به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و محمدحسین فرهنگی نمیانده تبریز،آذرشهر و اسکو اظهار کرد: وزارت علوم با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و هم در مصوبه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در اواخر اسفند ۹۴ مصوب شده موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور شده است.
وی افزود: این بحث از سال ۹۵ به طور کلی و جدی شروع شده و در چند راهبرد که یکی از این راهبردهای بحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی است، که در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد که از جمله آن برای مناطق مختلف کشور برای حوزه آموزش عالی دستهبندیهایی از جمله منطقه بندی و علاوه بر آن به هدایت آموزش عالی و دانشگاههای کشور به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقهای و ملی و تحت عنوان ماموریت گرایی برای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قید شده است.
غلامی ادامه داد: ذیل این دو تکلیف، وزارت علوم در کارگروههای تخصصی متعدد و با بررسیهای میدانی هم در منطقه بندی دانشگاههای مختلف در گروههای خاص قرار داده و هم در تعاریف ماموریت گرا بودن و هم ماموریتهای علمی برای مراکز علمی تعریف شده و دانشگاهها دسته بندی ویژه تخصصی شده اند.
وی تصریح کرد: وزارت علوم در راهبردها برای فعالیتهای بین المللی برای دانشگاهها تکلیف کردهایم که از ظرفیت دانشگاه برای حضور در عرصههای بین المللی استفاده شود که در این راستا دانشگاههای بزرگ تعریف شدهاند.
وزیر علوم گفت: تعریف بین المللی به معنای ساقط شدن تکالیف تعریف ملی و منطقهای نیست، بنابراین آنها نیز میتوانند ماموریتهای منطقهای نیز داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده و با توجه به این که بیشتر دانشگاههای بزرگ در تهران قرار دارد، دانشگاههای استانی به عنوان منطقهای و ملی معرفی شده و دانشگاههای جوانی که در کنار دانشگاههای بزرگ استان وجود دارد، به عنوان محلی معرفی شدهاند.
وی افزود: هر دانشگاهی که ظرفیت و توان علمی کافی برای انجام مأموریتهای ملی، منطقهای و بینالمللی را داشته باشد از سوی وزارت علوم مورد حمایت قرار میگیرد و در برنامه ساماندهی آموزش عالی، حمایت از دانشگاههای کوچک که از مأموریت محلی برخوردار هستند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مأموریت محلی هر دانشگاه باعث میشود که دانشگاه در آن منطقه نقش تأثیرگذاری داشته باشد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را درگیر حل مسائل منطقهای و محلی کنند.
غلامی تصریح کرد: در اکثر دانشگاههای کوچک کشور اساتید جوان، خبره و دانشمند داریم و از این ظرفیتها باید برای حل مشکلات استفاده کرد و وزارت علوم نیز از این مأموریتها حمایت میکند در صورتی که مسئولان استانی متوجه شوند که یک دانشگاه علیرغم اینکه اصطلاحاً دانشگاه جدید التأسیس باشد، اما میتواند در حل مسائل منطقهای نقش بسزایی داشته باشد، این دانشگاه را مورد حمایت قرار میدهند در هر صورت نگاه محدودسازی برای دانشگاههای کوچک وجود ندارد و در ساماندهی مسائل وزارت علوم از تمامی ظرفیتها برای ارتقاء کیفی عملکرد دانشگاهها استفاده میشود.
وی تصریح کرد: هر دانشگاهی که ظرفیت و توان علمی کافی برای انجام مأموریتهای ملی، منطقهای و بینالمللی را داشته باشد از سوی وزارت علوم مورد حمایت قرار میگیرد و در برنامه ساماندهی آموزش عالی، حمایت از دانشگاههای کوچک که از مأموریت محلی برخوردار هستند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مأموریت محلی هر دانشگاه باعث میشود که دانشگاه در آن منطقه نقش تأثیرگذاری داشته باشد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را درگیر حل مسائل منطقهای و محلی کنند.
غلامی تصریح کرد: در اکثر دانشگاههای کوچک کشور اساتید جوان، خبره و دانشمند داریم و از این ظرفیتها باید برای حل مشکلات استفاده کرد و وزارت علوم نیز از این مأموریتها حمایت میکند در صورتی که مسئولان استانی متوجه شوند که یک دانشگاه علیرغم اینکه اصطلاحاً دانشگاه جدید التأسیس باشد، اما میتواند در حل مسائل منطقهای نقش بسزایی داشته باشد، این دانشگاه را مورد حمایت قرار میدهند در هر صورت نگاه محدودسازی برای دانشگاههای کوچک وجود ندارد و در ساماندهی مسائل وزارت علوم از تمامی ظرفیتها برای ارتقاء کیفی عملکرد دانشگاهها استفاده میشود.
وی افزود: برای استفاده از پایاننامههای دورههای تحصیلات تکمیلی با وزارت صمت قراردادهای امضا کردهایم تا اعضاء هیات علمی و فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی بتوانند در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند تا صنعتگران و تولیدکنندگان بتوانند از ایدههای نو بهرهمند شوند.