وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید مدیران را با علم و یافتههای جدید آموزش دهیم، گفت: علاوه بر آموزش باید به ویژگیهای خاصی که در سیستم نظام اداری وجود دارد، توجه کافی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی به عنوان بزرگترین رویداد علمی و تخصصی آموزش و منابع انسانی کشور که در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: با در نظر گرفتن اینکه ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، سیستم مدیریت منابع انسانی به ویژه در حوزه نیروی انسانی، مدیریت و تربیت و آموزش دارای تحولات گستردهای شده است.
وی ادامه داد: این تحولات از آنجا نشات میگیرد که وجوه خدمت رسانی در تمام دستگاهها تغییر پیدا کرده است؛ از این رو رویکردها باید مطابق با شرایط زمان و بر مبنای دانش و تجربههای اندوخته صورت گیرد.
غلامی اظهار داشت: در حوزه مدیریت آموزش نیروی انسانی در طول دوره ۴۰ ساله اخیر با پیوستگی دائم مدام تکرار شده است که این موارد دیگر قابل ادامه دادن نیست نه در سطوح کارشناسی و نه در سطوح مدیریتی نباید شرایط را طوری پیش ببریم که موارد گذشته را تکرار کنیم؛ چرا که اتلاف منابع از لحاظ فکری و مادی رخ میدهد و بدون شک آثار ناامیدی را به دنبال خواهد داشت.
وزیر علوم بیان کرد: ضرورت زمان ایجاب میکند که در بحث مدیریت منابع انسانی حتما شرایط روز یعنی تجربیات خود و جهان را گردآوری کرده و پایهای استوار برای حرکتی قوی با حذف مسائل و مشکلات قبلی ایجاد کنیم. حاصل این برنامه ریزی ایجاب میکند که آموزش کافی هدفمند و بروزی را در حوزه مدیریت منابع انسانی داشته باشیم.
وی با اشاره به سابقه فعالیت بیست ساله خود در حوزه دانشگاه عنوان کرد: وقتی دوره فعالیتی خود را مرور میکنم میبینم که در خیلی از موارد میتوانستیم کارهای بهتری را انجام دهیم و بنیانهای قوی تری را پایه گذاری کنیم؛ چرا که جای خالی کارهای علمی و کارشناسی را در حوزه مدیریت و آموزش نیروی انسانی میتوان دید.
وزیر علوم گفت: اگر اتفاقات پنج ساله گذشته را در فضای مجازی و سامانههای مدیریتی جمع آوری و دادههای ضروری را در حوزه مدیریت نیروی انسانی مرور کنیم بدون شک نمیتوانیم این حوزه را برای پنج سال آینده پیش بینی کنیم؛ چرا که فناوریهای جدید پیش بینی تحولات آینده را سختتر میکند بنابراین شاید کسانی که در حوزه تحول و تغییرات فناوری فعالیت میکنند بتوانند به گروههای کاری حوزه مدیریت مشاوره دهند تا برای افقهای دورتر برنامه ریزی و پیش بینیهای صحیح تری را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در بکارگیری و تربیت نیروی انسانی در سابقه بسیار ضعیف و پراکنده عمل کرده ایم، گفت: دانشگاهها وظیفه تربیت نیروهای انسانی را برعهده دارند و یکی از افتخارات ما این است که طی چهل سال گذشته توانسته اند مدیران، مسئولان و جوانان بسیاری را برای تحصیلات رسمی آموزش دهند، اما در موارد خاص مانند آموزشهای سازمانی خوب کار نکرده ایم؛ هر چند که تلاش ما بر این بوده نیروهای مرتبط به کار را در دستگاههای مختلف به کار گیریم، اما در برخی مواقع مسائلی را برعهده آنها گذاشته ایم که در دانشگاهها آموزش نداده ایم.
به گفته غلامی در روزهای ابتدایی جذب نیروهای انسانی و مدیریت آنها باید آموزشهای جدی، هدفمند و کارشناسی شده اولویت قرار گیرند و سپس برای ارتقای شغلی از تجربیات و سوابق اندوخته شده استفاده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر آنکه باید مدیران را با علم و یافتههای جدید آموزش دهیم، اظهار داشت: علاوه بر آموزش باید به ویژگیهای خاصی که در سیستم نظام اداری وجود دارد نیز توجه کافی را داشته باشیم و سپس تجربه و شرایط فعلی افراد را در نظر بگیریم.
وی تکرار آموزش را منجر به نهادینه کردن و تثبیت دورههای آموزشی دانست و گفت: در بسیاری از مواقع برای مدیران ارشد و سپس ردههای پایینتر شغلی شاخصهای بکارگیری را مصرانه توجه میکنیم، اما متاسفانه آموزشهای لازم را برای آنها مدنظر قرار نمیدهیم.
وزیر علوم ادامه داد: بهتر است هر مدیر با هر درجه تجربه و تسهیلاتی برای عهده دار شدن مسئولیتهای جدید آموزشهای لازم را ببیند تا ضمن آشنایی با برنامههای کلان حوزههای مرتبط کاری خود در جریان سیاستها قرار بگیرد.
غلامی درباره فرهنگهای مختلف سازمان که به نظام اداری آسیب جدی زده اند، تصریح کرد: این آسیبها از انتخاب، انتصاب، ارتقا و ... دیده میشد و این مسئله بدین خاطر است که یا آموزشها جدی گرفته نشده اند یا به صورت ضعیف بوده اند لذا هر چه چارچوبهای کاری محکمتر شود آسیب پذیری کاهش پیدا میکند.
وی عنوان کرد: استقامت و تلاش در راستای باورها و تکالیف یکی از نقاط قوت و ضرورتی است که در فرهنگ اسلامی و دینی خود داریم اگر محکم بایستیم و اعتقادات مان را با علم و دانش پیش بریم هر چند که با قدری زحمت و سختی روبرو میشویم، اما حتما نتیجه خوبی را شاهد میشویم.
وزیر علوم با اشاره به این موضوع در دوره دفاع مقدس بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت کشور تحولات زیادی رخ داد که بزرگترین آنها مدیریت جنگ بود در واقع سختترین دوره مدیریت را ایرانیان در دوره دفاع مقدس تجربه کردند.
غلامی ادامه داد: دوره دفاع مقدس با مدیریت جوانانی سپری شد که تجربهای نداشتند، اما به خود و باورهایشان اعتقاد داشتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در کنار بکارگیری علم، دانش و تجربه باید تحلیلهای درستی از چالشها و افقهای پیش رو را داشته باشیم و برای تحقق اهداف مان ایستادگی و استقامت را ضمیمه کنیم. در این صورت است که میتوانیم به نتیجه خوبی برسیم.