عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی هنگام گرفتن رای اعتماد، وعده تسهیلات ارزانقیمت خرید مسکن برای اقشار کم درآمد داد که اگر به آن عمل نکند با آن برخورد خواهد شد این در حالی است که باید برای کاهش قیمت مسکن، چیزی شبیه مسکن مهر و اعطای زمین رایگان را اجرا کنیم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکترای شهرسازی دارد و عضو جامعه اسلامی مهندسین است. او که ۶۷ بهار را در زندگی خود دیده و در حال حاضر نماینده مردم دشتی و تنگستان استان بوشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است. همچنین در سوابق کاری وی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و دارایی هم به چشم میخورد.
سید کمال الدین شهریاری که در دورههای سوم و چهارم هم نماینده مردم در خانه ملت بود معاون وزیر مسکن و شهرسازی هم بوده است.
وی معتقد است وزارت راه و شهرسازی میتواند از محل فروش زمینها و اموالی که در اختیار دارد برای تأمین مسکن جوانان و اقشار کمدرآمد به عنوان سرمایه اولیه و سوبسیدی که از طریق تسهیلات بانکی به افراد کم درآمد داده میشود، کمک کند.
این عضو کمیسیون عمران با اشاره به رکود فعلی در بخش مسکن اظهار داشت: معنای این موضوع، کمبود تولید مسکن نیست این در حالی است که این رکود بیشتر به عرضه و تقاضا برمیگردد و بالا رفتن قیمتها منجر به کاهش قدرت خرید مردم که برآمده از پایین آمدن ارزش پولی ملی است که منتج به گرانی مصالح ساختمانی و به تبع آن افزایش هزینههای ساخت و ساز شده است.
شهریاری گفت: ما برای ارائه یارانه به بخش مصالح نه در برنامه ششم توسعه و نه در بودجههای سنواتی، برنامهای نداریم چرا که احتمالا با پرداخت یارانه، فساد و رانت خواری ایجاد میشود و مشخص نیست به دست چه اشخاصی خواهد رسید و در نهایت ممکن است به جامعه هدف نرسد؛ از طرف دیگر برخی هم از طریق رانت خواری، فساد اداری و... به این منابع دسترسی پیدا کرده و در واقع یک نوع فساد رواج پیدا میکند؛ بنابراین به پرداخت یارانه به بخش مصالح و ... اعتقادی ندارم.
وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن از طریق عرضه زمین با اعطای تسهیلات ارزانقیمت، اقساط کم بهره و درازمدت با سازنده که میتواند بنیاد مسکن یا انبوهسازان باشد طی قراردادی با وزارت راه و شهرسازی چیزی شبیه مسکن مهر زمین را در اختیار بگذارد و با این کار قیمت تمام شده مسکن به دلیل ارزان بودن یا صفر بودن قیمت زمین کاهش پیدا خواهد کرد.
شهریاری بر همین اساس ادامه داد: دولت میتواند یارانهایی را به سود تسهیلات اختصاص دهد، یعنی تسهیلات بلندمدت، ارزان قیمت با اقساط کم بدهد؛ مثلاً وامها را ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ ساله پرداخت کند که اقساط آن یک میلیون یا ۵۰۰ هزار تومان باشد و در کل نرخ سود آن پایین باشد تا اقشار کمدرآمد توان پرداخت آن را داشته باشند.
این عضو کمیسیون عمران افزود: باید کاری کرد که ۱۰۰ میلیون تومان وام ۲۵ ساله به مردم بدهند و آنها ۲۰۰ میلیون پس بدهند، یا ۲۰۰ میلیون تومان وام بگیرند که باید ۴۰۰ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند، ولی متاسفانه در حال حاضر اینطور است که ۱۰۰ میلیون وام مسکن به مردم مدهند، اما آنها باید ۴۰۰ میلیون تومان پس بدهند؛ در حالی که باید با استفاده از روشهای مختلف به اقشار کمدرآمد برای خانهدار شدن کمک کرد.
وی تصریح کرد: اگر تسهیلات ارزانقیمت با سقف کافی و مناسب به اقشار کم درآمد داده شود در واقع باعث تحریک تقاضا در بازار مسکن شده و آنها را برای خرید مسکن و خانهدار شدن ترغیب میکند.
متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:
با توجه به نیاز شدید کشور به مسکن، چرا مجلس در این باره اقدامی نکرده است؟
شهریاری: طبق برنامه ششم توسعه، دولت و وزارت راه و شهرسازی مکلف شدهاند تا برای تأمین مسکن اقشار کمدرآمد و نیز ایجاد تعادل در این بازار سیاستگذاری و برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
در این راستا وزارت راه و شهرسازی میتواند از محل فروش زمینها و اموالی که در اختیار دارد برای تأمین مسکن جوانان و مسکن اقشار کمدرآمد به عنوان سرمایه اولیه و سوبسیدی که از طریق تسهیلات بانکی به افراد کم درآمد داده میشود، کمک کند؛ بنابراین مجلس در برنامه ششم توسعه به بخش مسکن توجه کرده و وظیفه خود را انجام داده است.
مجلس به مسکن توجه داشته و دارد؛ این در حالی است که باید دولت برای مصوبات مجلس در بودجه سنواتی اعتبار بگذارد و وزارت راه و شهرسازی هم اعتبار لازم را به بنیاد مسکن بدهد تا این بنیاد در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر و در روستاها و نیز این وزارتخانه در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرای مصوبات بخش مسکن که مجلس آن را در برنامه ششم توسعه مشخص کرده را اجرایی کند، ولی تا زمانی که دولت اعتبار لازم در بودجه سالانه مشخص نکند این برنامهها قابلیت اجرا را نخواهد داشت.
مسکن ارزان قیمت که مجلس و دولت به آنها تاکید دارند به کجا رسید؟
شهریاری: ما در مجلس مصوبات برنامه و بودجه را در کمیسیون پیگیری میکنیم و اگر جایی کم کاری از دولت ببینیم آن را در قالب تذکر، تحقیق تفحص، سؤال، استیضاح و... دنبال و برخورد میکنیم.
معنایش رکود فعلی در بخش مسکن، کمبود تولید مسکن نیست این در حالی است که این رکود بیشتر به عرضه و تقاضا بازمیگردد و بالا رفتن قیمتها منجر به کاهش قدرت خرید مردم که برآمده از پایین آمدن ارزش پولی ملی است که آن هم منتج به گرانی مصالح ساختمانی و به تبع آن افزایش هزینههای ساخت و ساز شده است.
آیا محمد اسلامی که با وعده پرداخت وام مسکن توانست رأی اعتماد مجلس را به دست بیاورد به وعدهاش عمل کرده است؟
شهریاری: مجلس سیاستهای کلی را در برنامه ششم توسعه آورده است و در واقع الان باید نظارت بر اجرای برنامهها و پیگیری مصوبات را مدنظر داشته باشیم.
هرجایی که مشاهده کنیم برنامه معطل مانده یا تعللی هست در قالب جلساتی که در کمیسیون عمران برگزار میکنیم وزیر را دعوت و پیگیری میکنیم که برنامهها چه شد؟ و این به اصطلاح مسکن ارزانقیمت به کجا رسید؟ نمایندگان مجلس این وعده وزیر را دنبال میکنند.
اگر جایی دیدیم وزیر به وعدههایش عمل نکرده در قالب تذکر، سؤال، استیضاح و... پیگیری خواهیم کرد.
برای استفاده حداکثری از ظرفیت انبوهسازان مسکن و ارائه یارانه به سازندگان و تولیدکنندگان مصالح چه کارهایی را میتوانیم انجام دهیم؟
شهریاری: ما برای ارائه یارانه به بخش مصالح، نه در برنامه ششم توسعه و نه در بودجههای سنواتی، هیچ برنامهای نداریم چرا که در پرداخت یارانه به دنبال آن فساد و رانت خواری ایجاد میشود و مشخص نیست به دست چه اشخاصی خواهد رسید و در نهایت ممکن است به جامعه هدف نرسد
از طرف دیگر برخی هم از طریق رانت خواری، فساد اداری و... به این منابع دسترسی پیدا کرده و در واقع یک نوع فساد رواج پیدا میکند؛ بنابراین به پرداخت یارانه به بخش مصالح و ... اعتقادی نداریم یا حداقل من این اعتقاد را ندارم.
وزارت راه و شهرسازی مسئول و متولی تأمین مسکن اقشار کم درآمد جامعه است و این وزارتخانه برای ایجاد تعادل در این بازار از طریق عرضه زمین با اعطای تسهیلات ارزانقیمت، اقساط کم و درازمدت با سازنده که میتواند بنیاد مسکن یا انبوهسازان باشد طی قراردادی با وزارت مسکن، چیزی شبیه مسکن مهر زمین را در اختیار میگذارد و قیمت تمام شده مسکن به دلیل ارزان بودن یا صفر بودن قیمت زمین کاهش پیدا میکند.
دولت میتواند یارانهایی را به سود تسهیلات اعطا شده اختصاص دهد، یعنی تسهیلات بلندمدت و ارزان قیمت با اقساط کم؛ مثلاً مردم وامها را ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ ساله پرداخت کنند که اقساط آن یک میلیون یا ۵۰۰ هزار تومان باشد و در کل نرخ سود آن پایین باشد تا اقشار کمدرآمد توان پرداخت آن را داشته باشند.
این روش که مردم ۱۰۰ میلیون تومان وام ۲۵ ساله بگیرند و ۲۰۰ میلیون پس بدهند، یا ۲۰۰ میلیون تومان وام بگیرند و ۴۰۰ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشد میتواند برای اقشار ضعیف خوب باشد، ولی نباید اینطور باشد که مردم وام ۱۰۰ میلیونی بگیرد و ۴۰۰ میلیون تومان پس بدهند. باید به این سمت برویم که از روش کمک بیشتر به اقشار کمدرآمد برای خانهدار شدن به آنها کمک کرد.
آیا اختصاص تسهیلات ارزانقیمت به خرید مسکن برای اقشار کم درآمد در حد یک پیشنهاد است یا یک طرح و مصوبه مجلس؟
شهریاری: این طرح را خود دولت دارد و آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در برنامهای که زمان گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه کرد این طرح را اعلام کرد. اما چقدر این طرح را اجرا کند یا نکند مسئولیتش با وی است که البته مجلس باید بر روند اجرای آن نظارت کند.
مسلماً اگر تسهیلات ارزانقیمت با سقف کافی و مناسب به اقشار کم درآمد داده شود در واقع باعث تحریک تقاضا در این بازار شده و آنها را برای خرید مسکن و خانهدار شدن ترغیب میکند.
چرا اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای خرید مسکن هنوز عملی نشده است؟
شهریاری: با توجه به اینکه عمر این دولت رو به پایان بوده و تنها ۲ سال دیگر باقی مانده و وزیر راه و شهرسازی هم وزیر همین دولت است قاعدتاً باید طی این مدت این طرح را اجرا کرده و به وعدهاش در این خصوص عمل کند.
مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران و همه نمایندگان باید پیگیری اجرای وعدههای داده شده از سوی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را دنبال کنند و در نظر داشته باشند وزیر که میآید و رأی اعتماد میگیرد یکسری تعهدات و وعدهها داده است که باید مجلس قاطعانه خواستار اجرایی شدن آنها باشد تا این اهداف محقق شود.