رئیس مرکز مطالعات فقه تعلیم و تربیت با اشاره به برگزاری مسابقه دانشآموزی نور از سوی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) گفت: اگر خودباوری ایجاد شود، یقینا نخبگان بسیاری در جامعه اسلامی ظهور خواهند کرد.
بهرام محمدیان، رئیس مرکز مطالعات فقه تعلیم و تربیت در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو درباره برگزاری مسابقات علمی دانشآموزی نور، گفت: اگر مسابقات با هدف تربیت، کشف استعداد و یا ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر علوم در دانشآموزان برگزار شود، یقینا در تربیت علمی آنها بسیار موثر است؛ اما اگر فقط برای کسب جایزه و امتیاز به دانشآموزان برگزار شود، تنها یک ارزش درونی آنها را تشویق و از چند زاویه، ارزشهای دیگر آنها را تهدید میکند.
محمدیان ادامه داد: مسابقه دانشآموزی نور که از سوی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) برگزار میشود اگر بطور دقیق برای آشنایی با تواناییهای درونی دانشآموزان طراحی و انگیزهای برای آنها ایجاد کند تا تحقیقات علمی خود را با این مسابقات بیشتر رشد دهند، برگزاری آن بسیار موثر و خوب خواهد بود.
رئیس مرکز مطالعات فقه تعلیم و تربیت درباره نحوه ارائه آثار علمی در مسابقه دانشآموزی نور گفت: درست است که فیلم ویژگی خاص خود را دارد و فرصتهایی را برای ارائه مطالب ایجاد میکند، اما در عین حال محدودیتهایی را نیز بههمراه دارد. اینکه دانشآموزان بتوانند دریافتیهای علمی خود را در قالب فیلم بیان کنند، اقدام خوبی است؛ اما نشان دادن برخی نکات علمی در قالب فیلم، کار دشواری است.
وی با بیان پیشنهادات خود درباره کیفیسازی و ترغیب دانشآموزان به مسابقات علمی، گفت: به عقیده بنده باید فرصتها را برای دانشآموزان بهینه کرد تا استعدادهای خود را نشان دهند؛ یعنی در مسابقات، خلاقیت ایجاد شود. ما در برنامه درسی ملی خود، به ۵ عنصر تفکر، عمل، اخلاق، ایمان و علم توجه داریم. اگر بتوانیم این ۵ عنصر را در مسابقات علمی جای دهیم و یا بصورت تلفیقی دانشآموزان در جریان موفقیتهای علمی خود به آن دست پیدا کنند، یقینا قدم بزرگی در کیفیسازی و ترغیب دانشآموزان به مباحث علمی برداشته خواهد شد.
محمدیان درباره نخبهپروری اسلامی با گسترش مسابقه دانشآموزی نور، گفت: این مسابقه قبل از نخبهپروی باید به خودباوری نوجوانان مسلمان بیانجامد و باید به سنتهای علمی جهان اسلام توجه کرد. اگر خودباوری ایجاد شود، یقینا نخبگان بسیاری در جامعه اسلامی ظهور خواهند کرد. نخبگی، با اتکا به تدین و تفکر ایجاد میشود.
رئیس مرکز مطالعات فقه تعلیم و تربیت با بیان اینکه ما در آغاز راه هستیم و باید ظرفیتهای ناشناخته نوجوانان را کشف کنیم، گفت: دانشآموزان ما استعدادهای متفاوتی دارند که متاسفانه برخی از آنها در نظام مدرسه سرکوب میشود. باید فرصتهای جدیدی را برای دانشآموزان مهیا کنیم. این فرصتها در قدیم با نام "فوقبرنامه" یاد میشد؛ امروز این فوق برنامهها واقعا باید فوقِ برنامه درسی و خارج از درس باشد تا دانشآموزان احساس آزادی عمل و جرات برای نشاندادن استعدادهای خود را داشته باشند.
گفتنی است؛ مسابقه دانشآموزی نور به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حوزه دانشآموزی هر سال یکبار برگزار میشود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افقهای نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است. در سومین دوره مسابقه دانشآموزی نور، پنجهزار و ۱۲۲ دانشآموز در قالب ۲ هزار و ۱۸۳ گروه ثبتنام کردند و یک هزار و ۷۳۳ فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و اختتامیه آن نیز اردیبهشتماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.