معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش گفت: امسال وزیر آموزشوپرورش لباس فرم مدارس را در یک نامه به سازمان دانشآموزی واگذار کرده است بنابراین باید سیاستها را برای اجرای این موضوع تعیین کنیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در جلسه ساماندهی مد و لباس که با حضور معاونین پرورشی و فرهنگی و آموزش ابتدایی و برخی مدیران ستادی وزارت آموزشوپرورش تشکیل شد بر تعیین چارچوبهای حداقلی و با رویکرد مدرسه محوری برای تعیین نوع، مد و رنگ لباس فرم دانشآموزان تأکید شد.
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، در این جلسه گفت: در بهمن سال ۹۵ قانونی تحت عنوان قانون ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد را مصمم کرد که آئیننامه اجرایی برای این موضوع داشته باشد. در این کارگروه که مسئولیت آن بر عهده معاونت هنری وزارت ارشاد و نمایندگانی از چند وزارتخانه است، معاونت پرورشی و فرهنگی بهعنوان نماینده تامالاختیار در این کارگروه حضور دارد. شرح وظایفی برای وزارتخانههای عضو کارگروه ازجمله وزارت آموزشوپرورش نیز تعیینشده است.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی نیز در این جلسه بیان کرد: قانون ساماندهی مد و لباس مصوب مجلس شورای اسلامی است و آئیننامه آن از طریق هیئتوزیران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغشده است. در این کارگروه برای هر یک از دستگاهها شرح وظایفی تهیهشده است و آموزشوپرورش ۷ وظیفه دارد، از ما خواستند عملکرد خود را در این بخشها ابلاغ کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: از این ۷ برنامه و شرح وظیفه، ۵ وظیفه جنبه تبلیغی، ترویجی و معرفتی و ۲ برنامه جنبه اجرایی دارد. در جنبههای بحث حجاب که یکی از دغدغههای مهم حوزه اجتماعی کشور است نیز بسته کاملی را برای توسعه فرهنگ این موضوع آماده خواهیم کرد.
وی گفت: امسال وزیر آموزشوپرورش لباس فرم مدارس را در یک نامه به سازمان دانشآموزی واگذار کرده است بنابراین باید سیاستها را برای اجرای این موضوع تعیین کنیم. سرویس مدارس هم به سازمان دانشآموزی واگذار و در قالب تفاهمنامهای سازمان مکلف به نظارت بر این موضوع شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در ادامه به دستور جلسه یعنی مد و لباس فرم دانشآموزان اشاره کرد و افزود: بنا داریم به این موضوع ورود حداقلی بر مبنای سیاستگذاری با چارچوب نگاه کلی داشته باشیم. قطعاً باید رنگ، نوع و مد را به سلیقه دانشآموزان واگذار کنیم تا بر اساس اقتضائات کلی، چارچوبها و رویکرد مدرسهمحوری باشد.
کاظمی گفت: باید بحث لباس فرم مدارس را با حضور نمایندگان معاونتها آسیبشناسی کنیم و بر مبنای آن و کارهای پژوهشی ورود حداقلی، بیان چارچوب کلی، مشارکت دانشآموزان و اولیا، منطبق با آئیننامه اجرایی مدارس داشته باشیم. لازم است مدرسان ویژه خانم را در بحث عفاف و حجاب داشته باشیم بنابراین شبکه این مدرسان را در سطح کشور تربیت خواهیم کرد.
نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در ادامه گفت: لباس فرم مدارس در اولویت سیاستهای کلان کشور است. آموزشوپرورش باید ورود حداقلی به این موضوع داشته باشد، کلیاتی برای آن تعیین شود و بخش تصمیمگیری آن به مدرسه برود. به نظر بنده لازم است یک چارچوب کلی به مدارس ابلاغ شود تا مدرسه برای این موضوع تصمیمگیری کند و بحث اجرای این موضوع به دانشآموزان و خانوادهها واگذار شود.
رضوان حکیمزاده معاون ابتدایی آموزشوپرورش نیز در ادامه این جلسه به برخی از وظایف آموزشوپرورش در قانون ساماندهی مد و لباس و سیاستگذاری موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: باید ۴۰ سال بعد از انقلاب بنشینیم و از تجربههای گذشته درس بگیریم در حقیقت یک واکاوی برای فعالیتها داشته باشیم. لازم است به بحثهای رشد و روانشناسی توجه کنیم. هر جا به سمت اشباعزدگی در بحث فرهنگ و ارزشها برویم نتیجه عکس میگیریم.
حکیمزاده در ادامه بر شنیده شدن صدای دانشآموز تأکید کرد و گفت: تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مهم است و حضور آقایان را در مدارس برای ترویج مسائل دینی کمتر شود و از مشاوران و مربیان پرورشی خانم در مدارس استفاده کنید.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: کارگروهی در مدارس تشکیل شود و بر اساس اقتضائات محلی و چارچوبی که ما به آنان میدهیم به دانش آموزان اجازه دهیم رنگهای لباس فرم خود را انتخاب کنند.
اقدس باغستانی معاون دفتر امور زنان و خانواده بر احترام به لباسهای محلی و استفاده از آن در مدارس تأکید کرد و گفت: سیل رشدی پوشش را از دوره ابتدایی تا متوسطه رعایت کنیم، زیرا لباسها به لحاظ نوع و رنگ باید حاوی پیام باشند. اختیار انتخاب کردن لباسها در مدارس از سوی دانشآموزان نیز مهم است لازم است برای تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب خانمها به مدارس ورود پیدا کنند و ویژگیهای سنی، روحی و روانی دانشآموزان را در این مسائل لحاظ کنیم.
محمد روشنی قائممقام سازمان دانشآموزی در این جلسه بر اجرایی شدن تمام بحثهای تعلیم و تربیت بهصورت پلهپله تأکید کرد و گفت: مد لباس آمدنی است آموختنی نیست و آن را بهعنوان یک باور پذیرفتهایم. لازم است پلهپله وارد این مسائل و شرح وظایف شویم.