رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر میخواهیم در عرصههای بین المللی ارتقا پیدا کنیم باید شاخصهای فعلی دانشگاهها برای ورود به این عرصه بازنگری شوند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود نیلی احمد آبادی در نشست بررسی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه کشور به تراز بینالمللی، حضور در عرصههای بینالمللی را شرط موفقیت کشور عنوان کرد و گفت: اگر هدف از اجرای پروژه بینالمللی سازی این مراکز دانشگاهی و پژوهشی افزایش تراز بینالمللی ایران در جایگاه جهانی است باید این موضوع که نظامهای بینالمللی چه مسیری را در این زمینه دنبال میکنند مورد ارزیابی قرار گیرد؛ بنابراین به اعتقاد من اگر میخواهیم جایگاهی در عرصههای جهانی به دست بیاوریم باید بسیار قویتر از امروز در این عرصه ورود داشته باشیم.
وی به تجربه دانشگاههای روسیه برای حضور در عرصههای جهانی اشاره کرد و گفت: در بررسیهایی که از سوی دانشگاههای این کشور صورت گرفت آنها احساس کردند که جایگاه مناسبی در نظامهای بینالمللی ندارند. به همین دلیل دانشگاهی نظیر دانشگاه مسکو برای ارتقای این جایگاه با کمک گرفتن از متخصصان جهانی شاخصهای جدیدی را برای خود تعریف کرده و بر اساس این ارزیابی شاخصی، امروزه جایگاه خوبی در سطح جهان به دست آورده است.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شاخصهای فعلی ورود به عرصههای جهانی توسط دانشگاهها کافی نیست، گفت: موضوعاتی نظیر تعداد قراردادها، درآمدها، پروژهها و … که اغلب آنها به ارتباط دانشگاه و صنعت مرتبط میشود به عنوان ملاک ارزیابی وضعیت دانشگاهها در سطح جهانی قرار میگیرد که به نظر من باید این شاخصها مجدداً مورد بازنگری قرار بگیرند و شاخصهای جدیدی را در این عرصه تعریف کنیم.
نیلی ادامه داد: در ارزیابی شاخصهای ورود به عرصههای بینالمللی لزوماً نیازمند تعریف شاخصهای جدیدی نیستیم و میتوانیم از تجربه و دانش دانشگاههای دیگر دنیا در این زمینه استفاده کنیم که البته وزارت علوم متولی تعریف این شاخصها نیست، چرا که این شاخصها معمولاً توسط نهادهای خصوصی یا کنسرسیومها انجام میگیرد و در کشور ما نیز این نهادها باید در این عرصه ورود پیدا کنند و وزارت علوم نیز شرایط و ساز و کارهای اجرای آن شاخصها را فراهم کند.
رئیس دانشگاه تهران همچنین بر ضرورت تدوین برنامههای مدون به منظور استفاده از پتانسیلهای دانشجویان دکتری در دانشگاههای کشور تاکید کرد و گفت: برای استفاده بهتر و مؤثرتر از ظرفیت دانشجویان دکتری باید برنامههایی داشته باشیم که این دانشجویان در داخل دانشگاهها حضور پیدا کرده و فعالیتهای علمی انجام بدهند، نه اینکه شرایط به گونهای باشد که ۹۰ درصد این افراد در بیرون دانشگاهها فعال باشند.
نیلی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای تصمیمات اتخاذی در عرصههای آموزش عالی بلندمدت است، گفت: هر تصمیمی که در این عرصه گرفته میشود معمولاً پنج سال آینده تأثیر خود را نشان میدهد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که وزارت علوم شاخصهای جدیدی برای برنامههای دانشگاهها به خصوص در عرصههای بینالمللی تعیین نکند و این را بر عهده دانشگاهها بگذارد و دانشگاهها نیز باید چاره اندیشی کنند که چگونه میتوانند جزو دانشگاههای برتر دنیا قرار بگیرند.