به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدعباس صالحی شامگاه گذشته (پنجشنبه ۵ مهر) در آیین پایانی پنجمین دوسالانه بینالمللی خوشنویسی در قزوین گفت: امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنویسی بیش از گذشته توجه کرد تا از طریق آن به ارتباط با جهان اسلام پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و در دورههای مختلف تاریخی شاهدیم که از طریق شعر و این هنر، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کردهایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با وجود تمام اختلاف نظرها، یکی از حوزههایی که میتواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند، خط و خوشنویسی است.
وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوهای تازه پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگیهای مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید جزء نمادهایی از هویت ایرانی به شمار میرود.
وی اضافه کرد: هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونهای که ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان ریشه دوانده است.
صالحی با بیان اینکه کمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسستهای یافته و خط، تعامل و ارتباط هنر ایرانی است.
وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد که خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است.
صالحی خاطرنشان کرد: میتوان اذعان کرد آرامش، صلح جویی، اعتدال و میانهروی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است.
وی ادامه داد: خوشنویسی در مقایسه با هنرهای فراموش شده، اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد.
صالحی اظهار داشت: صدها هزار جوان در این هنر میکوشند و حضور بانوان در هنر خوشنویسی نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم.
وی گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج کنند.
صالحی ادامه داد: خوشنویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا که با روندی که در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم میتواند رفتهرفته کمرنگ شود.
وی با تاکید بر اینکه خوشنویسی به قطبهای مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطبهای هنری تبدیل شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بیتردید قزوین قطب خوشنویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره دوسالانه این امر را اثبات می کند.
پنجمین دوسالانه خوشنویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخشهای نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شده بود.