رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در نشست مشترک شورای سیاستگذاری و هیئت علمی دومین همایش سواد رسانهای، گفت: در سالهای گذشته بار مسئولیت خانوادهها در حوزه رسانه سنگین شده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین نشست مشترک شورای سیاستگذاری و هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی روز گذشته با حضور سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بشیر، رئیس هیئت علمی این همایش، محمد رضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو سیما، حجت الاسلام احمد صحت القول، مدیرکل فرهنگی و رسانه سازمان تبلیغات اسلامی، دحسین ابراهیم آبادی، مشاور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای هیئت علمی همایش یادشده، برگزار شد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به تاریخچه سواد رسانهای در دنیا و نقش حیاتی سواد رسانهای و اطلاعاتی در دنیای شبکهای شده امروز گفت: یکی از تفاوتهای همایش سواد رسانهای و سایر همایشها این است که این همایش به موضوع تجربه نگاری توجه کرده است و دبیرخانه همایش، نشستهایی را برای اشخاصی که نیاز دارند فعالیتی را در فضای مجازی شروع کنند یا فعالیت رسانهای خود را تقویت کنند، طراحی کرده است.
وی در رابطه با انتظارات بیش از حد از خانوادههای ایرانی در مورد فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و سواد رسانهای تاکید کرد: قبول دارم که در طول سالهای گذشته بار مسئولیت خانوادههای ایرانی سنگین شده است. لازم است دستگاههای عضو دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به دنبال سبک کردن بار خانوادهها در حوزه رسانه، مهارتهای استفاده از رسانهها خصوصا رسانههای مجازی و آموزش سواد رسانهای باشند و این طور نباشد که هر مشکلی در کشور پیش آمد خانوادههای ایرانی را مقصر بدانیم.
موسویان افزود: نباید بار مسئولیت خانوادههای ایرانی را در این زمینه سنگینتر کرد و لازم است که سایر بخشهای جامعه به این مساله توجه جدی داشته باشند.
رئیس دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی تاکید کرد: فعال سازی بخشهای دیگر جامعه برای کمک به خانوادههای ایرانی و سبک کردن بار ایشان در عرصه رسانه، یکی از اهداف مورد توجه این همایش است که ضرورت دارد در خروجیهای حاصل از همایش خصوصا در حوزه سیاستگذاری فرهنگی به این امر توجه شود.
دکتر حسن بشیر، رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی نیز در این نشست گفت: لازم است در دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی به مباحث سواد رسانهای و اطلاعاتی عینیت بخشیده و از ذهنیت گرایی پرهیز کرده و به دنبال روش مندسازی آموزش، فرهنگسازی و گفتمان سازی سواد رسانهای در سطوح ملی و محلی باشیم.
وی با انتقاد از کالاسازی سواد رسانهای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت در مورد سواد رسانهای و اطلاعاتی و یا طرح جهت گیریهای خاصی در این زمینه بدون توجه به ابعاد گسترده آن گفت: این وضعیت حاکی از یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانهای است که آموزشهای صحیح میتواند در ارتباط با موضوع رسانهها و محتوای رسانه ای، ابعاد جدیدی را مطرح سازد.
بشیر افزود: لازم است دبیرخانه همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به مرکز آموزشهای دائمی و چند بعدی سواد رسانهای و اطلاعاتی تبدیل شود و از سقوط در انحرافهای تک بعدی نگر و یا ارزیابیهای به دور از واقعیت و ناامید کننده جامعه پرهیز نماید.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر اسبق آکادمی مطالعات عالی آکسفورد انگلستان تاکید کرد: بحث سواد رسانهای و اطلاعاتی یک بحث ملی است که باید همه دستگاهها دولتی و غیر دولتی، سمنها، حوزههای علمیه، دانشگاهها، مراکز علمی و خانوادهها در این زمینه همکاری داشته باشند و فعالانه در این عرصه حضور داشته باشند.
وی افزود: انتظار ما از دانشگاهها و مراکز علمی کشور به شکل خاص، طرح مباحث عمیق و تحلیلی در این زمینه در قالب تحقیقات مختلف میباشد که بتواند راهگشای وضعیت موجود در این زمینه باشد.
رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اشاره به اهمیت طرح مباحث سواد رسانهای توسط رسانههای جمعی، خواستار تشویق رسانههای جمعی به گفتمان سازی سواد رسانهای شد و گفت: اعضای هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی آمادگی دارند یادداشتهایی را در اختیار مطبوعات و خبرگزاریها قرار دهند و با همکاری صدا و سیما نشستهایی را طراحی کنند که در غنی سازی مباحث سواد رسانهای و اطلاعاتی تاثیر جدی داشته باشند.
در ادامه محمد صادق افراسیابی، دبیر کل دومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی از ارسال ۶۷ چکیده مقاله به دبیرخانه دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی تا ابتدای مردادماه خبر داد و گفت: انتظار داریم تا پایان مردادماه بیش از ۱۰۰ چکیده مقاله دریافت شود. همچنین ۱۳ دبیرخانه استانی همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی در مناطق مختلف کشور شکل گرفته است که هر کدام تا پایان همایش چند نشست تخصصی با هدف گفتمان سازی سواد رسانهای و اطلاعاتی برگزار خواهند کرد.
وی افزود: در منطقه اوراسیا هم دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی با مرکزیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان آغاز به کار کرده است و امسال در حوزه بین الملل شاهد ارائه چند مقاله از سوی اساتید حاضر در کشورهای واقع شده در منطقه اوراسیا خواهیم بود.
بر اساس این گزارش، دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی دوازدهم تا چهاردهم آبان ماه سال جاری همزمان با هفته فرهنگ عمومی در سالن همایشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.