به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو فاطمه مهاجرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در حاشیه نمایشگاه چهل سال افتخار و بالندگی در موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ۱۲۰هزار دانش آموز در ۶۷۰ مدرسه استعدادهای درخشان در حال تحصیل هستند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با اشاره به بحث عدالت آموزشی افزود: بیش از یکسوم مدارس استعدادهای درخشان در مناطق محروم قرار دارند و سیاست ما توسعه این مدارس در مناطق محروم است؛ استانهای پهناوری داریم که ضروری است دانشآموزان مستعد آنها را شناسایی و در راستای استعدادهایشان هدایت کنیم.
وی تصریح کرد: ۲ تا ۳ درصد افراد جامعه تیزهوش هستند اما در طرح شهاب همه دانش آموزان با تواناییهای مختلف شناسایی و هدایت میشوند و اکنون در ۵۸۶ منطقه آموزشی ۳ میلیون دانشآموز تحت پوشش طرح شهاب قرار دارند.
مهاجرانی در ادامه از تشکیل شورای راهبری طرح شهاب خبر داد و گفت: هر طرح ملی نیاز به بازبینی دارد، لذا شورای راهبری شهاب تشکیلشده و کمیته علمی این شورا، پایش این طرح را انجام میدهد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان طرح ملی شهاب را از طرحهای بلندمدت دانست و اذعان کرد: در حوزه المپیادها قبل از پیروزی انقلاب هرگز تیم یا فردی در المپیادهای جهانی شرکت نکرده است؛ اما به برکت انقلاب اسلامی پس از انقلاب تاکنون بیش از ۶هزار دانشآموز در المپیادها شرکت کرده و دانش آموزان نخبه ما تاکنون ۷۱۲مدال طلا، نقره و برنز از المپیادهای علمی جهانی کسب کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: در طی برگزاری ۳۰ ساله جشنواره خوارزمی، تاکنون۷۳۰ هزار طرح خلاقانه ثبت شده است و اکنون هم برای تجاری شدن طرحها تلاش میکنیم بهطوریکه برای اولین بار در سال ۹۷، سرمایهگذاران را در مراسم دانشآموزی دعوت کردیم.
مهاجرانی ادامه داد: المپیادهای علمی در سال ۹۶ در ۸ حوزه برگزار شد اما امسال، المپیاد جغرافیا نیز اضافه شده است و دانش آموزان علوم انسانی از برگزاری آن بسیار استقبال کردند بهطوریکه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز در المپیاد جغرافیا شرکت کردند و المپیادهای قرآن و علوم زمین به المپیادها اضافه میشود؛ البته تلاش میکنیم هیچ المپیادی را بدون متولی انجام ندهیم، لذا المپیاد محیطزیست را به کمک سازمان محیطزیست برگزار میکنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان افزود: امسال آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم تنها در حوزه سنجش هوش و استعداد در تیرماه برگزار میشود؛ لذا خانوادهها نباید دغدغه پیشرفت تحصیلی فرزندانشان را داشته باشند و نیازی به شرکت دانش آموزان در کلاسهای علمی نخواهد بود.
وی تصریح کرد: آزمون پایه دهم مدارس سمپاد در اردیبهشتماه برگزار میشود و سؤالات این آزمون از جنس پیشرفت تحصیلی است اما سؤالات مفهومی خواهد بود.
مهاجرانی در مورد شهریه مدارس سمپاد اظهار کرد: شهریه مدارس سمپاد نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی است و بهدلیل وجود فوقبرنامه در این نوع مدارس شهریه دریافت میشود و این موضوع تعارضی با عدالت آموزشی ندارد بهطوریکه در مناطق محروم هیچ دانشآموزی به علت عدم بضاعت مالی از مدرسه بازنمیماند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در مورد بودجه این مرکز گفت: ردیف بودجه مستقلی نداریم اما بودجه تخصیصی فعلی برای انجام برنامهها کافی است.
مهاجرانی با اشاره به اهمیت مدارس سمپاد اظهار کرد: وجود مدارس سمپاد ضروری است اما نوع ورود دانش آموزان به این مدارس باید تغییر کند، برنامههایی در این زمینه داریم و به کمک طرح شهاب سعی داریم تا سه سال آینده بتوانیم افراد را به این نوع مدارس دعوت کنیم.
وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادی در آموزشوپرورش بیان کرد: تمام فعالیتهای المپیادها منطبق با سند تحول بازطراحی میشود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در پایان گفت: با هدف ارتباط مدارس سمپاد با دانشآموزان سایر مدارس، خانه علوم پایه مدارس استعدادهای درخشان با استفاده از ظرفیت والدین در برخی مناطق راهاندازی شده است و دانش آموزان به گفتگوی علمی میپردازند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو فاطمه مهاجرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در حاشیه نمایشگاه چهل سال افتخار و بالندگی در موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: ۱۲۰هزار دانش آموز در ۶۷۰ مدرسه استعدادهای درخشان در حال تحصیل هستند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با اشاره به بحث عدالت آموزشی افزود: بیش از یکسوم مدارس استعدادهای درخشان در مناطق محروم قرار دارند و سیاست ما توسعه این مدارس در مناطق محروم است؛ استانهای پهناوری داریم که ضروری است دانشآموزان مستعد آنها را شناسایی و در راستای استعدادهایشان هدایت کنیم.
وی تصریح کرد: ۲ تا ۳ درصد افراد جامعه تیزهوش هستند اما در طرح شهاب همه دانش آموزان با تواناییهای مختلف شناسایی و هدایت میشوند و اکنون در ۵۸۶ منطقه آموزشی ۳ میلیون دانشآموز تحت پوشش طرح شهاب قرار دارند.
مهاجرانی در ادامه از تشکیل شورای راهبری طرح شهاب خبر داد و گفت: هر طرح ملی نیاز به بازبینی دارد، لذا شورای راهبری شهاب تشکیلشده و کمیته علمی این شورا، پایش این طرح را انجام میدهد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان طرح ملی شهاب را از طرحهای بلندمدت دانست و اذعان کرد: در حوزه المپیادها قبل از پیروزی انقلاب هرگز تیم یا فردی در المپیادهای جهانی شرکت نکرده است؛ اما به برکت انقلاب اسلامی پس از انقلاب تاکنون بیش از ۶هزار دانشآموز در المپیادها شرکت کرده و دانش آموزان نخبه ما تاکنون ۷۱۲مدال طلا، نقره و برنز از المپیادهای علمی جهانی کسب کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: در طی برگزاری ۳۰ ساله جشنواره خوارزمی، تاکنون۷۳۰ هزار طرح خلاقانه ثبت شده است و اکنون هم برای تجاری شدن طرحها تلاش میکنیم بهطوریکه برای اولین بار در سال ۹۷، سرمایهگذاران را در مراسم دانشآموزی دعوت کردیم.
مهاجرانی ادامه داد: المپیادهای علمی در سال ۹۶ در ۸ حوزه برگزار شد اما امسال، المپیاد جغرافیا نیز اضافه شده است و دانش آموزان علوم انسانی از برگزاری آن بسیار استقبال کردند بهطوریکه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز در المپیاد جغرافیا شرکت کردند و المپیادهای قرآن و علوم زمین به المپیادها اضافه میشود؛ البته تلاش میکنیم هیچ المپیادی را بدون متولی انجام ندهیم، لذا المپیاد محیطزیست را به کمک سازمان محیطزیست برگزار میکنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان افزود: امسال آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم تنها در حوزه سنجش هوش و استعداد در تیرماه برگزار میشود؛ لذا خانوادهها نباید دغدغه پیشرفت تحصیلی فرزندانشان را داشته باشند و نیازی به شرکت دانش آموزان در کلاسهای علمی نخواهد بود.
وی تصریح کرد: آزمون پایه دهم مدارس سمپاد در اردیبهشتماه برگزار میشود و سؤالات این آزمون از جنس پیشرفت تحصیلی است اما سؤالات مفهومی خواهد بود.
مهاجرانی در مورد شهریه مدارس سمپاد اظهار کرد: شهریه مدارس سمپاد نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی است و بهدلیل وجود فوقبرنامه در این نوع مدارس شهریه دریافت میشود و این موضوع تعارضی با عدالت آموزشی ندارد بهطوریکه در مناطق محروم هیچ دانشآموزی به علت عدم بضاعت مالی از مدرسه بازنمیماند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در مورد بودجه این مرکز گفت: ردیف بودجه مستقلی نداریم اما بودجه تخصیصی فعلی برای انجام برنامهها کافی است.
مهاجرانی با اشاره به اهمیت مدارس سمپاد اظهار کرد: وجود مدارس سمپاد ضروری است اما نوع ورود دانش آموزان به این مدارس باید تغییر کند، برنامههایی در این زمینه داریم و به کمک طرح شهاب سعی داریم تا سه سال آینده بتوانیم افراد را به این نوع مدارس دعوت کنیم.
وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادی در آموزشوپرورش بیان کرد: تمام فعالیتهای المپیادها منطبق با سند تحول بازطراحی میشود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در پایان گفت: با هدف ارتباط مدارس سمپاد با دانشآموزان سایر مدارس، خانه علوم پایه مدارس استعدادهای درخشان با استفاده از ظرفیت والدین در برخی مناطق راهاندازی شده است و دانش آموزان به گفتگوی علمی میپردازند.