مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران از ارائه درس «آداب پزشکی» به دانشجویان پزشکی و بررسی ایجاد چند رشته بین رشتهای مدیریتی خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، علی کبیر در گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی و خلق ثروت این دانشگاه اهم فعالیتهای این مدیریت در فصل پاییز ۹۷ و در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم را عنوان کرد.
وی از آنجا که مرکز مطالعات مغز متفکر دانشگاه در جهت به روز رسانی آموزش جهت امکان رقابت در سطح منطقهای و جهانی است کلیه فعالیتهای آن همواره در قالب پاسخگویی به نیاز جامعه و تربیت نیروهای کارآمد در کلیه رشتههای علوم پزشکی برنامه ریزی میشود.
کبیر اظهار داشت: با توجه به رویکرد دانشگاه علوم پزشکی ایران به طرف دانشگاه نسل سوم و کارآفرینی و خلق ثروت فعالیتهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش که منتج به پاسخگویی، منطبق بر نیاز جامعه، نوآورانه، حل نیاز ذینفعان و بین رشتهای است کارهایی انجام شده است.
وی یادآور شد: نهادینه سازی رویکرد پاسخگویی و ایجاد حساسیت به شاخصهای پاسخگویی در گروههای آموزشی، با اجرای طرح «تبیین شاخصها و ارزیابی وضعیت موجود پاسخگویی گروههای آموزشی دانشگاه» انجام میشود.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اقدام جهت طراحی نظام برنامه ریزی استراتژیک و تدوین برنامه راهبردی جهت انجام برنامه آموزش پاسخگو و عدالت محور و همچنین نیازسنجی از گروههای آموزشی در خصوص امکانات و تجهیزات مورد نیاز در عرصههای آموزشی در راستای پاسخگویی آموزشی در حال انجام است.
وی با اشاره به جلب مشارکت گروههای آموزشی در بازنگری طرح دورههای کارآموزی و کارورزی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی منطبق با نیاز جامعه از برنامه ریزی جهت گسترس فیلد آموزش در عرصه به سازمانهای مردم نهاد جهت دانشجویان با همکاری معاونت اجتماعی دانشگاه خبر داد.
کبیر از برنامه ریزی به منظور ارائه درس «آداب پزشکی» به دانشجویان پزشکی در جهت حرکت در مسیر پاسخگویی آموزشی و بازنگری و اصلاح فرمهای ارزشیابی ۳۶۰ درجه دانشکدههای تابعه خبر داد و گفت: تدوین و تصویب آیین نامه و شیوه نامه مرکز آزمون و ارزشیابی دانشجو در شورای آموزشی دانشگاه و تجهیز مرکز آزمون در این مرکز انجام شد.
وی همچنین با اشاره به برآورد و جذب منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت در برش دانشگاهی مطابق الگوی کشوری و برآورد نیازهای منطقه ای/ دانشگاهی به آموزشهای مهارتی از تعیین نشانگرهای تعیین شده مرتبط با سند برآورد نیروی انسان و سند برآورد نیاز به آموزشهای مهارتی خبر داد و گفت: به همین منظور محتوای مرتبط در سند آمایش از جمله «برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی در بخش سلامت» استخراج شد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به استخراج مفاهیم و محتوای مرتبط با آموزش مهارتی و حرفهای از آیین نامه تاسیس و بهره برداری مراکز آموزش مهارتی و حرفهای از برنامه ریزی برای جمع آوری مطالعات انجام شده بر روی وضعیت دانشجویان علوم پزشکی از نظر مهارتهای مرتبط با رشته تحصیلی خبر داد.
وی گفت: نظام پویش نیازهای بومی بر مبنای تحلیلی و با رویکرد آینده نگارانه (تحلیل نیازها و زیرساختهای مورد نیاز بومی و منطقهای برای توسعه آموزش علوم پزشکی با رویکرد آینده نگارانه) در این دانشگاه طراحی میشود.
کبیر همچنین از بررسی دورههای کارشناسی ارشد «مدیریت اورژانس»، کارشناسی ارشد «مدیریت گردشگری سلامت»، دکتری تخصصی «بیوانفوراتیک پزشکی» و اعلام اولویتهای تحقیقاتی در راستای آیندهنگاری مرجعیت علمی خبر داد.
وی گفت: طرحهای مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کمیته HSR معاونت آموزشی بررسی شده است و لاین تحقیقاتی مرتبط با طرحهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی تخصیص داده شد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به برگزاری جلسه کمیته برنامه ریزی درسی با موضوع کوریکولومهای دانشگاه نسل سوم، از دریافت پیشنهادات گروهها در خصوص تغییر ۲۰ درصدی کوریکولوم در راستای چشم انداز نوین دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.
وی گفت: به همین منظور کارگاه آموزشی یک روزه دانشگاه نسل سوم و کوریکولومهای دانشگاه نسل سوم و کارگاه آموزشی یک روزه کوریکولوم پنهان برگزار شد.
کبیر درباره فعالیتهای دانش پژوهی این حوزه گفت: محتوای الکترونیک دانش پژوهی جهت آشنایی اعضای هیئت علمی و قرار دادن در سایت مرکز مجازی دانشگاه تهیه شده است. همچنین کتابچه آموزشی دانش پژوهی آموزشی نیز تدوین شد.