حسین انتظامی گفت: شعار سازمان سینمایی، ایران تهران نیست، است. برنامه ما باید به سمت حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی متمرکز شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو،نخستین نشست خبری حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور ساعتی پیش در سالن سینمایی این سازمان برگزار شد ، انتظامی در ابتدای این نشست گفت: اصرار داریم وقتی دستگاهی برنامه خود را منتشر میکند به آن عمل کند که از رفتار غیر برنامه ریزی شده جلوگیری میکند و انضباط ما را افزایش میدهد. در این برنامه سازمان سینمایی، برخی رویکردها به شکل جدی قابل ردگیری و رهگیری است؛ از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران. شعار سازمان سینمایی، ایران تهران نیست، است. برنامه ما باید به سمت حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی متمرکز شود.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که هزینه پشتیبانی برنامهها باید نسبت به خود برنامه کاهش پیدا کند. در این برنامه، چنین موردی کاملا دیده شده است.
رییس سازمان سینمایی در ادامه افزود: رویکرد دیگر شفافیت است. در شفافیت تنها موضوع این نیست که آمار مالی یک جشنواره یا موسسه را منتشر کنیم. شفافیت یعنی پیشگیری، یعنی انتشار دستورالعملی که از همه بخواهیم بر اساس آن رفتار کنند و همین امر ما را قابل پیشبینی میکند. به عنوان یکی از پیشگامان حوزه شفافیت، آقای نجفی منشور رسانهای سازمان سینمایی را منتشر کردند که طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. در طی چندماه گذشته برخی از مواردی که فکر میکردیم اطلاعات غیرقابل دسترس است، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس.
حسین انتظامی درباره تولید فیلمهای فرهنگی گفت: در برنامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی، در کنار بودجه اعلامی فعالیتها، ستارهای در نظر گرفته شده و قول دادیم که در خردادماه جزییات آن را منتشر میکنیم. اگر ادعا میکنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم باید اثر آن در برنامههایمان وجود داشته باشد. وی افزود: در برنامهمان، رویکردمان برنامه حمایتی از سینمای فرهنگی، سینمای مستند، فیلمسازان جوان و... دیده خواهد شد و قابل ردگیری است.
نباید اجازه دهیم فیلمهای فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند
رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از این آثار در اکران نیز بیان کرد: تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاستهای خوبی بود که در سالهای گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلمهای فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفافتر کنیم.
وی درباره ترجیحش برای حضور در سازمان سینمایی یا مناسب دولتی دیگر گفت: انشالله خدمت شما خواهیم بود.
برای ارتقای سواد رسانهای خانواده ها، نظام رده بندی سنی را لحاظ کردیم
انتظامی همچنین درباره نظام رده بندی سنی اظهار کرد: اگرچه این نظام فعلا میتواند منطبق با نظارت باشد، اما رویکردمان کاملا متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانهای در خانواده است. حتما بر اساس آنچه منتقدان محترم بیان کردهاند، حتما محدودیتهایی خواهد داشت، اما رویکرد این نظام، رویکرد فرهنگی است.
رییس سازمان سینمایی همچنین درباره تغییرات در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: اصلاح ساختارهای سازمان سینمایی، پیش از ورود من به سازمان در دستور کار بوده است. طبعا این اصلاح ساختار متوجه موسسات هم میشود. ماموریت بعضی از موسسات در شرایط فعلی، نسبت به ماموریتهای روز نخستشان دچار تغییر شده است. طبیعتا برای این دو موسسه نیز اصلاح ساختار در حال انجام است.
جشنواره جهانی فجر را یک حرکت منطقه ای میدانم
وی پیرامون ادغام یا تفکیک جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر گفت: نباید از بنده انتظار رفتار شتابزده و بدون بررسی داشته باشید. ما مشغول ارزیابی هر پنج جشنواره هستیم. بنا داریم آیین نامه جشنواره را منتشر کرده، پیش نویس آن را آماده کرده و از اصحاب خرد درباره آن نظر بگیریم. طبعا پاسخ شفاف و صریح به این سوال به انتشار این آیین نامه موکول میشود.
رییس سازمان سینمایی در عین حال خاطرنشان کرد: به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد، شخصا آن را حرکت منطقهای میدانم و کمک میکنم سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.
انتظامی همچنین درباره برنامه برای کسب سهم جهانی از اکران برای سینمای ایران گفت: یک کار پسندیدهای که اواخر سال گذشته انجام شد، تدوین برنامه جامع سازمان بود که منتشر شد. در آن برنامه، هشت رویکرد اصلی سازمان تبیین شده است. در آن رویکرد هشت گانه، توسعه بازار بینالمللی مدنظر قرارداده شده است. تعداد قابل توجهی از فعالیتهایی که برای آن بودجه در نظر گرفته شده در راستای همین رویکردهای هشت گانه است.
حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است
حسین انتظامی درباره سیاستهای تولیدی سازمان عنوان کرد: سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به جنبههای ارزشی نظام اهتمام دارد و مطابق مقررات موظف است که کنترل خود را تقویت کند. همچنین ما باید کمک کنیم با اولویتهایی که وجود دارد، با موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است یا ژانرهای مختلف در تولیدات دیده شود.
وی در ادامه، درباره رویکردهای حوزه هنری پیرامون اعمال نظر در اکران فیلمها بیان کرد: حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است و بسترهای نمایش طبعا اجازه ندارند در نمایش فیلمهای دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کند و سازمان سینمایی این موضوع را برنمی تابند.
سهم شبکه نمایش خانگی در بازار جهانی در حال افزایش است
رییس سازمان سینمایی درباره شفافسازی پیرامون ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی گفت: سهم شبکه نمایش خانگی در بازار جهانی در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر، ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی در حوزههای مختلف قابل توجه است، باید آمار آن اعلام شود تا برنامهریزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعیت رقابتی را رصد کنند.
حسین انتظامی درباره سنجش ورود سرمایههای پاک یا ناپاک به سینما و اینکه آیا سازمان سینمایی در اینباره وظیفهای دارد یا خیر، اظهارکرد: آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ آیا متر و معیار منابع در اختیار افراد، در اختتیار سازمان سبنمایی است؟ متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده میشود، برعهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم. وی ادامه داد: طبعا ما در سینما باید از ورود سرمایههایی که به سینما کمک کند، استقبال کنیم. اما نگرانی که منتقدان دارند این است که سرمایه صرف نظر از منشا آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند. البته اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت میشود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار از طریق دستورالعملهایی این موضوع را حل کرد و سیاستها را تنظیم کرد. رییس سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی در این زمینه و برای سطوح حرفهای سینما است.
تا دوماه دیگر نظامنامه جدید اکران را منتشر میکنیم
حسین انتظامی درباره مشکلات فعلی اکران گفت: نظامنامه اکران سال ۹۸ منتشر شد و نسبت به سال قبل، نظامنامهای روبه جلو است، اما هنوز مشکلاتی دارد و دیدگاههای مختلفی درباره آن وجود دارد. ما مشغول بررسی هستیم و گمان میمکنم تا دوماه دیگر نظامنامه جدید را منتشر کنیم که بخشی از مشکلات را حل کند.
وی درباره نگرش رییس سازمان سینمایی به فیلمسازان حاضر در جشنوارههای بینالمللی بیان کرد: ما در سیاستها، مامور به دنبال کردن سیاستهای سازمان سینمایی هستیم و نگرش شخصی نداریم. یکی از محورهای هشت گانه، محور توسعه بازار است. یکی از دروازههای ورود به بازار جهانی، جضور در جشنوارههاست که میتوان از آن برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی کشور استفاده کرد. البته در بعضی جشنوارهها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.
انتظامی درباره حمایت از رسانههای سینمایی خصوصی توسط سازمان سینمایی گفت: وظیفه ما این است که به جهت ارتباطاتی که داریم، کمک کنیم که به آنها توجه شود.
رییس سازمان سینمایی درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند نظام ردهبندی راه اکران فیلمهای دچار مساله را باز میکند، تصریح کرد: کسانی که با روحیه من آشنا هستند میدانند که این نظامنامه قطعا اجرا میشود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه بندی سنی را بررسی میکنند، این مشکل ایجاد نخواهد شد.
تا خردادماه ضوابط جشنوارههای تخصصی را اعلام میکنیم
وی درباره نگاه سازمان سینمایی به جشنوارههای تخصصی گفت: ما تا خردادماه ضوابط خود را اعلام میکنیم که در امسال از چه جشنوارههایی با چه اندازهای حمایت میکنیم. وقتی این موضوع را اعلام کنیم، منتقدان میتوانند ضوابط را پیگیری کنند که معنای واقعی پاسخگویی است.
انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: ما حداکثر ۴۵ روز پس از هر رویداد در راستای رویکرد شفافیتی که آقای وزیر تاکید کردند، فهرست دقیق هزینه و درآمد خود را اعلام کنند. در آن تاریخ تمامی موارد به صورت دقیق اعلام میشود.
اکران «رحمان ۱۴۰۰» با دستور سازمان سینمایی متوقف شد
رییس سازمان سینمایی درباره فرجام ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» که نمایش آن با دستور سازمان سینمایی متوقف شد اظهار کرد: پروانه نمایش که صادر میشود، کسی نباید آن را کم یا زیاد کند. در هر صورت ما مسئول حفظ این موضوع هستیم. بر اساس گزارشهایی که رسیده بود، این فیلم در بعضی سینماها با نسخه دارای پروانه مغایرت داشت. ما موظف بودیم که بررسی دقیقی انجام دهیم و بازرسان ما این موضوع را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم سازمان سینمایی اعلام شد.
وی در پاسخ به حواشی اخبار مرتبط با سرمایهگذاریها در شبکه نمایش خانگی و همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی تامین سرمایه فیلم و سریال عنوان کرد: درخواستها بر اساس نامه رسمی صورت میگیرد. نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد.
مافیای اکران ؟
انتظامی درباره آنچه تحت عنوان مافیای اکران گفته میشود، گفت: ما شورای صنفی و شورای اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص میشود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذینفع باشند، باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار میگیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث برو نقدها و اصلاح رویه میشود.
رییس سازمان سینمایی درباره قوانین پروانه ساخت و نمایش و درخواست بعضی از سینماگران برای لغو پروانه ساخت و عدم تفکیک پروانه ویدئویی و سینمایی تصریح کرد: در تغییر ساختاری که در سازمان سینمایی به دنبال آن هستیم، پروانه ساخت تمام مدیومها یکی میشود و پروانه نمایش نیز همینطور خواهد شد که آرایش اداری آن به زودی اعلام میشود. وی ادامه داد: حذف و تسهیل پروانه ساخت به واسطه اینکه جزو قوانین بالادستی است، اجازه حذف آن را نداریم، اما باید به وسیله تمیهداتی، کارایی آن را به روز کرد. شما طی زمان کوتاهی، تغییرات در این زمینه را مشاهده خواهید کرد.
انتظامی درباره رویکرد دولت در حمایت از سینماگران گفت: ما با سینماگران عهد کردهایم که نسبت بودجههای حمایتی را نسبت به بودجه پشتیبانی افزایش دهیم. یکی از راههای این افزایش، چابکسازی در سازمان سینمایی است. از این جهت امیدوارم بتوانیم به این شعار پایبند باشیم. البته همانطور هم که گفتم، ما در این زمینه شفافیت خواهیم داشت و از شما درخواست میکنم که به دقت آن را دنبال کنید؛ چه در پیگیری ضوابط و چه در هزینه کرد.
تدوین سند سینما اتفاق خوبی بود
وی درباره اصلاح رویه صدور مجوزها و مسائل مربوط به ورود سرمایه به سینمای ایران، تصریح کرد: شفافیت یکطرفه نیست. ما اگر از دستگاههای دولتی میخواهیم که فهرست دقیق هزینه درآمد خود را منتشر کنند، طبعا اصحاب رسانه میتوانند از صاحبان فیلمها بخواهند که آنها نیز همین امر را اعلام کنند. هزینههای یک پروژه خوب است که توسط تهیه کننده اعلام شود، اما نمیتوان آن را به عنوان یک تکلیف برعهده آنها گذاشت.
انتظامی همچنین افزود: تدابیری خانه سینما و تهیه کنندگان دارند تا از ورود سرمایههای شبهه برانگیز جلوگیری کنند که توسط خود آنها اعلام میشود.
رییس سازمان سینمایی درباره قدرت گرفتن سرمایه در روند تولید آثار سینمایی و همچنین همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات سینما اظهار کرد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی هستیم. اقدام خوبی که در سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، تدوین سند سینما بود. خیلی از موارد ضرورتا با قانون گذاری حل نمیشود. بلکه باید با توسعه اخلاق حرفهای و مشارکت دادن صنوف آنها را حل کرد.
انتظامی در پاسخ به قرابتش با حوزه سینما گفت: یکی از دلایلی که دوره سرپرستی بر سازمان سینمایی طولانی شد، این بود که باید به پاسخ دو سوال میرسیدم. یک اینکه چقدر میتوانم برای سینما کارایی داشته باشم و دوم اینکه چقدر سینماگران من را میپسندند.
وی درباره مشورت گرفتن از برخی مدیران سابق سازمان سینمایی نیز بیان کرد: من در هرجایی که بودم، به شدت به استفاده از سرمایههای انسانی اصرار داشتم. ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم و باید از حضور و دلسوزی مدیران سابق استفاده کنیم. این مورد را نه تنها بد نمیدانم بلکه آن را به همه مدیران کشور توصیه میکنم.
رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از موضوعات اولویتدار و برخی جشنوارهها مانند جشنواره یاس اعلام کرد: وقتی دستورالعمل کاری سازمان و زیرمجموعهها منتشر شود، تمامی موارد درج خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی بنیاد فارابی موضوعات اولویتدار خودش را اعلام کند، در آنجا میتوان موضوعات مختلف مانند دفاع مقدس را مشاهده کرد. درباره جشنوارهها و رویه و دلایل حمایت از آنها نیز همینطور است و در دستورالعمل همه چیز به شکل شفاف بیان میشود.
وی درباره تدوین دستورالعمل برای اکران فیلمهایی که کیفیت پایینتری نسبت به سایر فیلمها دارند، بیان کرد: طبعا در نظامنامه اکران که پیشنویس جدید آن منتشر میشود، این پیشنهادها قابل طرح و بررسی است.
انتظامی درباره بدون قصه و پیام بودن فیلمهای کمدی در چند ماه اخیر و همچنین توجه به بحث فیلمنامه نویسی در بنیاد فارابی گفت: تقویت فیلمنامه ها، تولید و حمایت از آثار مرتبط با تمدن و جنبههای اسطورهای و... در دستورالعملی که قبلا گفتم، اشاره شده که به زودی منتشر میشود.