کد خبر:۷۲۴۷۲۹
معاون دانشجویی دانشگاه یزد:

سه‌شنبه‌های بدون خودرو اقدامی نمادین و اندیشه‌ساز در دانشگاه یزد است

معاون دانشجویی دانشگاه یزد سه‌شنبه‌های بدون خودرو را اقدامی نمادین، حساسیت‌زا و اندیشه‌ساز در راستای تغییر سبک زندگی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، محمدرضا صادقیان شاهی، معاون دانشجویی دانشگاه یزد در نشستی با عنوان چرا سه شنبه‌های بدون خودرو؟ که با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار شد، سه شنبه‌های بدون خودرو را اقدامی نمادین، حساسیت زا و اندیشه ساز در راستای تغییر سبک زندگی دانست.
 
 عضو هیات علمی بخش تربیت‌بدنی دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت سلامت برای انسان‌ها دو رکن ژنتیک و سبک زندگی را به عنوان دو عامل مهم در این زمینه دانست و گفت: اعتقاد بر این است که در بحث ژنتیک نمی‌توان کاری کرد؛ اما سبک زندگی که دارای دو بخش فعالیت بدنی و تغذیه است می‌تواند در زمینه سلامت انسان بسیار مهم تلقی شود. امروزه ثابت شده نحوه تغذیه و فعالیت بدنی می‌تواند حتی بر روی ژن‌ها نیز تاثیر بگذارند. متاسفانه جامعه ما در زمینه تغذیه و فعالیت بدنی از سبک زندگی مناسبی برخوردار نیست.
 
ابوالفضل مرشدی، رییس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه یزد گفت: مسئله محیط زیست و نگرانی‌های مربوط به این حوزه بخش مهمی از فعالیت‌های دانشگاه یزد را شکل داده است. در دانشگاه یزد در راستای مبحث مدیریت سبز اقدامات خوبی صورت گرفته که نمونه‌ای از آن طرح تفکیک زباله از مبداء به مقصد در سرا‌های دانشجویی این دانشگاه است.

وی ادامه داد: اخیرا دستورعملی از سوی وزارت علوم به مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است که به اقدامات فرهنگی، آموزشی  در ارتباط با محیط زیست مربوط است و در دانشگاه یزد در این راستا کمیته‌ای شکل گرفت و بر اساس پیشنهاد‌های بررسی شده در این کمیته قرار شد سه شنبه‌های اول هر ماه را با عنوان سه شنبه بدون خودرو نامگذاری کنیم.
 
 محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، در این نشست با اشاره به آمار‌های اعلام شده کشوری شهر یزد را یکی از ۵ شهر تنبل ایران دانست و گفت: شهر یزد که به سخت کوشی و تلاش مردمش مشهور بوده است، چرا باید در زمره شهر‌های کم تحرک و تنبل ایران قرار بگیرد؟ هزینه‌های درمانی ناشی از کم تحرکی چندین برابر بودجه شهرداری یزد است.

درویش با اشاره به میزان مصرف بنزین نسبت به جمعیت اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت ایران در حدود ۸۰ میلیون نفر تخمین زده شده است و این در حالیست که مصرف روزانه بنزین در ایران ۸۸ میلیون لیتر است. وقتی به ترکیه که کشوری هم جمعیت با ایران است نگاه می‌کنیم می‌بینیم مصرف بنزین در این کشور حدودا ۷.۸ میلیون لیتر است. این در حالیست که ترک‌ها نه ادعای مدیریت جهانی دارند، نه به دنبال برقراری نظم نوین جهانی هستند و نه شعار این مسائل را می‌دهند.

وی ایران را از نظر جمعیت در زمره ۱۷ کشور پر جمعیت جهان دانست که در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جزء هفت مورد برتر دنیا است و افزود:  چنانچه قرار بود دادگاهی بین المللی به مسئله تخریب محیط زیست رسیدگی کند و کشور‌ها را محاکمه کند ایران در زمره یکی متهمان اصلی این دادگاه بود.

 درویش  به ارائه نمونه‌های موفق مدیریت شهری در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: پایتخت کلمبیا یکی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان بود که شهردار این شهر با قطع بودجه‌های عمرانی و مصرف آن‌ها در زمینه ایجاد مسیر‌های دوچرخه سواری و ایجاد ساختار‌های لازم برای آن توانست شهر بوگوتا را به یکی از تمیز‌ترین شهر‌های جهان تبدیل کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، مکزیکو سیتی و آمستردام را نمونه دیگری از مدیریت شهری موفق و فریدون شهر و دیزباد بالا نیشابور را دو نمونه موفق مدیریت زیست محیطی در ایران عنوان کرد و تصریح کرد: در کشوری که تعداد بیمارستان هایش بیش از مدارس، تعداد داروخانه هایش بیش از ورزشگاه‌ها و تعداد سربازانش بیش از معلمانش باشد یک فاجعه در حال رقم خوردن است و وضعیت ناامید کننده‌ای دارد.

وی نهضت تحریم گواهینامه در اروپا را حرکتی خودجوش و مردمی برای کنار گذاشتن خودرو دانست و یادآور شد: بر اساس آمار‌های جهانی ایران در بین ۲۳۷ کشور از نظر اضافه وزن دانش آموزان زیر ۱۲ سال در صدر قرار دارد و این یک فاجعه برای نسل جوان آینده این مملکت است

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ابراز امیدواری کرد با کاهش استفاده از خودرو و توجه به فعالیت‌های سالم و سبز در کشور شاهد بهبود این وضعیت باشیم. در پایان این نشست برنامه پرسش و پاسخ برگزار شد و سخنرانان به سوالات حاضران پاسخ گفتند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار