به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان نشریات دانشجویی اصلاح طلب که در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزارشد، گفت: انتشار ۳۲۰۰ نشریه دانشجویی اگر چه بخشی از آنها گاهنامه هستند، جای خوشحالی دارد.
عارف به نقش تاریخی دانشگاه در تحولات کشور اشاره کرد و افزود: ما مسئولیت نقش آفرینی اجتماعی فرهنگی را بخشی از وظیفه ذاتی دانشگاه تلقی می کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه به تعبیر امام خمینی دانشگاه باید کارخانه انسان سازی باشد؛ با این وجود ما نمی توانیم جوان را در دانشگاه یک بعدی تربیت کنیم، افزود: با این وجود دانشجو در کنار آموزش باید مسئولیت پذیر تربیت شود.
وی به نقش حوزه فرهنگی و اهمیت جایگاه نشریات دانشجویی در این حوزه اشاره کرد و افزود: دانشجویان محوریت نشریات دانشجویی هستند؛ با این وجود نشریات دانشجویی باید دارای هدف باشند.
عارف با ییان اینکه نشریات دانشجویی باید در راستای رشد و اعتلای فرهنگی دانشجویان، آماده سازی دانشجویان برای پذیرفتن مسئولیت ها پس از فارغ التحصیلی، بالا بردن حس مسئولیت پذیری دانشجویان، توانمندسازی دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس آنان تلاش کنند، گفت: پرداختن به چالش های کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از این چالش ها باید در اولویت ۳۲۰۰ نشریه دانشجویی قرار بگیرد. همچنین این نشریات باید به نقد تصمیمات اعم از قوانین بالادستی بپردازند ولی نباید این انتظار را داشت که نقدها بلافاصله اثرگذار باشند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید شرایط زمانی را درک کرد چون یک حرف ممکن است امروز مفید باشد و یک ماه دیگر نه؛ البته من نمی گویم که دانشجو مطالبه گر نباشد و نقد نکند.
وی به جایگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات اشاره کرد و افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه ویژه ای دارد. با این وجود توافق شده اگر موضوعی را شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد، مجلس دیگر ورود پیدا نکند و بر عکس تا تداخلی در قانون گذاری ایجاد شود.
عارف با بیان اینکه ما در فراکسیون امید یک کمیته دانشگاهی داریم و در آن مشکلات دانشجویی را خارج از کمیسیون آموزش پیگیری می کنیم، اظهار کرد: در این کمیته اگر معاونت فرهنگی وزارت علوم و یا بهداشت خطی برخورد کنند با آنها برخورد می کنیم؛ با این وجود مشکلات خود را برای این کمیته ارسال کنید نه برای کمیسیون آموزش تا ما آن را پیگیری کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جریان حوادث دی سال ۹۶ یک کمیته را تشکیل دادیم و محوریت را هم بر عهده وزیر علوم نهادیم و در اکثر امور هم موفق بودیم و مسئله حل شد؛ البته من نمی خواهم این مسائل را به کمیسیون ببرم.
وی با اشاره برگزاری نشست کمیسیون آموزش با نهادی امنیتی و دانشگاه ها در خصوص اتفاقات دی ماه ۹۶ تصریح کرد: یک دانشجوی زندانی هم برای ما مهم است؛ اما نباید اقدامات صورت گرفته را هم نادیده گرفت.
عارف تصریح کرد: کمیسیون آموزش این آمادگی را دارد که طی جلسه ای نظرات دانشجویان را در خصوص چالش های حوزه دانشجویی بشنود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه گفتمان اصلاحات هیچ گاه به اقوام به عنوان تهدید نگاه نکرده است، افزود: نیروهای خارج از دانشگاه شناختی نسبت به دانشگاه ندارند؛ با این وجود مسائل دانشگاه را باید به کسانی که دانشگاه شناس هستند واگذار کنیم.
وی گفت: رقیب ما با وجود اینکه چند اتحادیه دانشجویی دارد؛ اما دانشجویان انجمن های اسلامی تاکنون موفق به اخذ مجوز اتحادیه دانشجویی نشده اند؛ با این وجود ما از نهادی ذی ربط پیگیر اخذ این مجوز هستیم.
عارف با بیان اینکه موردی در خصوص دانشجویان بازداشتی نبوده که پیگیری نکرده باشیم، افزود: هر کسی که خطا کرده باید بازداشت شود؛ با این وجود اینگونه نیست که هر چه ما بگوییم نهادهای امنیتی بگویند چشم؛ ولی با این حال معتقدم که باید با فعالان دانشجویی و کارگری برخوردها نرم تر باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به لایحه دولت در مورد دانشجویان ستاره دار اشاره کرد و افزود: این موضوع جزو سیاست های گزینش دانشجو به حساب می آید که از اول انقلاب جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. با این وجود دولت یک لایحه دو سه خطی را فرستاد که در چندین جا با قانون اساسی مغایرت داشت و به همین دلیل در کمیسیون رد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که مشکل دانشجویان ستاره دار در کشور حل شود.
عارف تصریح کرد: رهبر انقلاب بارها بر فعال شدن کرسی های آزاد اندیشی تاکید کردند و در مصوبات شورای انقلاب فرهنگی نسبت به برگزاری کرسی ها تصریح شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در یکی از جلسات کرسی های آزاد اندیشی در شهرستانها که دادستان ورود پیدا کرده بود شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که دادگاه ها حق ورود به مسائل دانشگاه را ندارند، افزود: ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع بیانگر اهمیت آزاداندیشی برای نظام است.
عارف در پاسخ به این سوال که فراکسیون امید به چه دردی می خورد، تصریح کرد: به هیچ دردی نمی خورد. کاش من وقت بیشتری داشته باشم تا عملکرد این فراکسیون تشریح کنم؛ چون در پنج دقیقه نمی شود این عملکرد را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه فراکسیون امید فراکسیون اکثریت در مجلس نیست و ما در این فراکسیون می توانیم روی رای بخشی از نمایندگان حساب کنیم، افزود: در جلسه ای که با تشکل های دانشجویی داشتیم، آنها مخالف حضور غلامی در وزارت علوم بودند؛ اما اساتیدی که شما هم می شناسید همچون فرجی دانا، خانیکی، ظریفیان و توفیقی هم مصر به این بودند که غلامی تایید شود؛ با این وجود ما در کمیسیون تصمیم گرفتیم که در فراکسیون آتش به اختیار عمل کنیم؛ چون دو جریان تاثیرگذار دانشجویی و اساتید را پیش روی خود داشتیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه روند ستاره دار کردن دانشجویان کمتر شده و حتی این رقم در مواقعی تک رقمی بوده، افزود: گاهی اوقات دانشجویان مشکلات جدی دارند که به آنها رسیدگی می شود.
عارف در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد جبهه اصلاحات و به ویژه عملکرد این جبهه در زمینه جوانگرایی افزود: در پرونده محیط زیستی ها شخصا دو جلسه با خانواده انها برگزار کردم و یک جلسه هم در دفتر خود با خانواده های آنها داشتم. در هر حال اختلاف نظر جدی در رابطه با فعالیت محیط زیستی ها وجود دارد و جریانی می گوید این افراد جاسوس هستند و جریانی می گوید فعالیت آنها در راستای فعالیت تشکل های زیست محیطی است در هر حال هر دو جریان می گویند ما با رای دادگاه مشکلی نداریم.
وی با بیان بیان اینکه ما از کسانی که برای جبهه اصلاحات هزینه داده اند، تشکر می کنیم، تصریح کرد: راهبرد ما در جبهه اصلاحات آرامش است؛ با این جود معتقدم اگر آرامش نبود در انتخابات ۹۲ و ۹۶ پیروز نمی شدیم. در هر حال ما از اصول خود کوتاه نمی آییم و محافظه کاری نمی کنیم.
رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: آمایش دانشگاه ها بحث جدی است چون در هر استانی مثلا آمده اند یک دانشگاه صنعتی احداث کرده اند؛ در حالی که امکانات آن دانشگاه در حد یک مدرسه است. البته طرح آمایش با موانعی که ایجاد می کنند به کندی پیش می رود.
عارف با بیان اینکه هیچ رئیس دانشگاهی حق ایجاد ممانعت در انجام فعالیت های یک تشکل قانونی را ندارد، افزود: ما با عنوان نماینده مجلس در قبال این محدودیت ها تنها می توانیم از وزیر علوم سوال کنیم و کار دیگری از دست ما نمی آید؛ با این وجود در این راستا هم دیدیم که وزیر علوم به خاطر سوال یکی از نمایندگان کارت زرد گرفت.
وی گفت: ما سوال گذشته بحث های جدی با وزیر علوم داشتیم که پرونده دانشجویان ستاره دار را ببندد؛ چون در این زمینه هم دیر اقدام شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه به کار بردن این واژه که فراکسیون امید در ماجرای انتخاب غلامی به عنوان وزیر علوم به دانشجویان خیانت کرد چنین واژه ای نباید از زبان فعالا نشریات دانشجویی جاری شود، افزود: معتقدم هیچ نهاد بیرون از دانشگاه نباید در امور دانشگاه دخالت کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد یک نهاد عمومی است و هیچ الزامی به پاسخگویی به مجلس ندارد، اگر چه روی عمومی بودن آن بحث است، گفت: وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نهاد بالادستی دانشگاهها هستند که مجلس به قانونگذاری و شورای عالی انقلاب فرهنگی به سیاست گذاری می پردازد.
عارف با بیان اینکه بحث ناامنی مجاور دانشگاه شریف را پیگیری می کنیم، افزود: اینکه نهادهای امنیتی به دانشگاه اشراف دارند خوب استبت این وجود اگر این اشراف را نداشته باشند باید گفت وامصیبتا البته این معنایش این نیست که نهادهای امنیتی در فضای دانشگاه دارای عواملی هستند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بنابر نطرسنجی ها جبهه اصلاحات به دلیل ضعف عملکرد بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است، افزود: حذف قانون اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و یا عفو عمومی از جمله مواردی هستند که نام بنده را پای آن دیدید؛ اما در مواردی ما اینگونه عمل نمی کنیم که کار به اسم فراکسیون امید تمام شود.
عارف در پاسخ به این سوال که برای رفع حصر چه کرده اید، تصریح کرد: در گذشته نیروهای امنیتی در خانه کروبی بودند اما الان او می تواند بیرون برود و جلساتی را هم برگزار کند. در هر حال ما پیگیری رفع حصر را مطرح کردیم نه رفع حصر را.