چند قدم تا آغاز سال جدید تحصیلی باقی مانده، اما نوسازی مدارس همچنان یکی از دغدغههای جدی برای مدارس بهویژه در کلانشهرها از جمله تهران است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فضای مجازی فرصتهای زیادی را برای بروز و ظهور کسبوکارهای نوین فراهم کرده است و توانسته از زمان ظهور در ایران خیلیها را سرکار بگذارد، این سرکار گذاشتن از این لحاظ است که خیلیها بهجای استفاده از آن در راههای درست، در راهی استفاده میکنند که امنیت دیگران را بهراحتی میتواند در خطر قرار دهد، یکی از این کانالها که به راحتی در حال فعالیت است کانالی با عنوان تأمین و فروش اسلحه است، اسلحههایی که مسلماً هیچ مجوزی برای آنها وجود ندارد.
چند قدم تا آغاز سال جدید تحصیلی باقی مانده، اما نوسازی مدارس همچنان یکی از دغدغههای جدی برای مدارس بهویژه در کلانشهرها از جمله تهران است. در آستانه اول مهر همچنان بحث نوسازی و تجهیز مدارس در سراسر مناطق کشور مطرح است و همچنان جزء مسائلی است که بسیاری از مسوولان بهدنبال راهی برای از بین بردن آن هستند. چندی پیش یکی از نمایندگان شهر تهران اعلام کرده بود تعداد مدارس فرسوده اتفاقاً در شهرهای بزرگ کشور مانند تهران بیشتر از سایر شهرها حتی شهرهای محروم ایران است.
آقای داود محمدی همچنین اعلام کرده بود که حدود ۳۳درصد از مدارس کل کشور احتیاج به بازسازی و تجهیز دارند و دولت باید این آمار را جدی بگیرد، همه ما در عبور از برخی معابر شهر تهران با کاشیکاریای که حکایت از «ایجاد ساختمان از محل صدی پنج سهم فرهنگ از درآمدهای شهرداری تهران» دارد مواجه میشویم، کاشیکاریای که غالباً بر بنای قدیمی مدارس مناطق جنوبی، مرکزی و بعضاً شمالی مشاهده میکنیم که نشان از نقشآفرینی مسوولانه شهرداری در توسعه و فراهم کردن زیرساختهای آموزشی در دهههای گذشته دارد.
رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تاکید بر اعتبارات سال۹۷ بیان کرد: بررسی گزارش ابلاغ، تعهد و هزینه اعتبارات سال۱۳۹۷ تا اول شهریور ماه نشانگر آن است که متاسفانه تنها در ۶ منطقه از ۲۲منطقه شهر تهران ما شاهد عملکرد و هزینه بخشی از اعتبارات مصوب «کمک به توسعه و تجهیز مدارس» هستیم و در ۵منطقه نیز هیچ تعهد هزینهای در اجرای این ردیف بودجه صورت نپذیرفته است. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بر همین اساس بهعنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند۳ ماده۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم تحقق کمک به توسعه و تجهیز مدارس مناطق برابر بودجه مصوب سال۱۳۹۷ و مشارکت فعال مناطق در آمادهسازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی» به شهرداری تهران تذکر میدهم، امیدوارم با اقدام بهموقع، مؤثر و اهتمام افشانی، شهردار تهران شاهد توجه بیش از پیش به مدارس بهعنوان کانونهای توسعه مشارکت شهروندان باشیم.
تحصیل رایگان نبود بودجه
آقای محمد قمی، عضو آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مدارس کشور به روزنامه «صبحنو» میگوید: «براساس ماده۳۰ قانون اساسی تحصیل تا مقطع دیپلم برای بچهها رایگان است مگر کسانی که بخواهند برای تحصیل به مدارس غیر انتفاعی بروند، اما بقیه دانشآموزان باید از پوشش تحصیلی وزارت آموزشوپرورش برخوردار باشند، طبیعتاً تعدادی هم که به مدارس غیرانتفاعی میروند قابل توجه نیستند، اما به هر جهت باری از دوش آموزشوپرورش برمیدارند.»
وظایف دولتی
او با اشاره به اینکه نیازهایی را که دولت باید برای تحصیل افراد فراهم کند محل مدرسه، معلم، مواد درسی و بودجه است، ادامه میدهد: «همه ساله بودجهای از سوی دولت به آموزشوپرورش برای ساخت یا تعمیر مدارس در کل کشور تخصیص داده میشود البته این بودجه کفاف نمیدهد و مشکل را بهطور کامل حل نمیکند. بههمین دلیل خیرین مدرسهساز چندسالی است از محل بودجهای که خودشان در اختیار دارند یا جمعآوری میکنند به ساخت مدرسه مشغول میشوند.»
قمی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اقدامات در کشور ساخت مدرسه است، اظهار میدارند: «یکی از بهترین کارهای خیر مدرسه است، شاید همه افراد برای ساخت مسجد انگیزه داشته باشند، اما همه برای ساخت مدرسه انگیزه یا بودجه کافی ندارند. بههمین دلیل است که از خیرین مدرسهساز باید تقدیر کرد. چند سالی هم هست که بنیاد برکت پای کار آمده است و در مناطق محروم مدارسی را بنا میکند.»
مشارکتهای عمومی راهحل اصلی
عضو آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح میدهد: «سرجمع همه اینها کفاف کمبودهای مدرسه را نمیدهد و با توجه به اینکه تعداد دانشآموزان و سن مدرسهها در حال افزایش است و محدودیتهایی که در بودجه دولت وجود دارد اگر هم بخواهد قادر نیست میزان مورد نیاز مدرسه بودجه بگذارد که هرجا لازم است مدرسه ساخته شود، طبیعتاً همه این اقدامات انجام میشود.»
او میگوید: «با حضور خیرین و واقفین و سازمان نوسازی بازهم کمبودها وجود دارد، یکی از راههای برطرف کردن این مشکل این است که هر چقدر دولت و خیرین میتوانند برای ساخت مدرسه کمک کنند، ظرفیت ساخته شود. اما یکی از راهها برای برخی از مدارس که دولت توانایی کمکرسانی به آنها را ندارد جذب مشارکت مردمی است. البته این را میدانیم که مردم وضعیت مالی خوبی ندارند، اما هر کسی با هر شغلی که دارد میتواند بخشی از مشکلات مدرسه را رفع کند.»
جبهه مدرسهسازی
قمی اضافه میکند: «مردم باید مانند زمان جنگ که بیریا برای دفاع از کشور در جبههها حضور مییافتند در این جبهه هم حضور یابند. در مناطق محروم هم مردم میتوانند از هزینهها و تعمیرات کوچک شروع کنند. در هر صورت اگر تشخیص داده شد که مدارسی برای دانشآموزان خطرساز است و خطر تخریب دارد اصلاً نباید مورد استفاده قرار بگیرند، باید محلی موقتی برای آنها در نظر بگیرند تا نوسازی مدرسه فرسوده انجام شود.»
او ادامه میدهد: «بهنظر میرسد باید از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاه شود و محلهایی را که کارشناسان تشخیص به تخلیه با بازسازی بدهند مورد توجه قرار بگیرند تا در صورت گشایش ایمنسازی مدارس انجام شود.»
تا کمتر از ۱۰روز دیگر مدارس سراسر کشور میزبان نزدیک به ۱۳میلیون دانشآموز خواهد بود، این تعداد دانشآموز نیازمند داشتن کلاسهای درس ایمن و استاندارد بوده تا بتوانند در آرامش به تحصیل بپردازند، وزارت آموزشوپرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور متولیان نوسازی مدارساند و باید با کمک خیرین مدرسهساز هرچه سریعتر دست به کار شوند تا امسال حوادث دانشآموزی که هزینه جانی و مالی زیادی را به دانشآموزان و خانوادههای آنها وارد کرد، تکرار نشوند.