رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها با تاکید بر موضوع شاگردپروری در آموزش عالی کشور گفت: باید به نسبت استاد و شاگرد توجه شود؛ صلاحیتهایی که استاد باید داشته باشد تا شاگردانی همچون خود را تربیت کند، باید مدنظر قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که هم اکنون در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است، بیان کرد: توالی نسلها در دانشگاهها و ورود به نسلی دیگر هرچند که حرکتی رو به جلو محسوب میشود؛ اما در این خصوص سوالی وجود دارد که کدام مسئله دانشگاه را به ورود برای نسل بعد دعوت میکند و چه نیاز و فرآیندی باعث حضور نسلهای مختلف در دانشگاهها شده است.
رستمی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه قدر فضاهای آموزشی ما متوجه میراثهای ارزشمند ما هستند. اگر ما به آنچه که امروز در آن قرار داریم، به عنوان نکات قوت و نیازهای مرتفع شده در حوزههای مختلف توجه نکنیم، مدیون سیستم آموزشی در دانشگاهها هستیم؛ بنابراین این سوال وجود دارد که ورود به نسل چهارم و تعریفی که از جامعه داریم چه نسبتی با جامعه واقعی دارد و مشکلات مطرح شده در دانشگاه و جامع از کدام جنس است.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها با تاکید بر موضوع شاگردپروری در آموزش عالی کشور اظهار داشت: باید به نسبت استاد و شاگرد توجه شود؛ صلاحیتهایی که استاد باید داشته باشد تا شاگردانی همچون خود را تربیت کند، باید مدنظر قرار گیرد. باید دید که در فرآیند تربیت استاد دانشگاه کجا به او مهارت شاگردپروری را آموزش داده ایم؛ البته این موضوع نقص استادان ما نیست.
رستمی یادآور شد: نقشی که دانشجوها و اساتید ما در امدادرسانی به مناطق سیل زده داشته اند بزرگ و قابل تحسین بود؛ از این رو باید چنین مسائلی در دانشگاهیان ما به ویژه دانشجویان تقویت شده و استادان ما برای تربیت و پرورش شاگردانی لایق و کاردان بیش از پیش آموزش ببینند.
وی در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: بنابراین دانشگاهها برای ورود به نسلهای بعدی باید دلیل منطقی و درستی را داشته باشند و صرفا به این دلیل که دانشگاههای معتبر و برتر دنیا به نسل سوم یا چهارم حرکت کرده اند، چنین اقدامی را انجام ندهند. در واقع باید سوال کرد که حرکت به نسل چهارم و در آینده نسل پنجم در پاسخ به چه نیازهایی صورت گرفته است.