وزیر آموزشوپرورش گفت: با وزیر کشور صحبتهایی داشتهام که محلهایی مشخص شود تا معلمان برای اعتراضاتشان در آن محلها حضور پیدا کنند و تهدیدهایی که در این موارد وجود دارد کم شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی در جمع نمایندگان کانونهای صنفی معلمان سراسرکشور، با تشکر از نمایندگانی که از راههای دور آمدهاند، اظهار کرد: من هم مانند شما معلم بودهام و به جای اینکه من را وزیر خطاب کنید معلم خطاب کنید و مانند شما با مشکلات و مسائلی که معلمان در کلاسهای درس و مدارس درگیر هستند در زمانی که سر کلاس بودهام برخورد کردهام و همه این مشکلات را میفهمم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که این نمایندگان اظهار کرده بودند، گفت: در برخی مواردی که اشاره کردید توضیحاتی دارم که میتوانم ارائه دهم تا در جریان پیگیریهای وزارت آموزش و پرورش باشید و به قضاوت روشنتر از اتفاقاتی که میافتد، برسید.
وی در ادامه با توجه تعداد نیروهای آموزشو پرورش و بالا بودن سطح تحصیلات آنها، وجود تشکلهای صنفی و تخصصی را یک فرصت ارزشمند برای دستگاه آموزشو پرورش دانست و گفت: باید از ظرفیت تشکلها برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد.
بطحایی با توجه به فرهنگ حاکم بر کشور که معمولا تشکلها را یک تهدید میداند، تصریح کرد: در آموزشو پرورش چنین تصوری نداریم و از اولین روزهای حضورم به عنوان وزیر به دنبال ورود موثر تشکلها در امور آموزش و پرورش بودهام. مسائل با اهمیتی که امروز در این جلسه طرح شد را باید روزها و ساعتها وقت میگذاشتیم و هزینههای زیادی را صرف میکردیم تا به همین مطالب مطرح شده در این جلسه برسیم و همین مطلب نشان از اثر ثمربخش حضور تشکلها و اعلام نظرات و انتقادات آنها دارد.
وی به مشکلات مطرح شده توسط کانونها اشاره کرد و گفت: در مورد مجوزهای لازم کانونهای صنفی معلمان هر کمکی که بتوانم انجام میدهم تا این مجوزها صادر شود. کانونهای صنفی معلمان میتوانند بازوی قوی برای وزارت آموزشو پرورش در توسعه عدالت آموزشی باشد و ما در مسائلی، چون حذف آزمونها، رقابتهای فردی در دوره آموزش عمومی و تاکید بر ضرورت کسب مهارتهای عمومی و گفتگو و مدارا به ظرفیت تشکلها نیازمند هستیم و تشکلها با گسترش این گفتمان میتوانند به ما و کشور کمک کنند.
معلمی که مشکلات معیشتی دارد نمیتواند اهداف آموزشی را اجرا کند بطحایی در ادامه افزود: بارها گفتهام معلمی که مشکلات معیشتی داشته باشد نمیتواند اهداف تربیتی و آموزشی را به خوبی پیاده کند و ما ۴۰ سال است که برای حل مشکلات معیشتی و تبدیلکردن آموزشو پرورش به اولویت اصلی جامعه از یک مسیر رفتهایم و هنوز نتوانستهایم به آنچه که هدفمان بوده است برسیم و در این مورد باید در راهکارهای تکراری تجدید نظر کرد و تغییر مسیر داد.
وزیر آموزشو پرورش با اشاره به اینکه ایمان دارم مشارکت معلمان لازمه حل مشکلات است، اظهار کرد: اولین قدمها برای افزایش مشارکت را در انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، ضرورت توجه به مدرسه و مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس برداشتهایم و این موارد زمینههایی است که مشارکت معلمان را در تصمیمگیریها افزایش میدهد و در آینده سه نفر از مدیران مدارس در شورای عالی آموزشو پرورش را به صورت انتخابی تعیین خواهیم کرد و در تلاش هستیم تا در هر جایی که میتوانیم با ورود معلمان به کارها و فعالیتها، مشارکت آنها را در امور آموزشو پرورش افزایش دهیم.
محلهایی برای بیان اعتراضات معلمان تعیین شود وی در ادامه گفت:: با وزیر کشور صحبتهایی داشتهام که محلهایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محلها حضور پیدا کنند و تهدیدهایی که در این موارد وجود دارد کم شود و در استانها هم به مدیران کل تاکید خواهم کرد تا با هماهنگی با استانداران چنین محلهایی را مشخص کنند.
در ادامه این جلسه نمایندگان کانونهای صنفی معلمان در مواردی از جمله تشکلها و تشکل یابی، ضرورت پیگیری امور معلمان بازداشت شده، نقد مدیریت آموزشو پرورش، مسائل حقوقی و رفاهی و مسائل کمی و کیفی آموزشو پرورش به طرح موضوع پرداختند.