به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود مهرمحمدی، سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالشهای تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه نباید همه دستاوردهای علمی دنیا را به فرهنگی که به آن تعلق داریم نسبت دهیم گفت: نقش ما در تمدن شرقی و اسلامی بسیار پررنگ است، اما بسیاری دستاوردهای علمی دنیا منفک از عالم دیانت و نگرشی است که ما از آن دم میزنیم.
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب تربیت مدرس را پایه گذاری کردیم، اما این امر مغفول ماند و اکنون در شاکله آموزش عالی مقولهای به نام تربیت مدرس یا استاد برای دانشگاهها موضوعیت ندارد.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مراکز تربیت معلم که زیر مجموعه آموزش و پرورش بودند از برههای به بعد ماهیت آموزش عالی یافتند و مدارکشان معادل سازی و به رسمیت شناخته شد، بیان کرد: داستان تربیت معلم با بی مهری کمال و تمام مواجه شده است.
وی افزود: موضوع تربیت مدرس برای دانشگاه نیز همانطور که گفته شد مغفول واقع شده است. دانشگاه فرهنگیان میخواهد عزت و احترام و حیثیتی به امر تربیت معلم ببخشد. دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است. در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است ماموریتهای دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.
مهرمحمدی با بیان اینکه در یکصد سال گذشته تربیت معلم را به عنوان عنصری ویژه مورد توجه قرار ندادیم، اظهار کرد: باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم البته صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید توسط یک مرکز به تنهایی صورت گیرد.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: آموزشگری مانند یک اشانتیون به کسی که پژوهشگری کرده است داده میشود و چنین ذهنیتی که هر کس پژوهشگر خوبی بود آموزشگر خوبی هم هست وجود دارد. این امر کیفیت یاددهی یادگیری را تحت الشعاع قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه ضرورت انجام پژوهشهایی پیرامون روشهای مختلف آموزش و تدریس در آموزش عالی که موجب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری میشود احساس میشود، گفت: وزارت علوم باید با اختصاص بودجه ویژه، سهمی برای اتفاقاتی این چنینی درنظر بگیرند. انتشار نشریات تخصصی معطوف به آموزش رشتههای تخصصی نیز میتواند مفید باشد.
مهرمحمدی افزود: وزنی که آیین نامه ارتقای هیئت علمی به پژوهش میدهد بالاتر از آموزشگری و مواردی مانند خلاقیت در امر آموزش است. باید ردپایی از تربیت معلم در همه دانشگاهها وجود داشته باشد. بهترین دپارتمانهای ریاضی و هنر و... برای تربیت معلم ریاضی و هنر و...، وجود دارد.
احمد چلداوی استاد تمام دانشگاه نیز در این برنامه گفت: چرا در صنعت موشکی پیشرفت میکنیم، اما در صنعت خودرو پیشرفت نمیکنم. نیت مهم است و کسانی، چون شهید تهرانی مقدم اعتقاد و ایمان در وجودشان متبلور بود. ما نیز باید به دنبال تربیت امثال شهید تهرانی مقدم باشیم.
وی افزود: اساسا به دنبال تربیت چنین افرادی نیستیم و شهید چمرانها اتفاقی از دل دانشگاه بیرون میآیند و حاصل اهداف ویژه دانشگاهها نیستند.
چلداوی با بیان اینکه ۴۰۰ سال پیش به دانشجو خوابگاه و شهریه میدادند، در حالی که این روند باید امروز هم ادامه پیدا میکرد تا بخشی از مشکلات بوجود نیایند، بیان کرد: پلانک، دانشمند غربی میگوید که بدون ایمان وارد عرصه علم نشوید.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرایند جذب هیئت علمی گفت: نقش هیئت ارزیابی اساتید در وزارت علوم چیست؟ نباید یک جانبه وارد موضوع کیفیت مدرسان شد. در آموزش عالی بیشتر به دنبال پرورش ذهن دانشجو هستیم نه اینکه مانند آموزش و پرورش یکسری جملات و مفاهیم را وارد ذهن دانشجو کنیم.