قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم کارآفرینی را عنصر گمشده سیستم آموزش عالی بیان کرد و گفت: آموزش عالی ما کم کارآفرینی است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالشهای کارآفرینی و آموزش عالی» با بیان اینکه آموزش عالی ما کم کارآفرینی است، گفت: باید جمع وسیعتری از کارآفرینان را در بین فارغالتحصیلان خود داشته باشیم. کارآفرینی عنصر گمشده سیستم آموزش عالی کشور است.
وی افزود: این بحث به طور جدی در وزارت علوم تحت عنوان دانشگاههای نسل سوم شروع شده است.
کشمیری با بیان اینکه اکنون حدود چهار میلیون دانشجو داریم که بیش از یک سوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند درباره ناکارآمدی پژوهشها و پایان نامههای دوره دکتری و تقاضا محور نبودن آن اظهار کرد: منکر کاستیهای دوره آموزش عالی نیستم. وظیفه دانشگاه نسل اول تربیت نیروی انسانی، دانشگاه نسل دوم ماموریتش پاسخگویی به نیاز صنعت و ماموریت دانشگاه نسل سوم، دانشگاه ارزش آفرین و کارآفرین است.
قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: صنعت دفاعی چارهای جز نگاه به درون نداشت و اکنون بسیار از سیستم آموزش عالی بهره میبرد. اما مثلا صنعت نفت، مخابرات و دیگر دستگاهها ارتباط تنگاتنگ با آموزش عالی پیدا نکردند و نتیجه این میشود که آموزش عالی هم به سمت مقالات isi میرود. آیا بیمار بودن آموزش عالی فقط ناشی از درون سیستم وزارت علوم است یا خیر به بیرون حوزه آموزش عالی و کل نظام برنامه ریزی توسعهای نیز مربوط میشود؟
وی ادامه داد: تقاضامحوری شدن سیستم آموزش عالی حتما میتواند جواب بدهد، اما به شرط آنکه تقاضایی وجود داشته باشد. باید ضمن آنکه پاسخگوی صنعت هستیم در عرصه صنعت سازی نیز روی آموزش عالی سرمایه گذاری کنیم. بی برنامگی امروز آموزش عالی تماما درونی نیست، بلکه فشار تاسیس دانشگاههای علمی کاربردی، آزاد و... در همه نقاط کشور نیز در این روند بی تاثیر نبوده است.
کشمیری با بیان اینکه امروز میتوانیم به سمت صنعت آفرینی برویم، گفت: نظام علم و فناوری باید به این سمت نیز توجه داشته باشد. ماموریت دانشگاه نسل سوم هم همین است.