نماینده خودروسازان با بیان اینکه قیمت بازار موهوم نیست، گفت: ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است؛ به این ترتیب خودرو سازها میتوانند بالای تقاضا عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شهرام میرآخورلو در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار ۳ هزار و ۸۶۰ تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۹ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش به طور طبیعی در قیمت گذاری خودرو اثر میگذارد.
میرآخورلو گفت: به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص شود و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند استمرار در عرضه داشته باشند.
در این برنامه حسن قره ئی نماینده خودروسازان اظهار داشت: پیشنهاد خودروسازان این است که خودروهای در ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار نرخ گذاری شود. اگر این اتفاق نیافتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.
قره ئی گفت: قیمت بازار موهوم نیست؛ ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است. به این ترتیب خودرو سازها میتوانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو میبایست تا تابستان ۹۷ افزایش مییافت، ولی در این امر تعلل شد و به خاطر مردم انتظار افزایش خودرو را داشتند؛ اینکه چند درصد از خودرو، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.
* تحریمها یک شبه حل شد که عرضه خودرو انجام میشود؟ علی علیلو کارشناس صنعت خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: وقتی از حاشیه بازار حرف میزنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد، حال این رقابت در کجا نمود دارد؟
وی افزود: به بهانه حمایت از تولید داخل، واردات خودرو وجود ندارد، اما در داخل چند شرکت واقعا با هم رقابت میکنند؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند تا امشب به بهانه تحریم، عرضهای صورت نمیگرفت، اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت! تحریم تمام شد؟ امسال حدود ۳ مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت، افزایش قیمتهای اخیر و حاشیههای بازار توسط خودروساز کارگردانی میشود.
* بدون افزایش قیمت تولید خودرو کم میشود قره ئی در پاسخ داد: وقتی خودرو ساز اجازه افزایش قیمت نداشته باشد توان مالی آن کم میشود. قطعه کم میآورد و تولید کم میشود.
قره ئی نمایند خودروسازان گفت: برای نگهداری هر خودرو ۲۰ متر فضا نیاز است چطور میشود احتکار خودرو کرد؟ اصلا نمیشود، چون هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.
وی افزود: البته احتکار خودور فقط به بازار خودرو آسیب میزند. تا امروز بیش از ۱۰ هزار دلار از سرمایه خودروسازان به جیب دلالان سرازیر شده و این سبب پائین آمدن تولید خودرو شده است.
میرآخورلو نیز گفت: برای خودروسازان کشورمان امکان احتکار قطعه وجود ندارد، ولی این امکان برای نمایندگیها و بنگاههای وابسته این اقدام را مرتکب شوند.
وی اظهار داشت: سازمان حمایت به عنوان دستگاه حمایتی، وظیفه خود را زمانی که میبایست انجام داده در حال حاضر تنها راه کاهش قیمت، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.
* سخنگوی کمیسیون صنایع: چرا خودروسازان هزینههای سربار را کاهش نمیدهند سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از دلایل تاخیر در بازار این است که هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم.
او ادامه داد: به نظر میرسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینههای سَربار خودروسازان تشکیل میدهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینههای سَربارشان را کاهش دهند جای سوال است.
باستانی تصریح کرد: خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران خودرو هم ۱۳ هزار پرسنل مازاد، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصد چهل نفر عضو هیات مدیره شرکتهای جانبی دارند. این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت میکنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و میتوان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.
سعید باستانی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت:: زیان انباشت ایران خودرو حدود ۸ هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود ۱۰ هزار میلیارد است. در حال حاضر مردم حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافهای که خودروسازان نگه داشتهاند، هزینه میکنند. بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است ایران خودرو در حال حاضر تا اردیبهشت ۹۹ پیش فروش انجام داده است.
* قرهئی: پرسنل خودروسازیها را اخراج نکردیم قره ئی پاسخ داد: تعداد اعضاء هیات مدیره مطرح شده از سوی آقای باستانی ۱۰۰ درصد اشتباه است.
وی در مورد تعداد پرسنل هم تصریح کرد: خودروسازان در راستای حمایت از اشتغال، پرسنل خود را اخراج نکرده است.
قره ئی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش مییابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمتها در حال اعمال است.
* دبیر انجمن قطعهسازان: در گازانبر دولتی گیر افتادهایم مازیار بگلو دبیر انجمن قطعه سازان در ارتباط تصویری گفت: ما در میان گازانبر دولتی گیر افتاده ایم و هر قدر این بحث ادامه یابد به پایان نمیرسیم.
او ادامه داد: مواد اولیه قطعه سازان چه خارجی و چه داخلی از بخشهای دولتی تامین میشود مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تامین میشود و مواد اولیه داخلی هم از فولاد سازان و مس و آلومینیوم سازان داخلی تامین میشود که هر دو این مباحث، دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل میدهند. سوی دیگر گاز انبر را خریداران یعنی خودروسازان داخلی تشکیل میدهند که بطور مستقیم با غیر مستقیم از دولت دستور میگیرند.
وی افزود:جالب اینجاست که دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی ما است را ۳ برابر افزایش میدهد و از طرف دیگر قیمت قطعه را نمیپذیرد. در حال حاضر قطعه سازان چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.
متاسفانه نه وزير و نه دولت و نه خودرو سازان به فكر مردم نيستند بفكر خودشان هستن
فقط مي تونم بگم متاسفم