معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:حول آموزش عالی در حوزه سلامت یک سند آینده نگارانه است و اکنون ۶۰ درصد اساتید دانشگاههای علوم پزشکی با موضوع تحول در آموزش عجین شده اند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی امروز ۲۹ مهرماه در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ما در ابتدای سال تحصیلی قرار داریم و بحث آموزش عالی در حوزه سلامت به دلیل همزمانی آموزش، پژوهش و خدمات اهمیت بیشتری پیدا میکند.
وی گفت: در مورد آموزش پزشکی گامهایی برداشته شده که از جمله آن ابلاغ آمایش سرزمین در علوم پزشکی به دانشگاهها بوده که موجب شده ما پیشروترین حوزه در این بخش باشیم.
لاریجانی گفت: ماموریتهای دانشگاهها شکل گرفته و با توجه به محاسبات نیروی انسانی از مناطق آمایشی خواسته شده است که برای این موضوع برنامه ریزی کنند.
وی تحول آموزش عالی در حوزه سلامت را یک سند آینده نگارانه توصیف کرد و افزود: اکنون ۶۰ درصد اساتید دانشگاههای علوم پزشکی با موضوع تحول در آموزش عجین شده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دستاوردهای طرح تحول آموزش پزشکی گفت: با ایجاد مرکز راهبردی توسعه آموزش پزشکی، طرحهای تحقیقاتی بدون تکرار انجام میشوند و موضوعاتی از جمله پزشک خانواده، پزشکی عمومی، تطبیق برنامههای درسی با نیازهای کشور و ارزیابیها با سرعت پیش میروند.
وی از بومی سازی برنامههای درسی و توسعه فعالیت مرکز آموزش مهارتی علوم پزشکی به عنوان بخش دیگری از دستاوردهای تحول در علوم پزشکی نام برد و گفت: مرکز سنجش پزشکی در تمامی مناطق دهگانه آمایشی ایجاد خواهد شد و همین موضوع میلیاردها تومان صرفه جویی به همراه خواهد داشت.
لاریجانی تصریح کرد: با وجود چالشهای مالی و اعتباری، توانسته ایم حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی هیات علمی جدید در دانشگاهها جذب کنیم.
وی تأکید کرد: دانشگاهها باید به سمت دانشگاههای نسل جدید حرکت کنند و با توجه به بازنگریهای صورت گرفته در رشتههایی از جمله پزشکی عمومی، تا زمانی که آن رشتهها را با شیوههای نوین اجرا نکنیم، آنها جلوه گر نمیشوند.
لاریجانی گفت: اعتباربخشی در دانشگاههای علوم پزشکی انجام شده است و اکنون زمان لکه گیری است تا بتوانیم نیازهای ضروری را تأمین کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین مدل آمایشی بین الملل برای دانشگاهها خبر داد و گفت: این موضوع با وجود شرایط فعلی پیگیری میشود.
لاریجانی افزود: از نظر اعتبارات، حوزه آموزشی وزارت بهداشت وضعیت خوبی ندارد، با وجود اینکه کیفیت آموزش پزشکی از سایر بخشها بیشتر است و ۱۰ تا ۱۲ درصد هیات علمی کشور، ۳۰ درصد تولیدات علمی را برعهده دارند و نقش پیشرویی را در علوم ایفا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم در سال آینده ارتقای اعتباری و مالی داشته باشیم.