گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، افتخار آفرینی باشگاه فیلم سوره که با تمرکز و سرمایه گذاری بر روی جوانان طراحی و پایه ریزی شده در نهمین جشنواره عمار در کنار درخشش آثار مرکز مستند سوره موید آن است که سازمان سینمایی حوزه هنری بی واهمه از حاشیه سازی مغرضانه برخی بدخواهان در تمرکز و اهتمام جوان گرایی و تربیت سینماگر جوان و انقلابی اصرار دارد و توانسته است گام های موفقی در این حیطه بر دارد. موفقیت اثاری چون: «هر سال اربعین» به کارگردانی میلاد محمدی، «نفرس» به کارگردانی سامان غنائمی، «تقاص» به کارگردانی محسن امانی، «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری و دو مستند« متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی و « راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی پور در جشنواره فیلم عمار بیانگر این عزم و اهتمام حوزه هنری است و آمارهای اعلام شده نشان میدهد که حوزه هنری، در میان شرکت کنندگان بخش های دولتی و نهادی بالاترین آمار را در بخش مسابقه این جشنواره به خود اختصاص داده است.
مروری بر پیشینه فعالیت این مرکز در طول سالهای انقلاب اسلامی نشان میدهد که حوزه هنری همواره، از جایگاه جریانساز و جهت بخشی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و سینمایی برخوردار بوده است. بخش زیادی از نسل هنرمندان انقلابی از حوزه هنری وارد جامعه شدند. هنرمندانی مانند: محمدرضا هنرمند، شهریار بحرانی، محمد کاسبی، مجید مجیدی، حاتمیکیا، میرکریمی، تخت کشیان، سلحشور، شورجه، شاهحسینی و دهها فیلمساز دیگر در سالهای گذشته با حمایت و مشارکت این نهاد آثارشان را خلق کردند و در سالهای اخیر نیز، با درک ضرورتها و نیازها بهویژه در حوزه آموزش، کادرسازی و تربیت هنرمندان جوان انقلابی باز این نهاد به صورت جدی وارد میدان شده است.
اگرچه نقش حوزه هنری را هم در عرصه سیاستگذاری و تولید سینمایی و هم در بسترسازی جریانات فرهنگی نمیتوان نادیده گرفت. جدای از پیشینه درخشان حوزه در سینمای انقلاب، در سالهای اخیر به رغم کم مهری به آثار و موضوعات استراتژیک نظام، باز حوزه با همه محدودیت منابع و مشکلات ورود جدیتری در مقایسه با خیلی از نهادها و دستگاههای فرهنگی و سینمایی داشته که ساخت آثار مهمی چون: مزار شریف (تنها فیلم مرتبط با یک اتفاق بینالمللی جمهوری اسلامی)، میهمان داریم (درباره شهدا)، حوض نقاشی، یه حبه قند (اثر زیبا با موضوع زندگی ایرانی اسلامی)، کربلا جغرافیای یک تاریخ، مستند «نامها» از جمله آن است.
این نهاد در چند سال اخیر با سیاست جوانگرایی از طریق تاسیس باشگاه «فیلم سوره» و مرکز مستند «سوره» افق تازهای را برای کشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز کرد که آثار و دستاوردهای آن به تدریج آشکار میشود. حضور ۹ فیلم از آثار سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم عمار و افتخارآفرینی ۶ اثر از آن میان، گواهی است بر موفقیت سیاست جوان گرایی و باروری و ثمردهی این نگاه.
آثار نسل جدید سینماگران این مرکز همچون: «آنتراکت» (درباره یک سرباز اسرائیلی)، «ما ایستادهایم» (نماهنگ حماسی ضد آمریکایی و مرتبط با ناو وینسنس)، «چای روضه» درباره محرم، ولد درباره کشورهای عربی، «ارغوان» درباره مدافعان حرم، «دایو» درباره شهدای غواص، و دهها موضوع دیگر بر اساس ضرورت فرهنگی اجتماعی روز جامعه شکل گرفته است. همچنین، فیلم هایی چون: «گل ایرانی» با مضمون حمایت از کالای ایرانی، «صداها»، «شیرینی»، «برند» و «گیت» در حوزه تولید ایرانی و اقتصاد مقاومتی، فیلم«کف و خون» درباره حمایت از تولید کالای باکیفیت ایرانی، «تقاص»با موضوع ترورهای دهه شصت و بازتاب آن در زمانه کنونی، فیلم داستانی سوزن در حوزه کودک و نوجوان و … یا فیلمهای کوتاهی که ملهم از سیاست گذاری محتوایی و هدف گذاری حوزه با محوریت ویژه به سینمای دغدغه مند، توجه به رویدادها و فرازهای مهم تاریخ معاصر و پرتره های ماندگار و جسورانه از شخصیت های تاریخ معاصر، توجه به موضوعات مبتلابه جامعه: تحکیم خانواده، سبک زندگی، مناسبات خانودگی، شهدا، داعش و … تولید شدهاند.
تربیت نیروی انسانی همراه با جوانگرایی، کیفی گرایی و انقلابیگری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویکردی بوده که سازمان سینمایی حوزه هنری مدنظر قرار داده و همچنانکه حجم بالایی از سینماگران و هنرمندان از طریق این مرکز به کاروان سینمایی کشور پیوستند دور نیست که زمینه سازی برای نسل تازه هم فراهم آید. همه ساله فیلمسازانی جوانی از طریق حوزه هنری به این کاروان اضافه می شوند. محمدرضا خردمندان، بهروز نورانی پور، مهدی نقویان، رضا زهتابچیان و … از جمله این فیلمسازان هستند.