معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: معلمی در دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسشگری و تفکر انتقادی است و یکی از مشکلات این است که برخی اساتید نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان را نمیدانند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا نیستانی، معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالشهای تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با بیان اینکه ما به جد کیفیت آموزش را ارزیابی میکنیم، گفت: معلمی جدای از محققی است. متاسفانه برخی از ما گمان کردیم هر کس مقاله نوشتن و روش تحقیق بلد است معلمی و مدرسی را نیز بلد است در حالی که معلمی توانمندی شخصیتی و اصولی را میخواهد.
وی افزود: برخی اعضای هیئت علمی در حوزه آموزشگری فنون تدریس را نمیدانند. معلمی در دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسشگری و تفکر انتقادی است. از مشکلات ما این است که برخی اساتید نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان را نمیدانند. شیوه سخنرانی شیوه فعالی نیست که منجر به تفکر انتقادی بشود. این در حالی است که برخی اساتید ما همین سخنرانی مطلوب را هم بلد نیستند. نیاز به یک نقشه برای توسعه کیفی هیئت علمی داریم.
معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به بیش از ۵۰ هزار عضو هیئت علمی و ارزیابی آنها توسط گروههای ارزیابی بیان کرد: علیرغم وجود اساتید برتر، اما باز هم دانشجویان ما نگران هستند که برای ورود به بازار کار آماده نمیشوند. ما دانشگاهها را یک واحد مستقل حرفهای میدانیم. متاسفانه در فرایند جذب هیئت علمی نگاه به آموزش کمرنگ است و بیشتر مقاله محوری مورد توجه است در حالی که باید به سایر توانمندیهای شخصیتی اساتید توجه شود.
نیستانی با اشاره به اینکه هنوز نقشهای برای توسعه اعضای هیئت علمی طراحی نشده است، اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم تربیت حرفهای را برای اعضای هیئت علمی انجام دهیم. آموزشگری کمتر مسئله آموزش عالی بوده است. ما به انتخاب مدرسان نمونه ورود کرده ایم، اما هنوز امری فراگیر نیست و روح آیین نامههای فعلی آموزشگری نیست.
وی تاکید کرد: باید با تدوین ضوابط و قوانینی آموزشگری را تقویت و به آموزش عالی برگردانیم. اکنون پژوهش مبناست و باید این نگاه را ایجاد کنیم که آموزش هم یکی از بالهای فرایند یاددهی و یادگیری است. تغییر این نگاه بدون همراهی مسئولان واحدهای دانشگاهی میسر نمیشود و امیدواریم محقق شود.