استاد پایه ۳۴ رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ۳۱ سال است که عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هستم و از سال ۸۹ به عنوان استاد تمام این دانشگاه مشغول به فعالیت هستم.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین بیست و هفتمین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری و چهارمین همایش ملی آموزش عالی ۹ اردیبهشت در دانشکده صنعتی شریف برگزار شد و در این آیین از ۱۳ استاد نمونه کشوری تقدیر و تجلیل به عمل آمد. دو استاد نمونه کشوری برگزیده این مراسم از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز بودند و در همین راستا به گفتگو با سیدمحمد کاشفی پور دزفولی، استاد پایه ۳۴ رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز پرداختیم تا از موفقیتهای علمی اش بگوید.
این استاد تمام رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز میگوید: ۳۱ سال است که عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هستم و از سال ۶۷ به استخدام این دانشگاه درآمده ام. در سال ۸۱ استادیار دانشگاه شهید چمران شدم و در سال ۸۵ دانشیار و از سال ۸۹ به عنوان استاد تمام این دانشگاه مشغول به فعالیت هستم.
تحصیلات عالیه مهندسی هیدرولیک را در انگلیس گذراندم کاشفی پور دزفولی با بیان اینکه تحصیلات عالیه مهندسی هیدرولیک را در کشور انگلیس گذراندم، میافزاید: اساتیدی که به عنوان نمونه کشوری برگزیده و معرفی میشوند، اصولا باید در همه زمینهها از قبیل آموزشی و پژوهشی نمونه باشند. با توجه به مقالات و کتب پژوهشی بسیاری که در زمینه علوم آب نگارش کرده ام و کتابهای زیادی به زبان انگلیسی نوشته ام و از نظر پژوهشی در بخش مهندسی رودخانه فعالیت بسیاری انجام داده ام، توانستم به عنوان استاد نمونه کشوری در آیین بیست و هفتمین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری برگزیده شوم.
استاد پایه ۳۴ رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در زمینه علوم آب تحقیقات کاربردی بسیاری انجام داده ام که اکنون نتایج این تحقیقات در بخشهای مختلف مورد استفاده سازمانهای مربوطه قرار گرفته است، ادامه میدهد: علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل استاد نمونه شدنم را مرهون همکاریهایی که با دانشگاه و وزارت علوم در بخشهای اجرایی داشته ام، میدانم چرا که مسئولیت پذیری و برقراری ارتباط با دانشجو و دانشگاه یکی از شاخصههای مهم اساتید نمونه است تا به عنوان برگزیده کشوری معرفی شوند.
وی میگوید: نیازی نیست که اساتید فعالیتهای عجیب و خارق العادهای انجام دهند تا به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شوند؛ همدلی و همراهی و همکاری آنان با دانشگاه و دانشجو و وزارت خانه و انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی و تحقیقاتی کاربردی میتواند اساتید را یک گام به اهدافشان نزدیک کند.
۵۰ مقاله به زبان انگلیسی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رساندم کاشفی پور دزفولی با اشاره به مقالات علمی و پژوهشی اش در زمینه مهندسی علوم آب اضافه میکند: تاکنون توانسته ام ۵۰ مقاله به زبان انگلیسی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ برسانم که بعضا این مقالات به عنوان مقاله داغ شناخته شده اند و این به افتخاری برایم تبدیل شده است. همچنین در ۳۰ کنفرانس بین المللی حضور داشته ام و در این کنفرانس ها، مقالاتم را به زبان انگلیسی ارائه داده ام و حدود ۱۲۰ مقاله به زبان انگلیسی در مجلات فارسی زبان به چاپ رسانده ام و علاوه بر آن، حدود ۱۵۰ مقاله به زبان فارسی در کنفرانسهای داخلی ارائه داده ام. انجام همه این فعالیتها باعث شد هر روز به استاد نمونه کشوری شدن، نزدیک شوم.
استاد تمام رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز به ترجمه ۳ کتاب بین المللی به زبان فارسی اشاره میکند و میگوید: در طول دوران خدمتم در دانشگاه شهید چمران اهواز توانسته ام، ۳ کتاب بین المللی «هیدرولیک محاسباتی رودخانه، هیدرولیک و محاسبات عددی، مقدمهای بر هیدرولیک مجاری روباز» را به زبان فارسی ترجمه کنم و ترجمه این کتابها در استاد نمونه کشوری شدنم قطعا تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه استاد نمونه کشوری شدن یکی از افتخاراتم است، خاطرنشان میکند: قریب به ۸۰۰۰۰ عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد که در ۲۷ سال گذشته حدود ۳۵۰ نفر از این اساتید توانسته اند به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شوند و به اساتید جوان توصیه میکنم در زمینههای آموزشی و پژوهشی به الگوبرداری از این اساتید بپردازند و راه آنان را ادامه دهند.
با بررسی وضعیت منطقه به صورت علمی سعی در حل بحران سیل داشتیم کاشفی پور دزفولی با اشاره به فعالیت هایش در جریان سیل اخیری که در خوزستان به وقوع پیوست، میگوید: از زمانی که سیلاب وارد خوزستان شد، دانشگاه شهید چمران اهواز به طور کامل به این جریان ورود کرد و تیمهای جهادی دانشجویی دانشگاه مستقیما مشغول خدمت رسانی به سیل زدگان شدند و علاوه بر آن گروهی متشکل از اساتید دانشگاه در بخش مهندسی علوم آب با بررسی وضعیت منطقه به صورت علمی سعی در حل این معضل داشتند و حضور در این گروه و فعالیت در راستای ارائه راهکاری در مورد کنترل سیلاب و رصد وضعیت سد کرخه شاید یکی دیگر از دلایل برگزیده شدنم به عنوان استاد نمونه در آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری باشد.
وی ادامه میدهد: بعد از وقوع سیل، اولین مسئلهای که به دغدغه عموم خوزستانیها تبدیل شد، تخریب احتمالی سد کرخه بود و شایعاتی در این زمینه در سطح شهر به گوش میرسید و مردم را به شدت نگران کرده بود، اولین کار گروه ما در این زمینه مربوط به بررسی منطقه و وضعیت سد کرخه و بازدید هوایی بود و پس از آن در نشستهایی که با مسئولین مختلف داشتیم با آوردن دلایل علمی سعی در توجیه عموم و رد این شایعات داشتیم؛ چرا که تخریب این سد کاملا غیرممکن است و به دشواری انجام میشود و برهمین اساس اعلام کردیم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و از این طریق آرامش نسبی را به مردم بازگرداندیم.
بازدید هوایی از سد کرخه استاد پایه ۳۴ رشته مهندسی هیدرولیک دانشگاه شهید چمران اهواز میگوید: گروهی تحت عنوان شبکه ملی جامعه و دانشگاه مدت هاست که در دانشگاه شهید چمران اهواز ایجاد شده که اعضای آن متشکل از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی هیدرولیک هستند و این گروه زیرمجموعه شبکه ملی جامعه و دانشگاه فعالیت دارد و ما از طریق این گروه توانستیم در مناطق سیل زده خوزستان حضور یابیم و با بازدیدهای هوایی که داشتیم به بررسی وضعیت بپردازیم و سعی در حل بحران سیل داشته باشیم.
وی ابراز میکند: به اساتید جوان توصیه میکنم دغدغههای مردم را درک کنند و از طریق همکاری با دانشگاهها و وزارت خانه در حد توان سعی در حل مسائل هموطنان خود داشته باشند و ارتباطی موثر با دانشجو و دانشگاه برقرار کنند تا جدای از برگزیده شدن در عرصههای مختلف علمی، بتوانند وظایف خود را در عرصههای علمی به نحو احسنت انجام دهند.