندسی عمران- نقشه برداری تاسیس گردید. در سال ۱۳۶۹ دوره دکتری ریاضی در دانشگاه اصفهان تاسیس شد.
دوره مذکور از سال تحصیلی ۷۲-۱۳۷۱ فعالیتهای آموزشی خود را شروع کرده است. همچنین در سال ۱۳۷۱ دوره دکتری جغرافیا تاسیس و در همین سال دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تاسیس شد و گروه تربیت بدنی از دانشکده علوم تربیتی به این دانشکده منتقل شد.
بر پیشانی این شهر زیبای خدا، دانشگاه اصفهان با قدمتی ۷۰ ساله به عنوان نگین اندیشه و خردورزی و بزرگترین دانشگاه مرکز کشور می درخشد. در راستای افق آینده دانشگاه اصفهان، مسیری روشن و هموار و برنامههای مهمی در این خصوص در نظر گرفته است:- اولویت دادن به علم و فناوری- پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه- حضور موثر در عرصه ملی و بین المللیاز مهمترین رسالتهای مصوب برنامه راهبردی این دانشگاه است. در حال حاضر دانشگاه اصفهان با استفاده از توان علمی بیش از ۶۴۰ عضو هیأت علمی و تعلیم و تربیت بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو در ۷۱ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۱۸۵ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته در مقطع دکتری نقش مهم و اساسی خود را در اعتلای فضای علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایفا می کند.
افتخارات دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵
دانشگاه اصفهان موفق به کسب رتبه ۱۲ کشور (از ۲۲ دانشگاه ایرانی رتبه بندی شده شامل دانشگاههای جامع و تخصصی) و ۱۰۰۰ جهان شده است. رتبه زیر یک هزار ارزیابی نظام لایدن در دنیا در سال ۲۰۱۶، رتبه ۸۲۱ در نظامهای علمی دنیا در سال ۲۰۱۶، ۱۰ درصد پراستنادترین آثار با رتبه ۷۱۷، در سال ۲۰۱۶ در نظام علمی علوم کامپیوتر و ریاضی با رتبه زیر ۲۵۰، در سال ۲۰۱۷ رتبه ۷۹۶ در بین دانشگاههای دنیا. رتبه سوم کمیت تولید علم در حوزه علوم انسانیرتبه پنجم در تعداد استنادها در سال ۱۳۹۵، رشد تقریبی ۲۵ درصدی تعداد طرحهای برون دانشگاهی نسبت به سال ۱۳۹۴رشد ۳۷۰ درصدی اختراعات با مالکیت دانشگاه در سه سال اخیر. در سال ۹۵، ۵ دانشمند ISI، ۳ دانشمند سرآمد، یک پژوهشگر برتر کشوری دارای ۳۵ نشریه علمی- پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم که ۲ مورد دارای نمایه ISI و حداقل ۱۰مورد دارای نمایههای معتبر بین المللیبیش از ۳۲ مورد افتخار ملی و بین المللی در زمینههای مختلف از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، قرار گرفتن دانشگاه اصفهان در بین ۷۲۹ دانشگاه برتر بین المللی در حوزه علوم زندگی و زمینکسب عنوان مرکز مشاوره نمونه کشوری در سالهای ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵.
هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان، این دانشگاه را دانشگاه مادر و جامع استان اصفهان خواند و میگوید: بر اساس آخرین گزارش و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه اصفهان در زمره پنج دانشگاه برتر جامع و ۱۰ دانشگاه برتر کل کشور قرار گرفته است.
وی میافزاید: همچنین امسال دانشگاه اصفهان برای نخستین بار در نظام رتبه بندی بین المللی لایدن هلند در بین یکهزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.
رئیس دانشگاه اصفهان ادامه میدهد: موسسه لایدن هلند بر اساس شاخصهای پایگاه علوم (Web of Science) به رتبه بندی دانشگاهها میپردازد که دانشگاه اصفهان در رتبه بندی ۲۰۱۶ این موسسه رتبه ۸۱۲ دنیا و چهاردهم ایران را کسب کرد. لایدن هر سال به رتبه بندی دانشگاههای دنیا میپردازد و یکی از نظامهای رتبه بندی معتبر بین المللی محسوب میشود. مقر این رتبه بندی دانشگاه لایدن در هلند است که یکی از معتبرترین گروههای علم سنجی دنیا را در خود جای داده است.
طالبی میگوید: رتبه دانشگاه اصفهان در برخی رشتهها به مراتب بالاتر است؛ از جمله در رشته ریاضی شامل علوم رایانه، ریاضی و آمار رتبه ۲۲۰ دنیا را در اختیار دارد که رتبه بسیار خوبی بشمار میآید.
وی میافزاید: دانشگاه اصفهان اکنون دارای ۱۵ هزار دانشجو است که ۵۰ درصد آنها را دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا تشکیل میدهند.
رئیس دانشگاه اصفهان تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه را ۶۶۰ نفر اعلام و تصریح کرد: ۴۰ درصد استادان در مرتبه علمی دانشیار و استاد و ۶۰ درصد آنها در مرتبه علمی استادیار قرار دارند. دانشگاه اصفهان در سالهای ۹۱ و ۹۲ بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رتبههای ۱۸ و ۱۳ را در بین همه دانشگاهها و رتبه هفتم را در بین دانشگاههای جامع کشور در اختیار داشت.
طالبی با اشاره به شناسایی نقطههای قوت و ضعف دانشگاه در این حرکت اضافه میکند: در این بررسیها مشخص شد که دانشگاه اصفهان دارای برنامه راهبردی میان مدت و بلند مدت نیست؛ بنابراین با توجه به خواست هیات امنا و مدیریت دانشگاه، تدوین این برنامه در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه میدهد: تیر ماه امسال برنامه راهبردی توسعه دانشگاه اصفهان به تصویب هیات امنای این دانشگاه رسید و نقشه راه برای توسعه دانشگاه روشن شد. بر اساس این نقشه راه، مشخص شده است که جهت گیری دانشگاه به طرف کدام رشتهها باشد، در چه مواردی باید سرمایه گذاری کرد و در چه مواردی برنامهها باید تغییر کند.