کد خبر:۷۴۶۲۰۴
وزیر آموزش و پرورش:

تا زمانی که مدیر منتظر بخشنامه است اقتصادی آموزش‌و پرورش رشد نمی‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: . تا وقتی مدیر مدرسه منتظر بخشنامه باشند اقتصاد آموزش و پرورش رشدی نخواهد کرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش اظهار کرد: خوشبختانه با بررسی مقالات ارسال شده مشخص شده است که این همایش با اقبال بسیار خوبی مواجه شده است. امروز از برگزیدگان این مقالات تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در کشور ما در سال‌های گذشته توجه کمی به این مسئله شده است. تلاش‌های برای توجه به اقتصاد آموزش صورت گرفته، ولی نظامند و برنامه ریزی شده نبوده است. باید بررسی کرد که کدام موانع اجازه پرداختن به این موضوع را نمیدهد؟

وی در ادامه اشاره کرد: برخی از تصمیمات آثار خوبی در اقتصاد آموزش و پرورش برجای گذاشته است. حذف تکرار پایه تحصیلی، شاخص‌هایی در دوره متوسطه اول و دوم نرخ گذر از یک پایه به پایه دیگر از مصادیق توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است.

بطحایی گفت: تصمیماتی در سال‌های گذشته اتخاذ شده که کاملا کم توجه به آثار اقتصاد بوده است.

وی درباره دو مانع جدی برای ورود به اقتصاد آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مهمترین این مانع‌ها تلقی ناصحیح از مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش است. بخش عمده سیاست گذاران کشور برداشت ناصحیحی از این امر دارند. ذهن این افراد به این سمت می‌رود که مفهوم اقتصاد آمورش و پرورش یعنی اعتبارات آموزش و پرورش در بخش‌های دیگری هزینه شود. این افراد به آثار کمی بیش از آثار کیفی در آموزش و پرورش دقت می‌کنند. اقتصاد آموزش و پرش را تکنوکرات‌ها در ذهن ما وارد کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: باید مفهوم اقتصاد علم آموزش و پرورش برای همه افراد جامعه روشن شود. علم اقتصاد به سیاست گذار آموزشی این امر را دیکته می‌کند که فعالیت‌های کم اثر به نفع فعالیت‌های اثر بخش کنار گذاشته شود.

بطحایی با بیان اینکه امروز ۱۴ میلیون دانش آموزش داریم و اگر کمبود منابع نداشتیم اقتصاد آموزش و پرورش موضوعیت پیدا نمی‌کرد بیان کرد: درصد باسواد در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۸ درصد به ۹۹ درصد، اعتبارات تنورش ۸ میلیارد در ۸ سال پیش بوده و امسال ۵۸ میلیارد به مجلس پیشنهاد شده که حدود ۳۰ درصد آرایش داشته است. نیاز به اقتصاد هیچ گاه به حد یقف نخواهد رسید. اصلاح روش‌ها و توجه به اقتصاد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اقتصاد آموزش یکی از مهمترین عوامل توجه به اقتصاد مقاومتی است. باید مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش خوب برای صاحبنظران کشور جا بیفتد. خرید خدمات به معنی این نیست که آموزش و پرورش بخواهد این افراد را به بخش خصوصی واگذار کند. آموزش و پرورش نباید تاکید کند که به روش‌های قبلی اقدام کند. روش‌های ارائه خدمات آموزشی امروز با ۴۰ سال پیش می‌تواند خیلی متفاوت و با کیفیت‌تر باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: نظرات شولتس و آدام اسمیت در کلاس درس فایده‌ای ندارد و باید این مسائل را در در سطح جامعه مطرح کرد.

وی درباره مانع دوم بر سر راه اقتصاد آموزش و پرورش نیز گفت: دومین مانع جدی برای توجه به اقتصاد آموزش و پرورش تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیم گیری آموزش و پرورش ما است. در برخی استان‌های ما درسال هزار بخشنامه به مدارس داده شده است. در چنین شرایطی توجه به توصیه و تاکید آموزش و پرورش برای توجه به منابع کمتر مورد توجه خواهد گرفت. مدیران مدارس و مدیران مناطق و مدیران کل استان‌ها تامین هزینه و منابع برایشان مهم نیست.

وی افزود: با همکاری با سازمان اداری و استخدامی نظام سنجش در مدارس به اجرا درآمد. تفویض اختیار به مدیران مدارس نیز مهمترین عاملی بود که امسال اجرایی شد. تا وقتی مدیر مدرسه منتظر بخشنامه باشند اقتصاد آموزش و پرورش رشدی نخواهد کرد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار