به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای، صبح امروز سه شنبه ۱۵ آبان ماه اولین نشست بین المللی سازی آموزشهای عالی فنی و حرفهای با حضور سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای و برخی از مدیران کل و روسای استانی دانشگاه فنی و حرفهای در سالن جلسات دفتر ریاست سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛
ابراهیم صالحی عمران در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر سالار آملی و تقدیر و تشکر از حمایتهای مدیران وزارت علوم از دانشگاه عنوان کرد: باید در برهه کنونی بین المللی سازی آموزشهای عالی فنی و حرفهای را جدی گرفته و برنامه عملیاتی مختص آن را پیاده کنیم.
وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالقوه و گستره جغرافیایی دانشگاه فنی و حرفهای در سراسر کشور بین المللی شدن را یکی از مباحث مهم قلمداد کرد و گفت: امروز با وجود تعدادی از مراکز تابعه دانشگاه در مرزهای مشترک با کشورهای هم جوار، فرصت مغتنمی برای بین المللی سازی آموزشهای فنی و حرفهای به وجود آمده است که دانشگاه در این زمینه برنامههای گستردهای دارد.
صالحی عمران از اعطای شورای مستقل برنامه ریزی درسی آموزشهای مهارتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفهای خبر داد و با تأکید بر تقاضا محوری و مؤلفههای سازنده شایستگی دانش آموختگان تصریح کرد: شاخصهای اصلی رتبه بندی در کشورهای پیشرفته در بین دانشگاههای دنیا بحث اشتغال فارغ التحصیلان است.
وی خاطر نشان کرد: بین المللی شدن یکی از مهمترین لوازم در عصر جهانی شدن و رویکردی مهم برای احیای تفکرات نظام علمی و فرهنگی جهان است و پیامدهای مثبت فراوانی همچون گسترش مهارتهای ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینههای مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع ارزی را در پی دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای عنوان کرد: یکی از برنامههای اصلی حوزه بین الملل دانشگاه برگزاری دورههای کوتاه مدت در زمینه مراودات علمی، گفتگوی مهارتی بین دانشگاههای مطرح جهان، انتقال تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا از جمله انرژیهای پاک با تدریس اساتید خارجی و اعزام اساتید برای فرصتهای مطالعاتی و دورههای دانش افزایی است.
وی در پایان با اشاره به تغییر دیدگاههای جهانی نسبت به تکنولوژی و فناوریهای نو عنوان کرد: ما در دانشگاه باید به دنبال فناوریهایی باشیم که نیاز اساسی به هزینه کرد بالا از جمله تجهیز و تأمین ملزومات کارگاهی و آزمایشگاهی ندارد.