مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری گفت: ارتقای مالکیت فکری تنها به بحث حقوقی خلاصه نمیشود و باید به سمت فروش و منعفت زایی اختراعات هدایت شود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، حسام زند حسامی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سمینار دو روزه « تجاری سازی اختراعات در دانشگاه ها، پارکهای علم وفناوری و استارتآپها » گفت: در این کارگاه محورهایی از جمله تجاری سازی برای دانشگاهها و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی ومالی آن، انتقال فناوری و ماموریت دانشگاه، تجاری سازی برای استارت آپها و اسپین اوت ها، اکوسیستمهای کارآفرینی، ارزیابی افشاهای اختراع، تجاری سازی و بازاریابی فناوری در نتیجه نهایی و جلسه پرسش و پاسخ، فرآیند قبل از تجاری سازی، صدور مجوز نرم افزار در پروژه ها، معرفی قراردادها و موافقت نامهها توسط دکتر مارتین جاکل از دانشگاه علمی وکاربردی zhaw زوریخ سوییس و جولین نوالوا دانشگاه unitec ژنو ارایه میشود.
وی همچنین در ادامه برگزاری این سمینار گفت: تلاش ما این است که نظام فضای مالکیت فکری را در کنار مسائل حقوقی هم از بعد اقتصادی اجتماعی و مدیریتی ارتقاء دهیم و این فعالیت را از پنج سال گذشته شروع و با سهمی که در احیاء قانون مالکیت فکری داشتیم، این اقدامات را آغاز کردیم.
زند حسامی خاطر نشان کرد: این کارگاه دومین کارگاهی است که در حوزه تجاری سازی و دستاورد دانشگاهی و تکنولوژیک با موسسه فدرال سوییس برگزار میشود، دوره نخست آن را در زمستان سال ۹۷ برگزار کردیم. این کارگاه با توجه به مشکلات کشور درحوزه مالکیت فکری، و در جهت ارتقای نظام مالکیت فکری و زیست بوم نوآوری و فنافرینی برگزار شد.
وی با اشاره به وجود ضعف در حوزه مالکیت فکری در کشور گفت: این کارگاه درخصوص مالکیت فکری اعم از پتنت، ثبت پتنت، جستجوی پتنت و مشاورههایی که درحوزه اختراع ارایه میشود، پیش بینی شده است و همچنان در کشور با توجه به پتانسیلهای موجود نیاز به بهبود شرایط داریم.
مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری همچنین بیان کرد:هم موتورهای جستجویا دراصل کسانی که این قابلیت را دارند ومی توانند جستجو کنند، به سایر افراد راهنمایی بدهند و هم وکلایی که در ارایه اظهارنامه میتوانند کمک کنند و حتی کسانی که قرار است ارزیابی کنند، آگاهی کافی از این نظام ندارند و تمام این ارکان در اکوسیستم باید تقویت شوند.
زندحسامی با اشاره به این موضوع که به لحاظ تعداد و آمار ثبت اختراع در کشور در شرایط خوبی هستیم گفت::، اما سوال این است که چقدر از اختراعهایی که ثبت کرده ایم تبدیل به یک جریان اقتصادی شده و توانسته ثروت ملی ایجاد کند؟ مهم است که بررسی شود چه تعداد از شرکتهای ما به این سمت میروند که اختراع را ثبت کنند یا اختراعهای ثبت شده را شناسایی، ارزش گذاری و سرمایه گذاری کنند و در شرایطی عادلانه معامله انجام دهند و آن را اقتصادی کنند. وقتی با بدنه این حوزه کار میکنیم، میبینیم که نیاز اساسی در این زمینه شفاف سازی و افزایش سطح آگاهی مردم راجع به اختراع و فواید آن است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دردانشگاهها همیشه این نگرانی وجود دارد که محققان تا چه اندازه م. یتوانند اختراع خود را ثبت کنند و تاییده دریافت کنند حال آنکه این اختراعات در میان صنعتگران نیز جایگاهی ندارد و متاسفانه درباره اختراع ناآگاهی وجود دارد.
زندحسامی بیان کرد:، اما با توجه به تمامی این مشکلات درحوزههای مختلف سیاستگذاری و مرکز مالکیت فکری، کار در حال انجام است و خیلی از اختراعهایی که ثبت میشود سختگیرانه است. باید این افراد را در دانشگا ه. ها، مراکز نوآوری و پارکهای فن آوری از این فرآیند آگاه کنیم و افراد را به سوی حرکت معکوس به سمت اختراع راهنمایی کنیم. حرکت معکوس به این معنا که اختراع و نوآوری بر اساس نیاز بازار شکل گیرد.
مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری گفت: اختراعها معمولا بر اساس ضرورت و پتانسیلی که در ذهن محققان وجود دارد صورت میگیرد، این محصول تولیدی گاهی متقاضی چندانی ندارد و این امر موجب سرخوردگی وناامیدی مخترع شود؛ در حالی که صنایع کشور کلی مشکل دارند و اگر ما بتوانیم در پاسخ به نیاز صنعت محصولی ارائه کنیم قطعا قبل از اختراع، مشتری آن را داریم و این میتواند یک حرکت اقتصادی شود.
وی اظهار کرد: چیزی که ما ۳ سال پیش تحت عنوان نظام مالکیت فکری وارتقای نظام مالکیت فکری شروع کردیم، این بود که سطح آگاهی عمومی همه اعم از دانشجو، فرد عادی و چه افرادی که در بنیاد نخبگان برای حمایت از این افراد حضور دارند و حتی کسانی که درمرکز مالکیت فکری برای ارزیابی هستند را با برنامههای مختلف بالا ببریم، بحث مالکیت فکری فقط بحث حقوقی و دریافت یک گواهینامه نیست.
ظرفیت مالکیت معنوی بستری برای رقابت در اقتصاد همچنین در ادامه این سمینار مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکزمالکیت معنوی اظهار کرد: در حوزه رسالتی که داریم سعی کردیم بقیه حلقههای اکوسیستم فناوری اعم از خلق تکنولوژی، آگاهی بخشی و تجاری سازی را با فعالیتهایی در بعد ملی و فرا ملی و بین المللی با سازمان جهانی مالکیت معنوی به هم متصل کنیم.
وی بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ما رقابتی نیست و قسمت اعظم اقتصاد ما دست دولت است. اگر در یک اقتصاد رقابتی بخشهای خصوصی فعال باشند، قطعا شرکتها سعی خواهند کرد از ظرفیت مالکیت معنوی برای رقابت استفاده کنند، عمده اتکای کمپانیها و شرکتهای بزرگ در دنیا برای توسعه فعالیتهای خود استفاده از دارایی فکری است.
دومین سمینار تخصصی “تجاریسازی اختراعات دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و استارتاپها”در راستای توسعه زیست بوم نوآوری و ارتقای جایگاه نظام مالکیت فکری معاونت علمی و فناوری ریاست جموری با همکاری مرکز مالکیت معنوی ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه سال جاری به مدت دو روز در محل معاونت علمی برگزار شد.