مسئول پژوهش دانشگاه آزاد فریدن یکی از علل بی توجهی به پژوهش را نبود انگیزه در پژوهشگران دانست و گفت: زمانی که یک تحصیلکرده شاهد بی عدالتی در استخدامهاست، این امر سبب بی انگیزگی او میشود.
حمید صادقی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در اصفهان با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: مهمترین رسالت این مراکز نگاه و نگرش دانش بنیان به چالشهای پیش رو در جامعه برای ارتقای سطح رفاه مردم است.
وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد فریدن آمادگی حل چالشها و مشکلات بومی شهرستان از طریق تحقیق و پژوهش وجود دارد، افزود: مسئولان شهرستان فریدن میتوانند در حل بسیاری از مشکلات از دانشگاه بهره ببرند، اما شاهد بی توجهی بسیاری از سوی آنها به این حوزه هستیم.
مسئول پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی فریدن تصریح کرد: یکی از کارهای پژوهشی که در این شهرستان توسط دانشگاه و به همراه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان دنبال میکردیم، کشت بذرهای اصلاح شده بود که کم کاری و برخی مشکلات دیگر باعث شد این فرصت که فرصت اشتغال بیش از پانصد نفر را فراهم میکرد از بین برود.
صادقی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ اختراع توسط دانشجویان دانشگاه آزاد فریدن به ثبت رسیده است، گفت: بسیاری از اختراعات زمینه تجاری سازی داشتند که دانشجویان به این امر رغبت نشان ندادند.
وی پیرامون اینکه دانشگاه آمادگی تجاری سازی و حمایت از دانشجو را دارد یا نه، اظهار داشت: دانشگاه این توان را دارد که ابتدا تا انتهای تجاری سازی را از دانشجو حمایت کند و نیز در این تجاری سازی سهیم باشد، اما دانشجوها به این امر رغبت نشان نمیدهند و بیشتر با موسسات خارج از دانشگاه ارتباط گیری میکنند.
مسئول پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی فریدن یکی از دلایل که باعث شده دانشگاه آزاد فریدن در عرصه پژوهش به رتبه مطلوب نرسد را نبود رشتههای تحصیلات تکمیلی اعلام کرد و گفت: چندین مرتبه به دنبال کسب امتیاز تحصیلات تکمیلی بودیم، اما این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده است چه بسا با وجود تحصیلات تکمیلی رتبه و کارهای پژوهشی در این منطقه نیز افزایش مییافت.
وی یکی دیگر ازعلل بی توجهی به پژوهش را نبود انگیزه در پژوهشگران دانست و افزود: زمانی که یک پژوهش گر حمایت نمیشود یا یک تحصیل کرده بعد از اخذ مدرک شاهد بی عدالتی در استخدامها و جذب امتیازات است، این امر سبب بی انگیزگی شده و در راستای آن شاهد کند شدن چرخهای توسعه کشورهستیم.
صادقی با اشاره به اینکه قدم بعدی چرخه تبدیل علم به ثروت، تجاری سازی است، یادآور شد: باید سعی شود ایدههای جدید و خلاقانه در کشور به کمک اکوسیستم نوآوری ایجاد و سپس به شرکتهای کوچک و متوسط تبدیل شود تا ارزش آفرینی به وجود آورد و با جذب سرمایه گذار در تجاری سازی آنها کمک نمود.
مسئول پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی فریدن در ادامه به اختراع قفل امنیتی توسط یکی از دانشجویان این دانشگاه به نام فرامرز ابراهیمی اشاره کرد و گفت: این اختراع در آسیا صاحب مدال طلا شد و حتی از سمت کشور سوئد دعوت نامهای برای ایشان به منظور تجاری سازی ارسال شده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد فریدن نزدیک به ۷۰۰ دانشجو دارد و نزدیک به ۱۰۰ مقاله در سال گذشته توسط هیات علمی این دانشگاه در مجلات و کنفرانسهای مختلف علمی چاپ و منتشر شده است.