بخشی از فعالیتهای ما به مطالبه گری بازمی گردد و اینکه این موضوع را از مسئولان مطالبه کنیم، مرحله بعدی این است که موضوع را به مطالبه عمومی تبدیل و وارد فضای کف دانشگاه کنیم تا فضای دانشگاه را در بر گیرد و عامل محرکه مسئولان شود.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- نیلوفر هوشمند؛ دانشجو به عنوان قشر نخبه جامعه احساس مسئولیت بالایی نسبت به اطراف خود علی الخصوص مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه دارد.
خبرگزاری دانشجو در میزگردی که با دانشجویان نخبه سیاسی فرهنگی انجمن اسلامی تحکیم وحدت برگزار کرد، به بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیدگاه دانشجویان و فعالیتهای دانشجویان برای کارآمد کردن این شورا پرداخت. حالا که دبیر این شورا تغییر کرده و احتمالا فصل تازهای در تاریخ آن شکل گرفته، فرصت خوبی است تا نگاه آسیبشناسانهی دانشجویان به این شورای مهم فرهنگی را بررسی کنیم. برای مطالعه قسمت اول این میزگرد، با ما همراه باشید:
پویانراد، دبیر فرهنگی اسبق انجمن تحکیم وحدت و دبیر آموزش فعلی این اتحادیه در این باره گفت: سال قبل یکی از دغدغههای اصلی ما این مسئله بود که متولی اصلی کار فرهنگی و کار ستادی در کشور کیست؟ در واقع میخواستیم به این نکته پی ببریم که در حال حاضر کدام نهادها متولی کار فرهنگی در کشور ما هستند؟ تا اینکه به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدیم. این شورا باید نقش ستادی را بازی کند چه در سازمان تبلیغات اسلامی و چه کلیه بخشها و موسسات و کانونهای فرهنگی که در کل کشور هستند اینها باید همگی در زیر مجموعه یک ستاد معرفی شوند و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که متولی این کار ستادی باشد.
وی افزود: از آنجایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی را متولی نهادهای فرهنگی کشور میدانستیم کار خود را از این ستاد شروع کردیم ابتدا با یک بحث تحقیقی و کرسی نظریه پردازی به نام نشست برهان پیگیری بررسی فعالیتهای این ستاد را با درخواست از دفاتر انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سراسر کشور برای پرداختن به این مسئله و برگزاری توأمان این نشستها آغاز کردیم و از اینجا شد که کار فرهنگی ما برای بررسی فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی آغاز شد.
دبیر اسبق فرهنگی تحکیم وحدت گفت: کارگروهی را برای بررسی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی و کار کردن بر روی مباحث این شورا از سراسر اتحادیه انجمن اسلامی تحکیم وحدت فراهم کرده تا بررسی کنیم و ببینیم که انتقادات به شورا در بحث ساختاری یا اهداف و یا کارهایی است که تا به حال انجام داده است، اما بیشترین انتقاد ما در بحث ساختاری میباشد البته در اهداف و کارهایی که انجام داده نیز انتقاداتی است. ما تمام کارهایی را شورا رسانهای میکند رصد میکنیم، اما تمرکزمان را به فضای دانشگاه معطوف کرده و دقت کردیم تا ببینیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در چه حوزهای به دانشگاه نگاه میکند.
وی ادامه داد: اصلیترین موردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه به دانشگاه برای خود داشته است سند اسلامی شدن دانشگاه بوده است. ما روی این سند تمرکز کردیم تا به ماهوی آن دست یابیم، ببینیم چه کارکردی دارد و شورا برای این سند چه کرده است؟! برای همین موضوع با دکتر شاطری مسئول اجرایی این سند جلسه داشتیم و تمام تلاش خود را کردیم تا با این فضا پیش برویم.
دو جلسه برای آسیبشناسی عملکرد شورا با مخبر دزفولی داشتیم
صلایی، دبیر فرهنگی تحکیم وحدت گفت: از زمانی که مسئولیت واحد فرهنگی تحکیم وحدت را برعهده گرفتم با توجه به این پیشینهای که از این طرح داشتم به ادامه آن پرداختم چرا که این موضوع یکی از نیازهای اصلی کشور و دانشگاه قلمداد میشود. به همین دلیل به طور تخصصیتر به این مسئله پرداختیم و در نهایت قرار شد تا در دیدار دانشجویی ماه رمضان امسال که نمایندههای جنبشهای دانشجویی با رهبری دیدار داشتند، آقای کوهی مقدم، نماینده تحکیم وحدت با رهبری پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتگو کنند. در آن جلسه جناب آقای مخبردزفولی نیز حضور داشتند و از این موضوع استقبال کردند و از آن روز تا به الان ما به آقای دزفولی دو جلسه برای بررسی این مسئله داشته ایم و همین امر موجب شد تا در طی این جلسات نقدها را به خود ایشان انتقال دهیم. جلسه اول به نقد عملکرد شورا در ارتباط با دانشجویان و رسانهها پرداختیم و در جلسات بعد تمرکز را روی سند اسلامی شدن دانشگاه قرار دادیم.
دبیر فرهنگی تحکیم وحدت ادامه داد: این سند بخشهای مختلفی دارد منتهی آنچه که در حال حاضر بسیار مطرح شده و توسط انجمن تحکیم وحدت از دانشگاههای مختلف پیگیری میشود این است که خیلی از مسئولان دانشگاهها از وجود آن هنوز خبری ندارند و زمانی که دانشجویان به مسئولان مراجعه میکنند و در مورد داشتن چنین سندی صحبت میکنند اکثر مسئولان نسبت به آن اظهار بی اطلاعی میکنند.
وی افزود: همچنین یکسری اسناد بالادستی دیگر را نیز مدنظر داریم که باید به آن توجه کنیم، اما در حال حاضر تمرکز اصلی مان بر روی سند اسلامی شدن دانشگاهها است در واقع این کاری است که از پتانسیل جنبش دانشجویی برمی آید.
ساختار شورا چابکی لازم را ندارد
پویانراد با اشاره به اینکه کار دانشجویی مشخصههای خاص خود را دارد، گفت: ما با توجه به اینکه دانشجو هستیم و کار دانشجویی انجام میدهیم کاری مشخص با توجه به پتانسیلی که داریم تعریف میکنیم و طبیعتا هم این توقع نباید باشد که بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم. بخشی از حوزه فعالیتهای ما به مطالبه گری بازمی گردد و اینکه این موضوع را از مسئولان مطالبه کنیم، مرحله بعدی کار ما این است که این موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل و وارد فضای کف دانشگاه کنیم تا فضای دانشگاه را در بر گیرد و عامل محرکه مسئولان شود.
وی افزود: در اجرایی شدن این سند هنوز چالشهایی وجود دارد مثلا یکی از آنها به ساختار شورا برمی گردد و این موضوع که شورا چابکی لازم را ندارد. برای مثال همین قانون منع به کارگیری بازنشستگان که امروز در حال اجرایی شدن است خوب است که درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اجرایی شود تا ببینیم از اعضایی که در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی حاضرند چند نفر باید بازنشسته شوند.
پویانراد گفت: من فکر میکنم مثل اتفاقی که در نهاد رهبری و سازمان تبلیغات اسلامی افتاد و نیروهای جوان و تازه نفس در راس امور قرار گرفتند باید انتصابات جدیدی در شورای انقلاب فرهنگی صورت بگیرد تا پویایی این شورا بالا برود و جوان گرایی نیز بالا برود. برای مثال عدم نظارت بر اجرای مصوبات که در همه جا نیز به آن اشاره میشود به نظر من راه حلی دارد و بزرگترین راه حل آن این است که سیستم یک سیستم چابک باشد تا بتواند بهتر رسیدگی کند و از آنجایی که نیروی جوان با حوزه رسانه ارتباط بیشتری دارد، ارتباط با رسانهها نیز ناخودآگاه فعال خواهد شد.
وی افزود: امروز اگر وضعیت رسانه گرایی اعضای شورای انقلاب فرهنگی را نگاه کنیم متوجه میشویم که اعضای شورای انقلاب نسبت به فضای رسانه بیگانه هستند و شاید تعداد معدودی از آنها در فضای توئیتر و یا شبکههای مجازی باشند.
صلایی در ادامه گفت: سند اسلامی شدن دانشگاهها مدت زیادی را گذرانده تا به یک سند تبدیل شود و نیروی زیاد، وقت و هزینه برای آن گذاشته شده تا به یک سند موجه تبدیل گردد، اما ما به ایرادات این سند نیز واقف هستیم و این ایرادات بایستی برطرف گردد. در واقع این رفع ایرادات کمک میکند تا سند در تک تک دانشگاهها اجرایی شود.
وی افزود: یکی از مسائلی که در سند اسلامی شدن دانشگاهها مطرح شده است بحث نشاط جوانان است. اما آنچه که ما میبینیم این است که هنوز تعریف دقیقی از ایجاد نشاط در دانشگاهها نداریم برخی میگویند نشاط در دانشگاه به انجام کارهایی مثل برگزاری کنسرت باید منتهی شود در حالی که ما میخواهیم نشاط اسلامی داشته باشیم.
دبیر فرهنگی تحکیم وحدت اظهار داشت: ما دانشجویان در زمینه ایجاد نشاط اسلامی در دانشگاهها فعالیتهایی داشته ایم، اما فعالیتها اغلب فعالیتهای خیریهای بوده است که در برخی از دانشگاهها انجام شده است. وقتی سیر نشاط را در سند اسلامی شدن دانشگاهها پیگیری کردیم بهتر دیدیم که این موضوع (نشاط) از طریق یک سند بالادستی پیگیری شود و اگر بتوانیم ایراداتی که در این سند هست را برطرف کنیم و مسئولان نیز همت گمارند که همکاری لازم را با دانشجویان داشته باشند مطمئنا در این زمینه به نتایج خوبی خواهیم رسید.
وی افزود: اکثر مشکلاتی که در دانشگاهها رخ میدهد من جمله افسردگیها یا خودکشیهایی که انجام میشود از عدم نشاط در محیطهای دانشگاهی نشئت میگیرد این موارد در دانشجویان خوابگاهی نیز محرز است. اگر بشود برای این مسائل واقعا کاری انجام داد ما به حد بسیار بالایی از موفقیت دست یافته ایم. مسئله دیگری که در سند اسلامی شدن دانشگاهها آمده است بحث حجاب و عفاف است. برای مثال نهاد رهبری دانشگاهها حتی از تذکر لسانی نیز در دانشگاه منع شده است و اصلا مشخص نیست که متولی حجاب و عفاف در دانشگاه چه کسی میباشد و یک کار فرهنگی که بشود فرهنگ عفاف و حجاب را در دانشگاه ترویج داد لازم است. اگر این کار و همکاری بین مسئولان و دانشجویان انجام شود میتوان قدمهای بسیار خوبی را برای اسلامی شدن دانشگاهها برداشت.
پویانراد در ادامه گفت: وقتی که ما وارد مسئله بررسی اسلامی شدن دانشگاهها شدیم موضوعهای زیادی وجود داشت و از آن موضوعات نیز موجب میشد تا صرفا روی چند موضوع خاص تمرکز کنیم چرا که طبیعتا نمیتوانستیم در همه حوزهها عملیاتی را تعریف کنیم برای همین موضوع سند را برگزیدیم و از موضوعاتی مثل ارتباط خانواده با دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه، اسلامی شدن علوم، سبک زندگی، نشاط و ... برگزیدیم، همه را کنار هم گذاشتیم و با خود گفتیم حالا اولویت مان در این چند مورد چیست؟ در بررسی اولویتها به مسئله نشاط رسیدیم و اولویت کار خود را نشاط گذاشتیم.