معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به صدور مجوز جذب ۱۵۰۰ هیئت علمی گفت: ظرفیتهای خالی دانشگاههای علوم پزشکی را باید برای پذیرش دانشجوی خارجی آماده کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست «ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش» دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: تحول و نوآوری در آموزش هم شواهد جهانی دارد و هم تجربیات ملی. آنچه در کشور ما رخ داده این است که ما در آموزش علوم پزشکی پیشرفتهای زیادی داشته ایم و باید شواهد آن را در دنیا ارائه دهیم.
وی افزود: نمونه شواهدی که میتوانیم در حوزههای آموزش پزشکی ارائه دهیم، ادغام است. چرا که تنها نمونه اش در ایران است و ما باید بتوانیم از آن شواهدی تهیه کنیم و آن را به صورت جهانی ارائه کنیم.
جایگاه قدرت علمی و پزشکی چین لاریجانی با مرور پیشرفتهای کشور چین در حوزه آموزش پزشکی و آموزش عالی مرتبط با بحث سلامت گفت: کشور چین بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار پتنت در دنیا ثبت کرده است که بالاترین میزان ثبت پتنت در دنیا است. این کشور قدرت چهارم علمی دنیا است و در آینده پیش بینی میشود در رتبههای اول و دوم قرار بگیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: کشور چین در حوزه مقالات پراستناد و نگاه آینده نگارانه حرف برای گفتن دارد و وقتی به حوزه پزشکی آن نگاه میکنیم میبینیم دوره تحصیل پزشکی را کوتاهتر کرده است، برای آموزش پیوست اقتصادی دارد و به فناوری زیست پزشکی و نگاه جامع نگر در آموزش بالینی توجه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی صلاحیت دانش آموختگان، آموزش بهداشت عمومی به دانشجویان پزشکی و حوزههای جدید و اختصاص بودجه به آموزش و فناوری از سرمایه گذاریهای این کشور در آموزش پزشکی است.
لاریجانی گفت: این کشور با رشد دانشجویان خارجی مواجه است و با ۱۵۰۰ برنامه مشترک بین المللی سازی تا سال ۲۰۳۰ میزان ۲۷ درصد نخبگان دنیا چینی خواهند بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در مسیر مرجعیت علمی قرار گرفته است، گفت: ما دچار چالش برنامه ریزی هستیم. بسیاری از اسنادی که پیش از این در حوزه سلامت و آموزش پزشکی تدوین کرده ایم، اجرا نشده است و این موضوع لزوم رویکرد آینده نگارانه و توجه به محیط را در اجرای برنامهها بیشتر تاکید میکند.
وی با اشاره به ماموریت گرایی برای دانشگاههای علوم پزشکی گفت: یکی از ماموریتهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوآوری در آموزش پزشکی است. این دانشگاه دارای دانشکده آموزش پزشکی است و نباید فقط به چند کار محدود بسنده کند و تنها دانشگاه خود را درست کند. بلکه ماموریت کشوری دارد که از همه نوآوریهای آموزش پزشکی برای تحول استفاده کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: هیچ رسالت ملی در نقشه علمی کشور نبوده است که آن را به عنوان یک ماموریت به دانشگاهها نداده باشیم.
تمام مراکز علوم پزشکی را اعتبار بخشی کردیم معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اعتبار بخشی دانشگاههای علوم پزشکی گفت: ما اولین بار پس از انقلاب اسلامی، سال گذشته تمامی مراکز آموزش عالی علوم پزشکی را اعتبار بخشی کردیم.
وی با اشاره به بحث دانشگاه نسل سوم یادآور شد: ما هیچ دستورالعمل جدیدی را برای دانشگاه نسل سوم ارائه نمیدهیم. هر دانشگاهی به هر میزانی که میتواند باید برنامههای خود را در این حوزه ارتقاء ببخشد. دانشگاه باید از مدلی که منتظر کمک دولت باشد دست بردارد و با کمک شرکتهای دانش بنیان خودش را ارتقاء دهد.
لاریجانی درباره محاسبات نیروی انسانی و ماموریت دانشگاهها در این زمینه گفت: تمامی دانشگاهها در مناطق آمایشی موظف شده اند که محاسبات نیروی انسانی خود را در تمام رشتهها در افق ۵ سال آینده مشخص کنند. به این ترتیب برخی از رشتهها کمتر و برخی از رشتهها بیشتر پذیرش خواهند داشت.
مجوز جدید جذب هیئت علمی وی از کسب مجوز جدید جذب هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: تا آخر سال ۱۵۰۰ نفر در هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی جذب میشوند.
۵۰ درصد جراحان مغز و اعصاب در تهران هستند معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات بحث بومی سازی و ماندگاری افراد در حوزه علوم پزشکی گفت: بحث ماندگاری یک بحث جهانی است و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و فرانسه هم نگاه بومی را در ماندگاری پزشکان دنبال میکنند. اکنون ۵۰ درصد جراحان مغز و اعصاب کشور در تهران مستقر هستند و نیاز است که با بحث بومی سازی و ماندگاری نیاز همه جانبه کشور را پاسخ دهیم.
لاریجانی خطاب به دانشگاهها یادآور شد: صندلیها و ظرفیتهای خالی دانشگاههای علوم پزشکی را باید برای پذیرش دانشجوی خارجی آماده کنیم و با استفاده از سایت جذب دانشجویان خارجی، زمینه را برای پذیرش این دانشجویان ایجاد کنیم.
وی با اشاره به چالش انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج به دانشگاههای داخل کشور گفت: ما نمیتوانیم خانوادهها را محصور کنیم، اما از ژانویه ۲۰۱۹ هر فردی که در دانشگاه خارجی تحصیل خود را آغاز کند، امکان انتقال به داخل ندارد و باید تا آخر دوره خود در خارج از کشور تحصیل کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: چالشی که در انتقال دانشجویان ایرانی با آن مواجه شدیم به دلیل مشکلات ارزی بود و ما تنها ۷۲ واحد را به ۳۶ واحد تقلیل دادیم و اتفاق دیگری رخ نداد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: عدهای گفتند که این دانشجویان بی سواد بودند و یا دیپلمه بودند. در حالی که ما در شرایط پذیرش و هم در انتقال هم مصاحبه انجام دادیم و هم شرایط مانند گذشته بود. هیچ ظرفیت فروشی در دانشگاههای علوم پزشکی نداریم و هیچ فردی بدون سنجش امکان ورود به دانشگاه را ندارد.
وی با اشاره به نفوذ طرح تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: ۶۵ درصد اعضای هیئت علمی از برنامه تحول آگاهی دارند و ارزیابی کیفی بستههای تحول در حال انجام است.