وزیر صمت گفت: برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی، پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رضا رحمانی امروز در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد اظهار داشت: برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازیها مواجه هستیم گفت: دیروز جلسهای با معاون اول رئیسجمهور درباره تامین نقدینگی قطعهسازان و خودروسازان داشتیم که در این خصوص تصمیمگیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد. رحمانی افزود: در یکی دو هفته گذشته روند نزولی کاهش تولید متوقف شده و در روزهای آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در عین حال، بستهای طراحی شده تا در بلند مدت مشکلات صنعت خودرو به طور اساسی برطرف شود. وی اضافه کرد: تفاوت قیمتی که بین بازار با قیمت کارخانه ایجاد شده سودش نه به جیب خودروساز میرود نه به جیب مردم.
میزان تولید خودرو در حال بهبود است وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وضعیت تولید در صنعت خودرو در حال بهبود است و تلاش میکنیم که میزان تولید خودرو افزایش یابد و مشکلی برای تامین خودرو نباشد.
رضا رحمانی پس از جلسه مشترک با کمیسیون اصلا ۹۰ افزود: خودروسازان متعهد شدهاند همه تعهدات خود را بر اساس قراردادهایی که با مشتریان دارند انجام دهند.
وی با بیان اینکه آخرین تصمیم درباره قیمت خودرو به شهریور باز میگردد گفت: مصوبه آن زمان، این بود که خودرو در حاشیه بازار عرضه شود و به تدریج قیمت بازار کاهش یابد هر بار قیمت ۵ درصد کمتر از دفعه پیش عرضه شود تا قیمت در نهایت به تعادل مورد تایید سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برسد.
وی اضافه کرد: در ماههای گذشته به علت کاهش تولید، اجرای این مصوبه امکان نداشت، اما اکنون با افزایش تولید، میزان عرضه بیشتر خواهد شد و در این صورت هم به تعهدات خودروسازان عمل خواهد شد و همچنین با عرضه بیشتر قیمت کاهش خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اینها در حالیست که بسته جامعی برای صنعت خودرو تهیه شده که رویکرد آن حمایت از تولید داخلی، افزایش تولید، افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت است.
وی با اشاره به اینکه در این بسته باید رابطه بین خودروساز و قطعهساز بازنگری شود افزود: این بسته در نهایت باید منجر به اصلاح ساختارها و وضعیت فعلی خودروسازی کشور شود تا هر از چند گاهی شاهد نوسانات در این صنعت نباشیم.
چرا قیمت خودرو را باید بازار تعیین کند مگر بازار تولید کننده ماشین است. قیمت خودرو بر اساس اجناس به کار رفته و قیمت آهن آلات و هزینه های تولید آن تعیین گردد.
به نیروی شخصی برآید ز جای
و گر همچنان روزگاری هلی
به گردونش از بیخ بر نگسلی
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل